رویترز با توجه به خروج روز گذشته قطر از عضویت اوپک اعلام کرد: تصمیم قطر یک مسئله سیاسی است.
کد خبر: ۹۰۸۶۴۹۹
|
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵

 

به گزارش خبرگزاری بسیج ، شبکه تلویزیون رویترز اعلام کرد: روز گذشته قطر از گروه کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خارج شد که این به هیچ عنوان مسئله فنی نیست و به مسائل سیاسی برمی‌گردد.

در این گزارش اعلام شد که قطر به دنبال چالش‌های سیاسی که با کشورهای عربی دارد تصمیم به خروج از اوپک گرفته است.

روز گذشته در بیانیه قطر اعلام شده بود که اوپک در حال حاضر با یک کشور هدایت می‌شود و این برای قطر قابل قبول نیست. به نظر می‌رسد اشاره قطر به کشور عربستان بود که در حال حاضر تیرگی روابط شدیدی بین این دو کشور حاکم است.

رویترز اعلام کرد که اگرچه قطر به عنوان تولیدکننده کوچک نفت در بین اوپکی‌ها محسوب می‌شود اما بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز LNG در جهان است و قصد دارد صادرات خود را به ۱۰۰ میلیون تن برساند.

در ۲۳ ماه می ۲۰۱۷ پس از پایان اجلاس کشورهای عربی با حضور امیر قطر که ترامپ هم در آن حضور داشت از طرف امیر قطر شیخ تمیم اظهاراتی منتشر شد مبنی بر اینکه ایران وزنه مهمی در خاورمیانه و جهان اسلام است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و قطر روابط جدی خود با‌آمریکا و ایران را همزمان حفظ می‌کند و  صلاح نیست که تنش‌ها با ایران بالا گیرد. 

وی ایران را کشوری دارای وزنه منطقه‌ای و اسلامی توصیف کرد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و در ادامه خواست تنشی با ایران آغاز نشود.

همچنین امیر قطر روز دوشنبه ۵ ژوئن ۲۰۱۷ پس از اینکه بحرین، مصر، عربستان و امارات اعلام کردند که روابطشان را با قطر قطع می‌کنند، گفت هیچ توجیه قانونی برای ۴ کشور عرب که روابطشان را با قطر قطع می‌کنند، نیست و این نقض حاکمیت قطر است.

از آن زمان روابط این چند کشور حاشیه خلیج فارس با قطر عادی نبوده و آنها قطر را تحریم اقتصادی کردند. 

ارسال نظرات