خبرهای داغ:
محمدرضا سنگری عشق، ایمان، آگاهی، پیشتازی و مجاهدت را از ویژگی‌های یک بسیجی دانست و گفت: به اعتلای ایمان و فهم خود از قرآن بپردازیم تا بسیجی واقعی باشیم.
کد خبر: ۹۰۸۵۱۲۳
|
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸

به گزارش بسیج از خوزستان، دکتر محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر عاشورایی در یادواره شهدای مسجد صاحب‌الزمان(عج) اهواز که شامگاه ۹ آذرماه برگزار شد، اظهار کرد: در برگزاری چنین برنامه‌هایی همه اهتمام خود را برای فضاسازی تبلیغی و انعکاس آن فراهم بیاورید. این برنامه‌ها زمینه نسل‌پروری را فراهم می‌آورد و یادمان می‌آورد چه داشته‌ایم و چه رسالت خطیری پیش روی ماست.

سنگری با اشاره به هفته بسیج گفت: مقام معظم رهبری در باب شناساندن بسیج مطلبی مطرح کردند؛ «بسیج وارثان همه شهدا هستند. بسیج در واقع مظهر عشق، ایمان، آگاهی، مجاهدت و آمادگی برای سربلندی کشور و ملت است.» این ویژگی‌ها را در سلوک رفتاری شهدایمان دیده‌ایم که اگر نبود به چنین مقامی نمی‌رسیدند. شهدا الان هم در این مجلس حضور دارند؛ «وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا‌ هُم یَحزَنون؛ آنها بخاطر نعمتهای فراوانی که خداوند از فضل خود به ایشان بخشیده است، خوشحالند؛ و بخاطر کسانی که هنوز به آنها ملحق نشده‌اند [= مجاهدان و شهیدان آینده]، خوشوقتند؛ (زیرا مقامات برجسته آنها را در آن جهان می‌بینند؛ و می‌دانند) که نه ترسی بر آنهاست، و نه غمی خواهند داشت.(۱۷۰/ آل عمران) فعل(یَستَبشِرونَ) این آیه مضارع است یعنی استمرار دارد یعنی همواره شهدا حضور دارند. شهدا با این ویژگی‌ها توانستند به موقعیتی برسند و چیزی را ببینند که ما ندیدیم.

به این دنیا نیامده‌ایم که کار خوب انجام دهیم؛ آمده‌ایم که خوب‌ترین کار را انجام دهیم

نویسنده کتاب «سوگ سرخ» با بیان اینکه اصول و مبانی بسیج مواردی است که در بالا اشاره شد، افزود: ما کمتر بلد هستیم با خودمان با صدای بلند حرف بزنیم. به اصطلاح امروزی بیشتر مونولوگ هستیم تا دیالوگ؛ ما باید بدانیم که به این دنیا نیامده‌ایم که کار خوب انجام دهیم بلکه آمده‌ایم که خوب‌ترین کار را انجام دهیم. در کربلا اصحاب حضرت سیدالشهدا(ع) دو بار اذن می‌گرفتند یکبار برای به میدان رفتن و یکبار برای شهادت. اصحاب وقتی در شرف شهادت بودند امام سر آنها را بر بالین خود می‌گرفت و با اینکه در آستانه شهادت بودند، می‌پرسیدند: «أوفیت یا ابن رسول الله؟» باید دایم از خودمان این سوال را بپرسیم. از مولایمان بپرسیم آیا وظیفه خودمان را انجام داده‌ایم؟ این پرسش که آیا من بهترین خودم را انجام دادم و آیا بهتر از این می‌توانم باشم باید مرتب در مقابل ما باشد.

وی بیان کرد: زانو زدن در مقابل بزرگان و خود را عرضه کردن و خود را تصحیح کردن از ضرورت‌های وجودی همه ما است. یکی از یاران امام صادق(ع) درباره یاران امام حسین(ع) و استقبال آنها از شهادت می‌پرسد و امام پاسخ می‌دهد «همه پرده‌ها از مقابل آنها کنار رفت.» این مفهموم را که امام می‌فرماید در سوره محمد(ص) آمده است؛ اگر مفهوم این شناساندن همین شناساندنی باشد که قرآن توصیف کرده که عمومیت دارد اما این شناخت، شناخت دیگری است از جنس آنچه شب عاشورا اتفاق می‌افتد و امام حسین(ع) یارانش را دعوت می‌کند تا بهشت را ببینند که آن موقع یاران بی‌تابی‌هایشان شروع می‌شود که امام صادق(ع) به این موضوع اشاره دارد.

باید آماده باشیم‏ خواب به چشممان نیاید

سنگری گفت: اولین ویژگی برای بسیجیان عشق است؛ در این راه که قدم می‌گذارد حتی تلخی‌ها باید برایش شیرین باشد. ظهور مولایمان بسیار سختی‌ها دارد. مثل ریزش برگهای خزان زده امام شهید می‌دهد. باید آماده باشیم‏ خواب به چشممان نیاید. الان زمان کار نیست زمان اضافه کاری است لحظه به لحظه به ظهور نزدیک می‌شویم.

بسیجی در پی محبوب‌های محبوب است

این پژوهشگر عاشورایی عنوان کرد: عشق سختی و دشواری دارد. اهانت‏ طعنه و تمسخر در این راه وجود دارد. همه پیامبران و امامان در این راه درشت شنیدند و تمسخر شدند اما خداوند به آنها فرمود راهتان را طی کنید. عشق کر و کور می‌کند کسی که عاشق است چشم روی همه می‌بندد. در تنگنا و وسعت چشمت به خدا باشد و از او بخواهید. مومن همه چیزش را از خدا می‌خواهد؛ بسیجی در پی محبوب‌های محبوب است. همانجا که امام حسین(ع) به حضرت ابوالفضل(ع) گفت برو و از دشمن امان بگیر چون من نماز خواندن، تلاوت قرآن و استغفار زیاد را دوست دارم. اینها ویژگی‌های انسان عاشق است و اولین بُعد وجودی بسیجی عشق است.

به اعتلای ایمان و فهم از قرآن بپردازیم تا بسیجی واقعی باشیم

وی با اشاره آیه دوم سوره انفال «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ» گفت: ایمان ویژگی دوم انسان بسیجی است. همانها که براساس این آیه شریف وقتی یاد خدا می‌افتند وجودشان شکفته می‌شود. به اعتلای ایمان و فهم از قرآن بپردازیم تا بسیجی واقعی باشیم. امام حسین(ع) ویژگی‌های مومن را می‌فرماید: «ولا تحتسبوا بمعروف لم تعجلوا؛ اگر کار خوبی را با عجله انجام ندادید به حساب نیاورید.» نه مثل کشور ما که اینقدر پروژه داریم که الان اعلام می‌کنند و چند سال بعد افتتاحش می‌کنند.

سنگری ویژگی دیگر بسیجی را آگاهی خواند و گفت: منظور از این آگاهی، دانش معمولی دانشگاهی و حتی حوزوى نیست. آگاهی و بصیرت باید بر همه حرکات ما سیطره داشته باشد. امام علی(ع) فرمود: «ما من حرکه الا و انت محتاج فیها الی معرفه؛ هیچ حرکتی نیست مگر آنکه در آن حرکت نیازمند معرفت هستیم.» بسیجی باید به روز باشد. واقعا ما شیعیان که امام حسین(ع) فرمود: «و أسير بسيرة جدي و أبي علي بن أبي طالب.» چقدر سیره امیرالمومنین(ع) و پیغمبر(ص) را می‌شناسیم؟ خودآگاهی و شناخت نیازهای انقلاب اسلامی است.

هر یک از شهدای ما یکی از جلوه‌های کربلا را با خود دارند

مدیر گروه ادبیات و اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: دیگر ویژگی بسیجی مجاهدت است؛ یعنی کسالت و تنبلی در ما نباشد. آلبر کامو می‌گوید «دو چیز انسان را بیچاره کرده آزمندی که انسان را از بهشت راند و دیگری تنبلی که مانع شد انسان به بهشت برگردد.» مومن را دائم در تکاپو و حرکت می‌بینید. آمادگی هم ویژگی دیگر است؛ پیشتازی ویژگی بسیجی است که شهدای ما پیشتاز بودند. اگر ارتباطمان را با این ارزشها حفظ نکنیم فرداها را در نمی‌یابیم. هر یک از شهدای ما یکی از جلوه‌های کربلا را با خود دارند. این ویژگی‌ها را ادراک و با آنها زندگی کنید.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها