خبرهای داغ:
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود:
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: آموزش و اطلاع رسانی برای پیشگیری و کنترل ایدز به همکاری همه‌ی دستگاه‌ها با مراکز بهداشت نیاز دارد.
کد خبر: ۹۰۸۵۵۴۳
|
۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دکتر احسان بینش معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در همایشی که به مناسبت روز جهانی ایدز در معاونت بهداشتی این دانشگاه با همکاری آموزش و پروش، بهزیستی و سایر ادارات برگزار شد، دوره نهفتگی طولانی مدت را یکی از موانع پیش رو برای تشخیص و کنترل بیماری ایدز دانست و افزود: از زمان ورود ویروس به بدن بین سه تا ۶ روز طول می‌کشد تا سندرم HIV حاد ایجاد شود که به طور معمول تشخیص داده نمی‌شود مگر آنکه فرد از تماس مستقیم با فرد مبتلا آگاهی داشته باشد.
وی افزود: آموزش و اطلاع رسانی برای پیشگیری و کنترل ایدز به همکاری همه‌ی دستگاه‌ها با مراکز بهداشت نیاز دارد.
بینش با اشاره به اینکه این سندرم دارای علائم سرماخوردگی بوده بعد از حدود ۲ هفته برطرف می‌شود، اظهار کرد: پس از آن بیماری وارد مرحله‌ی نهفته می‌شود که به طور میانگین هشت تا ۱۰ سال به طول می‌انجامد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه در دوره نهفتگی، فرد بدون داشتن اطلاع از بیماری خود باعث انتشار ویروس و انتقال آن به دیگران می‌شود، تصریح کرد: بعد از این مدت با مختل شدن دستگاه ایمنی بدن علائم ایدز بروز یافته و بیمار دچار عفونت‌های فرصت طلب مداوم و یا برخی از سرطان‌های بدخیم می‌شود.
بینش به بدبینی موجود در جامعه نسبت به افراد مبتلا نیز اشاره کرده و آن را یکی از موانع کنترل این بیماری برشمرد و افزود: به عقیده‌ی وی آگاهی افراد جامعه از این بیماری و انجام آزمایش‌های لازم می‌تواند در راستای کاهش این نگرش منفی و اطلاع رسانی و کنترل بیماری تأثیرگذار باشد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود همچنین با بیان اینکه بر اساس سیاستگذاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرگ‌های مربوط به بیماری ایدز در بازه زمانی سال‌های ۹۴ تا ۹۸ باید ۲۰ درصد کاهش یابد، اضافه کرد: بر این اساس شیوع HIV در مردم عادی باید به کمتر از ۱۵ صدم درصد و در افراد تزریقی کمتر از ۱۵ درصد برسد.
بینش یادآور شد: بروز بیماری نیز در نوزادانی که از مادران مبتلا به HIV به دنیا می‌آیند باید تا پایان سال آینده ۹۰ درصد کاهش یابد.
وی اضافه کرد: علاوه براین بنابر هدف گذاری درازمدت سازمان بهداشت جهانی، تا سال ۲۰۳۰ باید ۹۰ درصد بیماران HIV تشخیص داده شده و از این تعداد، ۹۰ درصد هم تحت درمان و نظارت باشند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به دیگر سیاست‌های برنامه‌ی کنترل ایدز هم اشاره کرد و گفت: برای پیشگیری از انتقال از راه خون و تأمین سلامت خون باید پوشش غربالگری خون و فرآورده‌های اهدا شده به طور کامل حفظ شود که این مهم انجام می‌شود.
دکتر بینش پیشگیری از انتقال تزریقی و کاهش آسیب، پیشگیری از انتقال جنسی و تشخیص، مراقبت و درمان را از دیگر سرفصل‌های این برنامه عنوان کرد و گفت: توصیه به مردم برای انجام مشاوره و آزمایش تشخیصی HIV، پیشگیری انتقال از مادر به فرزند، حمایت و توامندسازی مبتلایان واجد شرایط و یتیمان ایدز و همچنین تقویت نظام مراقبت اپیدمیولوژیک و مدیریت داده‌ها و تقویت زیرساخت‌ها از دیگر برنامه‌های کنترل ایدز است.
وی بر ضرورت آگاهی بخشی به اقشار گوناگون جامعه درباره وجود شیوه‌های درمان این بیماری تأکید کرد و افزود: برای بیماران مبتلا به HIV درمان‌هایی وجود دارد که به صورت رایگان انجام شده و فرد می‌تواند چندین دهه از زندگی عادی در کنار دیگران بهره‌مند شود.
در حاشیه این همایش اتوبوسی نیز راه اندازی شد که به مدت یک هفته در نقاط گوناگون سطح شهر مستقر میشود. در این اتوبوس کارشناسان مرکز بهداشت آزمایش سریع تشخیص HIV را برای متقاضیان انجام می‌دهند.
شایان ذکراست چهارم تا هشتم آذر هفته اطلاع رسانی ایدز و دهم آذر نیز روز جهانی ایدز نام گذاری شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها