خبرهای داغ:
مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

یازده دستگاه با ارزیابی ۱۶ درصد، در بحث مناسب سازی محیطی معلولین ورود یافته اند/ده درصد جمعیت استان معلول هستند

وارثی عنوان کرد:ده درصد جمعیت استان از محدودیت برخوردارند و نیازمند خدمات ویژه می باشند و از کل دستگاههای اجرایی، یازده دستگاه با ارزیابی ۱۶ درصد، در بحث مناسب سازی برای معلولین ورود یافته اند.
کد خبر: ۹۰۸۴۹۸۱
|
۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، نشست خبری مدیرکل بهزیستی و معاون توانبخشی این اداره کل به مناسبت روز جهانی معلول با حضور اصحاب رسانه در دفتر مدیرکل بهزیستی استان قزوین برگزار شد.

علیرضا وارثی در این نشست ضمن اشاره به لزوم تعامل دستگاهها جهت رفع مشکلات جامعه معلولین بیان کرد:همه دستگاهها باید در جهت رفع مشکلات اجتماعی معلولان سهیم باشند و این زمینه مشارکت در تامین اشتغال، مسکن، خرید و تردد است که جزو حقوق شهروندی معلولان می باشد.

وی گفت:مشارکت شهروندان در
فرایند برنامه ریزی، طراحی شهری و تضمین دسترسی شهروندان به طراحی و مدیریت شهری، هدایت متوازن و برابری امور در حوزه دسترسی امور در همه جنبه های اجتماعی، تضمین دسترسی به استفاده مشترک شهروندان اموری است که در مواجهه با مشکلات معلولین باید به انها توجه شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد ۱۲ آذر روز جهانی معلولین است که ۲۵ برنامه از سوی این اداره کل جهت تغییر نگرش و باور مردم و معلولین در هفته معلولین خواهیم داشت.

وارثی عنوان کرد:تجلیل از معلولین، دیدار با مسوولان ارشد استان در تمام شهرستانها، برگزاری مراسمات ویژه معلولین، مسابقات ورزشی،رایگان نمودن خدمات کلینیکی در سطح شهر برای معلولین به مدت یک هفته از ۱۰ تا ۱۶ اذرماه از جمله برنامه های شاخص این هفته می باشد.

وی افزود:همچنین راه اندازی شهروند کارت با همت شهردار و شورای اسلامی شهر قزوین که این امکان برای بیش از سه هزار نفر تعریف شده تا معلولان شهر قزوین از این امکان بهره مند شوند و بیش از میلیارد تومان اعتبار برای ان اختصاص یافته و نیز دیدار عمومی از مراکز نگهداری معلولین از دیگر برنامه های این هفته می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: بیش از ۲۳ هزار معلول در استان شناسایی شده و از نظر تعداد مستمری بگیر رشد تعدادی و اعتباری داشتیم که بیش از ۴ میلیارد تومان ماهانه به مستمری بگیران پرداخت می شود.

وارثی با اشاره به قانون حمایت از معلولین خاطرنشان کرد:قانون حمایت از معلولین در اردیبهشت ماه سالجاری تصویب شد و کمیته ای با حضور تشکل های غیردولتی تشکیل شده و در حمایت از معلولین و دفاع و عملیاتی نمودن حقوق معلولین نشستی با تمام مسوولان انجام خواهد شد.

وی یادآور شد:خدمات ما در دو محور، حوزه پیشگیری از معلولیتها و توانمندسازی و توانبخشی می باشد. در حوزه پیشگیری، امروز حوادث جاده ای بیشترین امار را به خود اختصاص داده است که براثر تصادفات جاده ای درصد قابل توجهی به جامعه معلولین کشور اضافه می شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد:طرح غربالگری بینایی ۱۸ هزار کودک که تا اخر سال هم ادامه خواهد داشت، شناسایی و غربالگری شنوایی۹ هزار و ۴۱۴ نفر در شش ماه نخست سال، غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال در تمام مهاد کودک، هفت مرکز مشاوره برای بحث ژنتیک که جامعه هدف از جمله فعالیت های حوزه توانبخشی می باشد.

وارثی بیان کرد:شناسایی اختلالات ژنتیکی برای چهار هزار دانش آموز دبیرستانی و دانشجویان، طرح غربالگری مشاوره ژنتیک برای ۲۵۰۰ زوج پیش از ازدواج، کمپینگ های آگاه سازی برای ۲۵ هزار دانش آموز از مقطع راهنمایی تا دبیرستان،تهیه جهیزیه ۴۰ نوعروس توسط موسسات خیره و محل اعتبارات سازمان از دیگر فعالیتهای این اداره کل می باشد.

وارثی ضمن اشاره به بحث اشتغال معلولین بیان کرد: اداره کل بهزیستی با پرداخت سهم ۲۳ درصد به کارفرمایان با اعتبار ۵۲۳ میلیون تومان برای ۵۱۹ نفر در سال ۹۶ ایجاد اشتغال کرده همچنین پرداخت یارانه حمایتی، ایجاد اشتغال ۲۶۸ نفر از محل تسهیلات ۴ درصدی از دیگر فعالیت ما می باشد.

وی با اشاره به کمک ساخت مسکن معلولین ادامه داد:در سال ۹۶ برای کمک ساخت مسکن ۳۰ واحد برای دو معلول، ۲۰ واحد یک معلول، ۵۰ واحد معلولین عادی در قالب مسکن مهر و خودمالکی با ۴ میلیارد ریال هزینه در شش ماه نخست سال اقدام شد که ۲۰ واحد به خانواده های دو معلول و ۵۰ واحد به خانواده های معلول عادی واگذار شد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به ارزیابی فعالیت دستگاهها در بحث معلولین عنوان کرد:ده درصد جمعیت استان از محدودیت برخوردارند و نیازمند خدمات ویژه می باشند و از کل دستگاههای اجرایی، یازده دستگاه با ارزیابی ۱۶ درصد ، در بحث مناسب سازی برای معلولین ورود یافته اند.
1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها