مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه گفت: بسیج و تفکر بسیجی، نیروی مقاومت و بازدارنده در مقابل تهاجم دشمن و تقویت کننده و تجهیزکننده در کنار ملت و دولت در جهت تحقق دولت-ملت اسلامی و تعالی تمدن نوین اسلامی است.
کد خبر: ۹۰۸۶۲۶۰
|
۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج ، نشست علمی-تخصصی و کرسی آزاداندیشی با موضوع پساچهل سالگی انقلاب اسلامی و نهادهای انقلابی، و به مناسبت گرامي داشت هفته بسيج، در مرکز علمي کاربردي اداره کل دادگستري استان فارس برگزار شد.

دکتر مجتبي اشرافي در نشست علمی تخصصی و کرسی آزاد اندیشی گفت‌: انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ه.ش. درحالی در ایران به وقوع پیوست که ساختار و سازماندهی سیاسی با نادیده گرفتن ملت، بر محوریت فردی شاه و در جهت شخصی سازی بسیاری از ساز و برگ های قدرت نامشروع پهلوی بود.

وی افزود: انقلاب اسلامی با تغییر این ساختار، محوریت را از شخص به ملت و از فردیت به جمعیت منتقل نمود و شاخصه های اخلاق و تعهد را در سایه ی آموزه های دینی، سرلوحه ی هدف گزاری‌های سیاسی، ساختاری و سازمانی قرار داد که از این منظر، فارغ از سازمان های منافع محور، شکل گیری نهادهای تکلیف محور و موفقیت این نهادها درانجام مأموریت های محوله در سال های پس از انقلاب اسلامی، به عنوان یکی از مهم ترین دست آوردهای انقلاب اسلامی در پساچهل سالگی خود مطرح شده است.

‌این استاد دانشگاه گفت: زمانی یک نهاد تکلیف محور می تواند به وظایف و رسالت محوله ی خود عمل نماید که اعضاء این نهاد انقلابی مکتبی و رسالت محور، به صورت ذاتی و ارادی و نه آمرانه و دستوری از بالا، اولاً آشنا به وظایف خود باشند و دوماً عامل به بصیرت و آگاهی بوده و در تبیین و پیش برد رسالت محوله به نهاد مطبوع خود، پیش رونده و پیش برنده باشند و این مهم جز با تحول و تعالی اندیشه ی انقلابی گری میسر نمی شود.

‌اشرافی بیان کر‌د: اندیشه متعالی انقلابی‌گری یعنی همان پتانسیلی که باعث نشاط اجتماع و به طبع آن سلامت و نشاط حاکمیت می شود و با برقراری رابطه سالم میان ملت و حکومت و تحقق مردم سالاری دینی و مطالبه‌گری جمعی منبعث از آن و با نهادینه کردن اصل امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، سلامت حکومت و نشاط و امید به آینده را در جامعه ی اسلامی و تحقق دولت مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه گفت: اسلامی فراهم می آورد و این بنظر می رسد مهم ترین رسالت و وظیفه ی نهادهای انقلابی هم چون بسیج و سپاه در جهت پاسداری از دست آوردها و آرمان های انقلاب اسلامی باشد.

‌وی با بیان این که اینکه امروز، اولویت عملکردی یک پاسدار انقلابی داشتن روحیه بسیجی، بصیرت انقلابی و ولایی بودن است، اظهار داشت: در و‌هله ی اول، پاسدار انقلابی بایستی مدافع و حامی بلافصل شریعت اسلام ناب محمدی(‌ص) و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه گفت: در مرحله‌ی دوم این دفاع از حریم دین و ولایت، در هر عرصه و جایگاهی قابل تبیین و تعریف است و ترجیحاً منافاتی هم با قانون اساسی ندارد.

وی تصریح کرد: اگر الان دشمن دین و ملت، میدان نبرد را به عرصه فرهنگی و سیاسی کشانده است، سرباز ولایت و پاسدار دین و انقلاب بایستی، موقعیت شناس باشد و مصمم، بصیر و با آگاهی و آمادگی کامل و تحلیل درست، در عرصه‌های بصیرتی، فرهنگی، اجتماعی و حتی علمی و اخلاقی، پویا، متحرک و پیشبرنده و پیشرونده باشد.

‌اشرافی گفت: پاسدار انقلاب الزاماً بایستی دارای بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن، بصیرت در شناخت موانع راه، بصیرت در شناخت راه‌های جلوگیری از این موانع و برداشتن این موانع باشد. و این بصیرت و آگاهی جز با مجاهدت و تلاش و رهبانیت و اخلاق مندی و مطیع امر ولایت بودن و مدافع حقوق حقه ی ملت بودن، فراهم نمی شود.

دبیر علمی نشست تخصصی و کرسی آزاداندیشی «پساچهل سالگی انقلاب اسلامی و نهادهای انقلابی»، با تأکید بر نقش سازنده و انکارناپذیر تفکر بسیجی در تبیین و تعریف ایدئولوژی اسلامی و تبلیغ نمادین حاکمیت  افزود، بسیج و بسیجی با محوریت قراردادن ارزش های دینی-اخلاقی، تلاش می نماید تا از یک طرف با مهندسی فرهنگی یی که انجام می دهد، تهاجم متقابل فرهنگی به فرهنگ های متخاصم وارداتی داشته باشد و از فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی نگهداری و صیانت نماید و از طرف دیگر، با حمایت از ساخت های فکری-فرهنگی داخلی و فارغ از منافع باندی و حزبی، با راهبری فرمانده کل قوا و هدایت مقام معظم رهبری مد ظله العالی، فرهنگ خدمت خالصانه و تعهد همراه با تخصص را در کشور نهادینه ‌کند.

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه ادامه داد، بسیج و تفکر بسیجی، نیروی مقاومت و بازدارنده در مقابل تهاجم دشمن و تقویت کننده و تجهیزکننده در کنار ملت و دولت در جهت تحقق دولت-ملت اسلامی و تعالی تمدن نوین اسلامی است.

وی گفت: بر اساس این چشم انداز تعریف شده برای نهاد انقلابی بسیج مستضعفان، می‌توان مأموریت‌هایی هم چون «مقابله با تهدیدات استکبار خارجی و نفاق و انحراف داخلی»، «کسب حکمت و بصیرت»، « تحمل صبر، جهاد و مبارزه علمي و عملي »، « تعليم و تربيت»، « آگاهی از تحولات سیاسی کشور و جهان » و ... را تعریف ‌کرد.

گفتنی است که در این جلسه، دانشجویان و اساتید حاضر، به بیان دیدگاه ها و تبیین راه کارهای خود در جهت نهادینه کر
دن تفکر بسیجی و مطالبه‌گری جمعی و رسیدن به یک چشم انداز مطلوب دولت-ملت سازی و رابطه سالم و با نشاط میان ملت و حکومت پرداختند.

منبع: روابط عمومی سازمان بسیج اساتید استان فارس

ارسال نظرات