حسن حبیبی فرمانده سپاه ناحیه آستانه اشرفیه به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت روحانی مبارز میرزا کوچک جنگلی گفت: مهم‌ترین ویژگی‌ میرزا کوچک استکبار ستیزی و دفاع از مظلوم بود.
کد خبر: ۹۰۸۵۷۶۴
|
۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آستانه اشرفیه،حسن حبیبی فرمانده سپاه ناحیه آستانه اشرفیه  به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت روحانی مبارز میرزا کوچک جنگلی گفت: مهم‌ترین ویژگی‌ میرزا کوچک استکبار ستیزی و دفاع از مظلوم بود.

فرمانده سپاه ناحیه آستانه اشرفیه بیان اینکه میرزا یک تئوریسین اسلامی بود، اظهار کرد: میرزا می‌توانست مجتهدی واجد الشرایط شود اما حوادث و مسائل روز کشور او را بر آن داشت تا افکار خود را تغییر داده و به یک مبارز تبدیل شود

حسن حبیبی با اشاره به نهضت جنگل و عدم شناساندن کامل آن به مردم، گفت: نهضت جنگل با قیام میرزا کوچک خان جنگلی یکی از محدود قیام‌های ضد استبدای و ضد استعماری تاریخ معاصر ایران بوده که کمتر به آن پرداخته و شناخته شده است.

وی با تصریح بر اینکه تحقیق و پژوهش در حوزه قیام جنگل باید جامع باشد، اظهار کرد: با توجه به اوضاع اقتصادی و سیاسی ایران و گیلان در آن دوره می‌توانیم شناخت بیشتری از قیام و نهضت میرزا کوچک خان داشته باشد

این مدرس دانشگاهای گیلان، ادامه داد: این قیام با هدف مقدس برانداختن استبداد داخلی و استعمار خارجی آغاز شد و با هدف ایجاد و استمرار جمهوری ادامه یافت تا میرزا کوچک جنگلی به شهادت رسید.

وی با اشاره به هفت سال قیام جنگل خاطر نشان کرد : بررسی نقاط ضعف و قدرت قیام جنگل می‌تواند ما را با حقایقی آشنا سازد که تاکنون کمتر به آن توجه شده است

حبیبی در ادامه افزود : برای اینکه بتوانیم به عمق و عظمت قیام جنگل پی ببریم باید اوضاع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران و همراه آن منطقه گیلان را در سال‌های پیش از قیام بشناسیم تا پیش زمینه‌ها و عواملی که موجب به وجود آمدن و تسهیل قیام شد را بدانیم.

وی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی بنیاد میرزا کوچک جنگلی گفت: باید با ایجاد این بنیاد ملی و استفاده از ظرفیت نخبگان دایره‌المعارف نهضت جنگل منتشر شود.

استاد دانشگاه‌های گیلان، مهم‌ترین ویژگی‌های میرزا کوچک را روحانیت، تکیه بر اسلام، استکبار ستیزی، مبارزه با استعمار و استبداد و دفاع از مظلوم دانست و با اشاره به تلاش‌های میرزا کوچک جنگلی در نهضت جنگل تصریح کرد: میرزا کوچک جنگلی با قیام جنگل می‌خواست آزادگی و غیرت را همواره استوار و در سرزمین ایران بگستراند.

حبیبی با بیان اینکه شهدا ؛ به ویژه شهدای روحانی مظهر اقتدار ایران هستند، تاکید کرد: در تمام جهان الگوهای کاملی از ایثار، مقاومت، ارزش‌های انسانی و اخلاقی مانند شهدا یافت نمی‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظرات