منتقد سینما و مجری تلویزیون، گفت: بعد از کنار کشیدن بهروز افخمی فکر می‌کنم تلویزیون به دنبال کارگردان برای اجرای «هفت» نباشد.
کد خبر: ۹۰۸۵۴۵۲
|
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، شاید تا چند سال پیش برخی اعتقاد داشتند که در میان این همه جشنواره چه نیازی به "جشنواره فیلم مقاومت" است و حالا با این تحولات خصوصاً در بخش بین‌الملل و حضور مدیران و هنرمندان کشورهای مختلف حتی با آثار خود، باعث شده که به این باور برسند هنرمندان مقاومت هم برای اعلان دغدغه‌هایشان به یک مأمن و جایگاهی نیاز دارند تا افکار، اعتقادات و باورهایشان را فریاد کنند. نکته‌ای که محمود گبرلو هم در کنار موضوعاتی همچون اجرای برنامه «هفت»، نگاهی به یادداشت رهبری درباره سیما، پیرامون جشنواره «فیلم مقاومت» مطرح کرد.

او در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، تصریح کرد: آرزویم این است هر سال جشنواره مقاومت باشد، چون مقاومت در ایران وجود دارد. وقتی مردم با مقاومت عجینند بگوییم جشنواره مقاومت نباشد. حقیقتاً همین مقاومت و ایستادگی درس‌آموز بسیاری از ملت‌ها شده که با عشق و ارادت قلبی به مام‌وطن و پیروی از اسلام و ائمه‌اطهار از جان خود و خانواده‌شان می‌گذرند اما نمی‌گذارند به شرافت‌شان لطمه‌ای وارد شود. ما باید حتماً جشنواره مقاومت داشته باشیم و هنرمندن وارد شوند.

گبرلو افزود: نکته مهم این است که زمانی می‌تواند جشنواره مقاومت به موفقیت برسد که نگاه خصمانه به هنرمند نداشته باشد، بلکه همچون الان نگاه صمیمانه‌ای به هنر و هنرمند داشته باشد تا آن‌ها جذب بشوند. هنرمندان در کانون صمیمیت و محبت، می‌توانند خلاقیت‌هایشان را بروز بدهند. ما مشکل‌مان این است که در دفع قوی و قدرتمند عمل می‌کنیم اما در جذب کردن راهی به جایی نمی‌بریم.

منتقد سینما و تلویزیون با توجه به اینکه خودش در چند صباح قبل اجرای برنامه «هفت» را برعهده داشت و بهروز افخمی هم در گفتگویی با تسنیم از اجرا در این برنامه سینمایی تلویزیونی انصراف داد،‌ تصریح کرد: از ما که گذشته و دوستان ما در تلویزیون هم از ما گذشتند. واقعیت این است که برخورد با اهالی سینما و نگاه به سینما خیلی مهم است. که شما سینما را بعد از انقلاب چطور می‌بینید و از چه زاویه‌ای می‌بینید؟

وی افزود: الان در چهلمین سال انقلاب اسلامی هستیم و به جرأت کسی نمی‌خواهد به خودش افتخار کند که چهل سال ما سینما داشتیم. نزدیک به 5000 فیلم سینمایی تولید شده و نزدیک به 250 کارگردان تربیت کردیم. بالاخره جمهوری اسلامی به سینما اعتقاد داشته که به این فیلم‌ها مجوز ساخت و نمایش داده است. البته ممکن است این فیلم‌ها باب سلیقه من و آن دسته از دوستان نباشد، اما به هر حال در چارچوب نظام ساخته شده و مخاطب هم استقبال و حمایت کرده است.

گبرلو، خاطرنشان کرد: ما نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که انگار نظام جمهوری اسلامی در عرصه هدایت مدیریت سینما ناتوان بوده است متأسفانه برخی از آقایان این نگاه، اندیشه و تفکر را دارند و عده‌ای ناآگاه هم از این نگاه حمایت می‌کنند و این رفتار را ترویج می‌دهند. این خلاف نظریه امام و رهبری است. متأسفانه این اتفاق بد و نابخردانه در تلویزیون رخ می‌دهد؛ چرا که به گونه‌ای مسئولین سینمایی رفتار می‌کنند که انگار نظام جمهوری اسلامی در این عرصه نتوانسته بعد از چهل سال، 10 فیلم خوب تولید کند. در صورتیکه این طور نیست. من فکر می‌کنم نگاه به سینما قدری آلوده است؛ حقیقتاً سینما قبل از انقلاب که سراسر فساد و آلودگی بوده، در بعد از انقلاب به نجابت رسیده و مدیران ما بایستی در امتداد این آرمان‌خواهی و باورپذیری، حرکت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه «هفت» به کجا می‌رسد، افزود: من فکر می‌کنم امروز برنامه‌های متعدد سینمایی تهیه می‌شود، چون استراتژی درستی در روند تولید آن‌ها وجود ندارد این پراکندگی موجب شده تا مخاطب پراکنده ببینید و برداشت کند. از طرفی خیلی بی‌اعتنا از کنار برنامه‌های سینمایی که در تلویزیون تهیه‌ می‌شوند، می‌گذرد. اما دست‌اندرکاران ما در تلویزیون بدانند، سینما قدرت برتر است و در آن شکی نیست، به همین‌خاطر یک برنامه سینمایی در تلویزیون با یک طراحی استراتژی و نوع برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند حرف اول را بزند.

گبرلو درباره کار در تلویزیون و متوقف شدن برنامه سینمایی شبکه شما، گفت: برنامه «هدهد19» که از شبکه شما روی آنتن می‌رفت به خاطر مشکلات بودجه‌ای نتوانست ادامه پیدا کند، بنابراین با ما خداحافظی کردند. اما دو طرح برنامه‌سازی برای چهل‌سالگی انقلاب به دو شبکه تلویزیونی داده‌ام که در رابطه با فعالیت‌های موثر انقلاب اسلامی ویژه سینمای ایران، چهل گفتگو با چهل فیلمساز انجام و هر شب روی آنتن برود. مطمئن باشید از دل این گفتگوها هم طرح و ایده‌های جدید بیرون می‌آید و هم اثبات می‌شود که انقلاب اسلامی چقدر به رونق، رشد و توسعه سینمای ایران کمک کرده است.

بیشتر بخوانید
ده‌نمکی: دیدگاه رهبر انقلاب درباره سیما باید یک منشور راهبردی شود

بیشتر بخوانید
کارگردانان مجموعه‌های تلویزیونی درباره دیدار با رهبری چه گفتند؟


این کارشناس درباره یادداشت و دیدار مقام معظم رهبری با برخی از کارگردان و مسئولین سیما، گفت: به نظرم حضرت آقا همچون گذشته بسیار هوشمندانه و اندیشمندانه درباره سینما و به خصوص تلویزیون صحبت می‌کنند و در این بین بسیار نسبت به تلویزیون حساسند و بسیار هم مقید به ترویج فرهنگ ارزش‌ها و آرمان‌خواهی در آثار نمایشی هستند. ولی نکته مهم این است شیوه اجرای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری است که ما همیشه در این راستا، درست عمل نکرده‌ایم. ایشان روشنگرانه مطالب‌شان را مطرح می‌کنند ولی افراد یک تفسیر غلطی از فرمایشات ایشان ارائه می‌دهند. باید در حوزه عمل‌گرایی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب با قدرت وارد شویم تا اندیشه‌های گهربار ایشان به مرحله بروز و ظهور برسند.

وی در خاتمه افزود: امیدوارم مجری مناسبی را تلویزیون برای برنامه «هفت» انتخاب کند که از روی تدبیر و منطق با سینما برخورد کند. این به نفع نظام و رسانه‌ملی است. زیرا رسانه‌ملی بدون استثنا به سینماگران نیاز دارد که سریال‌های جذابی برایشان بسازد. اما قرار دادن یک کارگردان و فیلمساز در پشت صندلی برنامه «هفت» برای اجرای آن، یک اشتباه راهبردی است که انتظار می‌رود در شرایط جدید، اتفاق نیفتد. فیلمساز باید فیلم خودش را بسازد و کار اجرای این برنامه باید به شخصی دیگر سپرده شود.
ارسال نظرات