سنگری: عرصه‌های نوپای ادبیات انقلاب اسلامی را هنوز بررسی نکردیم

محمدرضا سنگری معتقد است عرصه‌های نوپای ادبیات انقلاب اسلامی بررسی نشده‌است و امروز در عرصه ادبیات، گونه‌هایی داریم که اصلاً‌ پیشینه ندارند.
کد خبر: ۹۰۸۵۰۲۹
|
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست علمی سبک‌شناسی هنر و ادبیات انقلاب اسلامی با تکیه بر کتاب سبک‌شناسی هنر انقلاب اسلامی امروز از ساعت 10 تا 12 با حضور محمدرضا وحیدزاده، نویسنده اثر،  محمدرضا سنگری عضو هیئت علمی بنیاد دعبل و حجت‌الاسلام مهدی جهان عضو شورای علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه  فرهنگ و اندیشه اسلامی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد. 

سنگری در این نشست با بیان اینکه از درخشان‌ترین فصول انقلاب اسلامی حوزه هنر و ادبیات است، افزود: طی این 40 سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، بیش از 25 هزار اثر با مضمون انقلاب تولید شده است؛‌ اتفاقی که طی 400 سال گذشته سابقه نداشته است؛ به این معنا که مجموع تولیدات ادبی ما طی این سال‌ها، از مجموع تولیدات 400 سال گذشته بیشتر است. اگر بنا باشد به یک هویت شکل‌گرفته و ساختارمند دست یابیم،  این مقدار تولیدات ادبی کفایت می‌کند. 

وی با تأکید بر اینکه عرصه‌های نوپدید ادبیات انقلاب اسلامی را هنوز بررسی نکردیم، گفت: امروز در عرصه ادبیات، گونه‌هایی داریم که اصلاً‌ پیشینه ندارد. برخی از این گونه‌های جدید به سبب امکانات جدیدی است که با آن مواجه هستیم. امکاناتی مثل تلفن همراه و رایانه ادبیاتی به وجود آوردند که در گذشته ما وجود نداشت. 

حجت‌الاسلام مهدی جهان در ادامه این نشست گفت: اگر چالش‌های اقتصادی و اجتماعی امروز را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم در دایره جامعه‌سازی جدید احتیاج به مهندسی و تمدن نوینی داریم به گونه‌ای که باید مجدداً تمدن اسلامی را پدید آوریم. از سوی دیگر در عرصه فرهنگی مبتلا به خطاهای فرهنگی شدیدی شدیم. امروز مبتلا به چندگانگی فرهنگی هستیم. به صورت مصداقی در ادبیات و هنر این اتفاق در حال رخ دادن است. ما با یک جریان هنری غالبی برخورد می‌کنیم که این جریان شدیداً مبتلا به بیماری‌های شرقی و غربی است. 

وی افزود: واقع‌گرایی در هنر به این معناست هر اثر هنری باید یک امر واقعی را معلوم می‌کند. جریان انتزاعی در هنر می‌گوید ما  حرف‌های افلاطونی و ارسطویی را باور نداریم. از نظر این جریان، هنر جدید به این معناست که اصلاً قرار نیست هنر، ما به ازای واقع داشته باشد. از این رو شکل‌های مختلفی از انتزاعیات مثل امپرسیونیسم یا دریافتگری به وجود آمد. امروز در هنر انقلاب اسلامی معنای واقع‌گرایی کاملاً غیرمرسوم می‌شود. واقع‌گرایی مرز بین مدرن و پست مدرن است.  این مسأله را باید در عرصه مباحث بنیادین طرح کنیم که آیا انقلاب اسلامی می‌تواند تأملی بر پست‌مدرن داشته باشد یا خیر؟ آیا انقلاب اسلامی اساساٌ مدرنیسم را پذیرفته یا خیر؟
ارسال نظرات