معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه آهن گفت خط آهن شلمچه به بصره نیاز به تنها ۲۰ مایل مسیر جدید دارد و با اجرای این پروژه جدید سیستم ریلی عراق به بندر لاذقیه سوریه می‌رسد.
کد خبر: ۹۰۸۵۵۹۱
|
۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲

به گزارش سرویس  بسیج مهندسین عمران ومعماری خبرگزاری بسیج، به رغم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی جزئیاتی درباره پروژه اش برای ساخت یک خط آهن منتشر کرد که مرز شلمچه ایران را به بندر بصره در جنوب عراق متصل می‌کند.
مازیار یزدانی، معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه آهن گفت:« خط آهن شلمچه به بصره نیاز به تنها 20 مایل مسیر جدید با هزینه حدود 52 هزار دلار دارد. با اجرای این پروژه جدید، سیستم ریلی عراق به بندر لاذقیه سوریه می‌رسد».
این ایده چهار سال پیش مطرح شد و در ماه اوت ایران و سوریه تمایل خود را به ساخت خط آهنی برای اتصال دو کشور از طریق عراق اعلام کردند. این کار تلاشی است برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران و افزایش همکاری اقتصادی.
طبق منابع ایرانی، این خط آهن بخشی از معامله بازسازی سوریه است که به ایران امتیازات اقتصادی و تجاری اضافی و فرصت اتصال به بخش حمل و نقل را می دهد.
بنابراین گردشگری مذهبی بین ایران عراق و سوریه گسترش می‌یابد. گروه‌های مخالف سوری این خط آهن را رد کردند و اعتقاد دارند این کار باعث نفوذ ایران می شود و کمک میکند این کشور خدمات پشتیبانی لازم برای حضورش در عراق و سوریه را فراهم کند.
اولین خط آهن سریع السیر عراق که بغداد و بصره را به هم متصل می کرد در سال 1967 راه اندازی شد. گرچه جنگ این خط آهن را خراب کرد، ولی عراق پس از حمله سال 2003 آمریکا دوباره آن را راه اندازی کرد.
وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد:« عراق در مورد هر پروژه ای که باعث حمل و نقل بین مرزی شود علاقه‌مند است چون اقتصاد آن را رشد می‌دهد و انتقال مسافران را از کشوری به کشور دیگر تسهیل می‌کند. خط‌آهن متصل به ایران، سوریه و عراق راه خروجی خواهد بود برای عراق از طریق بندر های مدیترانه و بنادر ایران».
در ماه آوریل علی حمود، وزیر حمل و نقل سوریه بر اهمیت ازسرگیری حمل و نقل زمینی بین سوریه و عراق تأکید کرد و گفت:« این خط‌آهن بخشی از برنامه ما برای بازسازی زیرساخت‌های کشور است که ویران شده، مثل 1800 کیلومتر از خط آهن سوریه که بخش بزرگی از آن به کشورهای همسایه می رسید».
علی حمود ادامه داد: «در طرف سوریه، این پروژه شامل ساخت 32 کیلومتر خط آهن می شود در حالی که بقیه آن را عراق خواهد ساخت که وارد قلب عراق می‌شود تا بغداد را به کربلا در مرکز عراق و کربلا را به قلمروی سوریه متصل کند. این کار حرکت افراد و کالاها را بین ایران عراق و سوریه تسهیل می‌کند».
وی شایعات مبنی بر افزایش نفوذ ایران در مدیترانه را رد کرد: «این خط‌آهن بخشی از پروژه ای است که به شبکه‌های آسیای مرکزی متصل می‌شود و در آخر به خطوط آهن چین و روسیه می رسد».
طبق گزارش شرکت راه آهن عراق، خط آهن شلمچه - بصره بخشی از یک شبکه خطوط آهن منطقه ای است که شامل خط مصیب - کربلا می‌شود. طرح‌های خطوط آهن آینده نیاز به اتصال عراق نه تنها به ایران بلکه به سوریه، اردن و خلیج فارس از طریق کویت هم دارند .
این خط آهن سه کشوری را به هم متصل می کند که جنگ و گروه‌های مسلح ویران کردند و فعالیت‌های تجاری بین آنها را از بین برده اند.
بنابراین راه‌اندازی آن قابل توجه و سازنده است، چون هیچ مانع سیاسی بر سر راه آن قرار ندارد.

ارسال نظرات