به نظر می رسد، دولت باید در شرایط جدید اقتصادی کشور ـ که خط فقر جهش ویژه ای داشته و همچنین قیمت کالاها دو تا سه برابر شده ـ به جای اجرای برنامه های گذشته به منظور حمایت از قشرهای تحت پوشش کمیته امداد و نهادهای حمایتی، برنامه های بیشتری در ارتباط با حمایت از این اقشار به اجرا بگذارد؛ چون با...
کد خبر: ۹۰۸۴۸۹۰
|
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛ هفدهم اردیبهشت 97 بود که «پرویز فتاح» رئیس کمیته امداد با وجود تفاوت نگاه سیاسی که با دولت تدبیر و امید دارد از اقدامات روحانی و دولتش در کمک به مستمندان و فقرا قدردانی کرد؛ هر چند برخی همفکران سیاسی فتاح از سخنان و موضع گیری رئیس کمیته امداد شگفت زده و متعجب شدند، او تأکید داشت که با وجود علم به اینکه شاید برخی از این سخن خرسند نشوند، حرف دلش را زده و واقعیت را گفته است.

رئیس کمیته امداد جلسه شورای اداری، توسعه و نخبگان خراسان‌رضوی از اقدامات دولت تشکر کرد. «پرویز فتاح» گفت: «دنبال فرصتی بودم که این حرف دلم را بزنم، ممکن است خوشایند نباشد، اما باید براساس اعتقادات خودمان حرف بزنیم. آقای روحانی شعار رفع فقر را دادند، می‌خواهم منصفانه در کنار مضجع رضوی اعلام کنم که به این شعارشان عمل کردند.»

تحقق شعار دولت در رفع فقر برای مدتی کوتاه!

او افزود:‌ 4000 میلیارد تومان برای نخستین‌بار در بودجه آمد و دولت به این تبصره 100 درصدی عمل کردند و این بسیار مهم است. دریافتی مددجویان ما و سازمان بهزستی 3 تا 4.5 برابر شد و دعای آن‌ها برای دولت و نظام و مقام معظم رهبری بسیار موثر است، دولت و مجلس در یک هماهنگی در تبصره 16، 2100 میلیارد تومان وام اشتغال قرار دادند.

رئیس کمیته امداد بیان کرد: بانک‌ها 90 درصد این وام را پرداخت کردند، 102 هزار فقره وام پرداخت کردیم، البته در خراسان‌رضوی 7750 مورد (95 درصد) پرداخت شده و عملکرد خراسان‌رضوی بهتر از متوسط کشوری بوده است، بودجه 95 ما 100درصد پرداخت شده است.

فتاح ادامه داد: هم سال 95 و هم سال 96، تا مرز 90 درصد به بالا بودجه ما را اعطا کردند و از این بابت تشکر می‌کنم، اما تبصره 14، 7 هزار میلیارد تومان شده و بالاترین رشد بودجه، در ردیف ماست که 75 درصد رشد داشته و منتظریم آیین نامه در دولت تأیید شود تا اجرا کنیم و خواهش می‌کنم این مصوبه مختصر به کل مسأله هدفمندی گره نخورد، زیرا فروردین قرار بود این را عملی کنیم.

اضافه شدن 600 هزار خانوار به جمع افراد تحت پوشش

اما مشکلات اقتصادی که از ابتدای سال جاری به واسطه فشارهای خارجی و برخی ناکارآمدی های مدیریتی داخلی ایجاد شده است، قطعا هرآنچه تاکنون انجام شده را نقش بر آب کرده و وضعیت را برای قشر مستمری بگیر و تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد بغرنج ساخته است. حتی این شرایط باعث افزایش تعداد خانواده ها و افراد تحت پوشش شده است، تا جایی که رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) 7 آذر با اشاره به اینکه بر اساس شرایط ۶۰۰ هزار خانواده به جمع افراد تحت پوشش کمیته امداد پیوسته‌اند، گفت: سال جاری ۱۴ درصد به مستمری سال گذشته اضافه شده است.

«پرویز فتاح» با حضور در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالات «علی مطهری» نایب رئیس مجلس مبنی بر تشریح آثار افزایش مستمری مددجویان در سال گذشته و همچنین تعداد افراد خروجی از تحت پوشش کمیته امداد گفت: اگر مصوبه قوه مقننه در سال گذشته نبود نمی‌توانستیم در خصوص وضعیت مددجویان صحبت خاصی انجام دهیم.

خنثی‌ شدن برنامه‌ها و اقدامات دولت برای رفع فقر

هرچند رئیس جمهور در ایام انتخابات شعارهای رنگارنگی از جمله شعار «رفع کامل فقر» را سر داد و به اذعان رئیس کمیته امداد برای مدت کوتاهی هم به آن جامه عمل پوشاند، ناکارآمدی های اقتصادی که از آغاز سال جاری به واسطه تغییرات نرخ ارز ایجاد شد، نه تنها همه اقدامات و برنامه ریزی های دولت برای رفع فقر را نقش بر آب و بی اثر کرد، بلکه حالا باعث اضافه شدن تعداد زیادی – 600 هزار – خانوار به جمع افراد تحت پوشش کمیته امداد شده است.

به نظر می رسد، دولت باید در شرایط جدید اقتصادی کشور ـ که خط فقر جهش ویژه ای داشته و همچنین قیمت کالاها دو تا سه برابر شده ـ به جای اجرای برنامه های گذشته به منظور حمایت از قشرهای تحت پوشش کمیته امداد و نهادهای حمایتی، برنامه های بیشتری در ارتباط با حمایت از این اقشار به اجرا بگذارد؛ چون با شرایط فعلی مطمئنا اجرای برنامه های قبلی نه تنها پاسخگوی نیازهای این قشرها نخواهد بود، بلکه مشابه آنچه اتفاق افتاده، به افزایش تعداد خانوارهای تحت پوشش خواهد انجامید.

افزایش حقوق و دستمزد اقشاری که به سمت آسیب پذیری بیشتر می روند در کنار اعطای بسته های حمایتی، سیاستی است که لازم است دولت در خصوص آن خیلی زود نتیجه گیری کند و تصمیم بگیرد، چون به تأخیر انداختن این مسأله همان و افزایش تعداد خانوارهای تحت پوشش نیز همان. پس این سیاستی است که دولت در رابطه با آن باید خیلی زود تصمیم گیری کند.

مسئولان بالاشهر نشین حداقل گشتی در جنوب شهر بزنند

چندی پیش یکی از مسئولان به مقایسه سبک زندگی مسئولان پس از انقلاب و مسئولان امروز کشور پرداخته و گفته بود، در آن زمان کسانی که در رأس امور کشور و تصمیم گیر بودند، به واسطه اینکه بعضی هایشان در جنوب شهر زندگی می کردند و یا حداقل با اقشار ضعیف جامعه حشر و نشر زیادی داشتند، لذا می توانستند برآورد دقیق تری از وضعیت مردم و کشور داشته باشند و برای بهبود این وضعیت تصمیم بگیرند.

حالا که آقایان به اذعان خودشان دیگر در جنوب شهر زندگی نمی‌کنند و همگی بالای شهر نشینند و در نتیجه این سبک زندگی نمی توانند برآوردی از قشر ضعیف جامعه و وضعیت مردم در جنوب شهر داشته باشند، پیشنهاد می کنیم با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی، حداقل گاهی گشتی در جنوب شهر بزنند و وضعیت مردم را بعد از افزایش وحشتناک قیمت ها ببینند.

آنچه اکنون ضروری می نماید این است که برای جلوگیری از افزایش خانواده هایی که به تعداد مستمری بگیران نهادهای حمایتی اضافه می شوند، سیاست دولت و حاکمیت باید به سمت کاهش میزان افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد باشد که این مسأله موضوعاتی مثل اختصاص یارانه های خاص به دهک های پایین درآمدی و قشر ضعیف جامعه را می طلبد.

منبع : تابناك

ارسال نظرات