خبرهای داغ:
کارشناس مسوول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری خبر داد:
کارشناس مسوول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری قزوین، نقاط قوتی دارد که باید بیشتر تقویت شود.
کد خبر: ۹۰۸۶۴۹۳
|
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، سیدقاسم سید قوامی-کارشناس مسوول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری به بیان برنامه های واحد پرداخت.
-تولیدات نمایشی سال 97 در مقایسه با سال های گذشته به لحاظ کمی و کیفی رشد داشته یا خیر؟
سیاست ما در واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری، تولیدِ انبوهِ بی کیفیت نیست. چرا که معتقدیم حوزه هنری محل آزمون و خطا نیست. به باور من تولیدات نمایش باید گزیده و شاخص باشند. همانگونه که گفته شده: « کم گوی و گزیده گوی چون دُرّ ... » با این رویکرد ، فعالیت های تولیدی نمایش در سال 1397 همچون سال های گذشته سامان گرفت.
در سال جاری ده عنوان اثر نمایشی اعم از : ( تئاتر صحنه ای، خیابانی و رادیو تئاتر) تولید و عرضه می شود. در حالی که سال های گذشته تا سقف 5 اثر نمایشی تولید و اجرا می شد.
- در 6 ماهه ی دوم امسال برنامه ی خاصی از جمله کارگاه آموزشی یا اجرا یا اردو دارید؟
در مدت سه سال گذشته، رویکرد ما در واحد هنرهای نمایشی برای طراحی برنامه های سالانه، بر پایه ی قلم آماری شکل گرفته است. به این معنا که سهم بیشتری برای تولید و اجرا قائل شده ایم و برای هر یک از اقلام آماری زیر در برنامه ریزی سالانه ، سهمی در نظر گرفته ایم: ( فعالیت های آموزشی، پژوهشی ، چاپ و نشر ، نشست ها ، کارگاه ها، ورک شاپ های تخصصی ، حضور در جشن واره ها و عرصه های نمایشی ملی، همایش های تئاتری، جشنواره ها، آئین های تجلیلی و تکریمی، تئاتر بچه های مسجد و ورود به عرصه های نمایشی جدید) خروجی این نگاه منتج به تولید نمایشنامه هایی با عیار بالاست که قابلیت عرضه در گستره ی کشوری دارد و به دست نویسندگان بومی نوشته شده است. حضور اثرگذار در جشن واره های ملی ، برگزاری همایش های نمایشی، برپایی کارگاه های تخصصی نمایش، شناسایی،جذب، کشف و پرورش استعدادهای نمایشی، بسط و گسترش دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد، ثبت و تشکیل بانک اطلاعاتی گروه های جوان نمایشی، چاپ و نشر مجموعه نمایش های نویسندگان بومی و اجرا و عرضه ی نقالی، پرده خوانی، تئاتر رادیویی، نمایش نامه خوانی و ... همه از دستاوردهای نگاه برنامه ریزی هدفمند برای این واحد است که با نگاه توجه به قلم به آماری حاصل گردیده است.
-در نیمه ی دوم سالجاری شاهد اجرای چه برنامه های هستیم؟
تولید و اجرای نمایش خیابانی برای دهه ی فجر، تولید و اجرای دست کم 35 اثر نمایشی در مساجد استان از مسیر دفتر تئاتر بچه های مسجد، تولید و ارائه ی 5 نمایش نامه با موضوع احوال و افکار و زندگی جانبازان و ایثارگران و شهدای استان به دست نویسنده ی بومی- خانم نیلوفر ناظری- چاپ و نشر مجموعه نمایش نامه های خانم لیلا روغنگیر قزوینی در قالب کتاب ، اجرای پرده خوانی و نقالی توسط مرشد مجتبا حسن بیگی، اجرای تئاتر عروسکی ویژه ی کودکان به کارگردانی خانم آذر متفکر، برگزاری کارگاه های تئاتر خلاق و نمایش نامه نویسی برای اعضای دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد، برپایی دومین همایش استانی «تئاتر بچه های مسجد» در دهه ی فجر.
- طی سالجاری چه تعداد تولید، با چه محتوا و کیفیت ارائه شده و میزان استقبال چگونه بوده است؟
در سالجاری تعداد 20 عنوان برنامه در قالب 176 اجرا به مخاطبان ارائه می گردد. از آنجا که رویکرد غالب ما در سال 97 توجه به تولید و اجراست، بیشترین سهم با 137 اجرا به تولید اختصاص داده شده که در قالب اجرای آثار نمایش صحنه ای، عروسکی، خیابانی، رادیو تئاتر، نقالی، پرده خوانی و اجرای آثار نمایشی در مسجر است و 39 اجرای دیگر به عناوین برنامه ای شامل: تولید نمایش نامه، چاپ و نشر، مراسم تجلیلی و تکریمی،
برپایی همایش نمایش، برگزاری کارگاه های تئاتر خلاق و نمایش نامه نویسی اختصاص دارد.
همانطور که پیشتر گفته شد، کیفیت تولیدات و برنامه ها، یکی از موارد جدی و اساسی است که در ساماندهی برنامه ها، مورد توجه قرار می گیرد. این نگاه سبب شده که در سه سال گذشته، تولیدات با عیار ملی عرضه گردد و بدون استثناء هر سال یک اثر تولیدی این مرکز، در جشن واره های ملی حضور داشته، خوش درخشیده و حتا تعدادی از آثار نمایشی تولیدی این مرکز، در تهران و سایر استان ها مثل همدان به روی صحنه رفته است.
تاکنون میزان استقبال از آثار نمایشی سالجاری که در قزوین و شهرهای اقماری استان مانند: ( محمدیه، الوند، آوج ، بیدستان و ... ) به روی صحنه رفته، قابل قبول بوده و بازخورد مثبت آن را دریافت کرده ایم.
-در حوزه آثار مکتوب چه اقداماتی صورت گرفته است؟
برنامه ریزی بر اساس قلم آماری این امکان را در اختیار قرار داده که در طول سه سال گذشته، هر سال یک مجموعه نمایش نامه، از تولیدات نویسندگان بومی که عیار ملی دارد، چاپ و منتشر شود. مجموعه نمایش نامه ی «خاک شیرین» نوشته ی؛ حامد مکملی، شامل 3 متن نمایشی که برگزیده ی جشن واره های ملی است و مجموعه نمایش نامه « از پشت روزنه ها» نوشته ی–حمیده وحیدی – کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، شامل سه نمایش نامه ی برگزیده ، تاکنون چاپ و منتشر شده و در سال 97 هم مجموعه نمایش نامه ی «توشبیه خودتی» نوشته ی؛ لیلا روغنگیر قزوینی، شامل 3 نمایش نامه که هر سه برگزیده ی جشن واره های سراسری نمایش نامه نویسی هستند، مجوز نشر را دریافت کرده و اکنون در مرحله ی چاپ می باشد.
-از اقدامات واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان در خصوص راه اندازی دفتر تئاتر بچه های مسجد بگوئید:
این دفتر در سال 1396 با حضور مدیر محترم مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری – جناب استاد کوروش زارعی- افتتاح شد و تاکنون نزدیک به 40 گروه نمایشی ثبت شده اند. در سالجاری شاهد تولید و عرضه ی 50 اثر نمایشی مسجدی هستیم. تاکنون 15 اثر تولید و در مساجد استان اجرا شده و مابقی نمایش ها در حال تولید است. امسال دومین همایش استانی تئاتر مردمی بچه های مسجد، همزمان با ایام دهه ی فجر به مدت 10 شب در مساجد قزوین برگزار خواهد شد. همچنین سیزدهمین جشن واره ی سراسری تئاتر «بچه های مسجد»، در 5 مسجد قزوین برگزار گردید و آثار نمایشی مسجدی از سراسر کشور به اجرا در مساجد قزوین پرداختند.
-از برنامه های آینده و در دست اقدام واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری بگوئید:
ما سه نوع برنامه ریزی: کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را بر اساس سه اصل مهم : صحت، سرعت و دقت، فراروی راه قرار داده ایم. خوشبختانه در دوره ای جدول swot( نقاط ضعف و قوت بیرونی و درونی ) را برای واحد هنرهای نمایشی تعریف کردیم.
به گمان من سرعت در کارها همانقدر مهم است که دقت و صحت. با این نگاه خوشبختانه در یک دوره ی 3 ساله که توفیق خدمت در این واحد را داشتم، دستاوردهای قابل قبولی در این بخش حاصل شده است.
واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری قزوین، نقاط قوتی دارد که باید بیشتر تقویت شود. این واحد اکنون در بین نمایشگران استان جایگاه مقبولی دارد. همین مقبولیت ظرفیتی ایجاد می کند که در آینده فعالیت های ثمربخش و ارتقاء دهنده ی بیشتری از هنر نمایشی به منصه ی ظهور برسد. حضور تاثیرگذار در جشنواره ی ملی بایستی استمرار یابد. از جمله برنامه های آینده ی این واحد، می توان به ورود جدی تر در عرصه های نوین و جدید تئاتر اشاره کرد. نقالی، پرده خوانی، شبیه خوانی، نمایش نامه خوانی، رادیو تئاتر و تولید تله تئاتر، از جمله مواردی است است که باید زمینه ی ارائه و بسط و گسترش اش مهیا شود.
تشکیل گروه های نمایشی جوان، فعال ، پویا و هدایت شده به ویژه در دفتر تئاتر بچه های مسجد، بسیار ضروری است.
برگزاری برنامه های استعدادیاب در عرصه ی نویسندگی نمایش نامه، تربیتِ نمایش نامه نویس جوان و بسط و گسترش فعالیت های کارگاهی- آموزشی منتج به تولید، از جمله برنامه های آینده ی این واحد می باشد.
برپایی جشن واره های هدفمند و کنترل شده از ابتدا تا پایان و توجه ویژه به بنیانِ خانواده و سبکِ زندگی که از مضامین اولویت دار در حوزه هنری می باشد، ا برنامه های در دست اقدام این واحد است.
سعی خواهیم کرد در آینده سهم بیشتری برای تولید نمایش های آئینی و بهره گیری از شیوه های اجرایی ایرانی قائل باشیم.
ایجاد «چارگاه تئاتر قزوین» که شامل برنامه های هفتگی، ماهیانه و فصلی برای تئاتر است و خوشبختانه پروپوزال آن آماده شده ؛ از برنامه های مهم و در دست اقدام این واحد می باشد. این «چارگاه» شامل: نمایش نامه خوانی، رادیو تئاتر، اکران فیلم-تئاتر و کتاب شنیداری است و در آینده ان شاء الله بیشتر از «چارگاه تئاتر قزوین» خواهید شنید.
1010/پ30/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها