مسئول سازمان بسیج اساتید استان هرمزگان اظهار داشت: بسیج اساتید بدور از مسایل سیاسی و جناحی برای رفع مشکلات و خدمت به مردم فعالیت می‌کند و در حال حاضر ماموریت خود را در قالب اندیشکده‌ها انجام می‌دهد.
کد خبر: ۹۰۸۴۳۷۹
|
۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج ، به نقل از خبرگزاری ایرنا هرمزگان روز دوشنبه به مناسبت پنجم آذرماه سالروز تاسیس بسیج، میزگردی با موضوع نقش بسیج اساتید در توسعه هرمزگان در این خبرگزاری برگزار گردید که اعضای بسیج اساتید استان به بیان برنامه و دیدگاه‌های خود دراین زمینه پرداختند.

 

**هدف از تشکیل اندیشکده‌های بسیج 

رییس بسیج اساتید هرمزگان اظهار داشت: بسیج اساتید بدور از مسایل سیاسی و جناحی برای رفع مشکلات و خدمت به مردم فعالیت می کند و در حال حاضر ماموریت خود را در قالب اندیشکده ها انجام میدهد. 

احسان کامرانی افزود: سه اندیشکده در هرمزگان تاسیس شده که تا قبل از این چیزی به نام اندیشکده در استان نبود، رسالت این ها حل مشکل ها رهایی از مسایل دیوان سالاری و کاغذ بازی های اداری است. 

وی خاطر نشان کرد: این سه اندیشکده شامل آسیب های اجتماعی و فرهنگی به مسوولیت، اندیشکده کشاورزی و منابع آب و اندیشکده اقتصاد دریا محور است. 

رییس بسیج اساتید هرمزگان بیان داشت: این اندیشکده‌ها در مدت کوتاه فعالیت خود، نتایج بسیار خوبی داشته اند که برخی آمار و ارقام بدست آمده دردناک است، که باید این واقعیت‌های تلخ جامعه را بپذیرند و به جای پاک کردن صورت مساله به دنبال حل مشکل رفت.

کامرانی بیان داشت: بسیج از سال ۵۸ و بدون فاصله پس از آغاز انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد و هم اکنون بسیج اساتید هرمزگان دارای حدود ۸۵۰ نفر عضو است. 

وی ادامه داد: به عبارتی دیگری افزون بر ۵۰ درصد از جامعه یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ مدرس دانشگاهی هرمزگان، عضو بسیج اساتید هستند و این تشکل بزرگترین تشکیلات و صنف دانشگاهی در کشور است. 

مسوول اندیشکده آسیب‌‎های اجتماعی و فرهنگی بسیج اساتید هرمزگان نیز اظهار داشت: اندیشکده‌ها در راستای نسل چهارم ایجاد شده‌اند و یک اتاق فکر و کانون تفکر و موسسه‌ای است که هدایت پژوهش را برعهده دارند درحالی که نسل سوم دانشگاه ها که کارآفرین و درآمد زا هستند. 

فاطمه عامری سیاهویی افزود: اندیشکده‌ها را نباید با پژوهشکده‌ها اشتباه گرفت، این ها مساله محور هستند و حول یک مساله و دادن راهکار برای بهبود آن به فعالیت می پردازند و در رصد مسایل و معضل های اجتماعی در سطح کلان، موضوع محور است و در سطح استان ها با توجه به مزیت نسبی استان ها و در راستای حل مسایل آنها فعالیت می کنند. 

وی ادامه داد: اندیشکده ها فراجناحی و فرا سلیقه ای عمل می کنند و در هرمزگان با توجه به ظرفیت ها و آسیب ها و مشکل های موجود اندیشکده هایی شکل گرفته که اندیشکده آسیب های اجتماعی و فرهنگی یکی از آنهاست و در این اندیشکده آسیب های اجتماعی و فرهنگی و وضعیت موجود هرمزگان بررسی می شود. 

مسوول اندیشکده آسیب های اجتماعی و فرهنگی بسیج اساتید هرمزگان ابراز داشت: آمارهای احتیاطی از این آسیب ها وجود دارد و در قالب چند کارگروه، کار آغاز شده و برای اینکه بتوان کاهش آسیب ها محقق شود باید از متخصصان استفاده کنیم. 

عامری سیاهویی اظهار داشت: این کارگروه ها شامل «ارگروه آسیب های نهاد خانواده»، «کارگروه آسیب های نوپدید»که آسیب های شبکه های اجتماعی را بررسی می کند، «کارگروه سرقت و دزدی ، «کارگروه اعتیاد و وابستگی دارویی»، «کارگروه خودکشی» و «کارگروه بزهکاری» می شود. 

وی ادامه داد: یک کارگروه متشکل از همه این‌ها به نام «آینده پژوهی» وجود دارد که همه مسایل و مشکل ها را بررسی می کند و راهکار عملی برای کاهش آسیب ها می دهد. 

وی اشاره کرد: برخی آمارها در زمینه خودکشی، ازدواج زودهنگام زوجین، بیماری ایدز و اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان ها به عنوان معضل امروز جامعه هرمزگان بوده که بایستی با همکاری همه سازمان‌ها و نهادها سرعت آن را کند کرده و مهار شود.  

 

**تشکیل حلقه‌های اندیشه ورز علمی 

جانشین بسیج اساتید هرمزگان نیز ابراز داشت: بسیج اساتید به عنوان یکی از شاخه های بسیج که قشر اندیشه ورز جامعه در آن عضو هستند، سعی دارد نقش خود را در جامعه و جهان پیرامون ایفا کند.  

هدایت الله امیری افزود: بسیج اساتید دارای ۲ کارکرد است، یکی در درون دانشگاه و دیگری در بیرون دانشگاه و جامعه که در کارکرد اولی تلاش دارد به اسلامی شدن دانشگاه و پیشرفت علوم انسانی اسلامی در دانشگاه و در نهایت به پیشرفت جامعه کمک می کند. 

وی گفت: وظیفه ذاتی دانشگاه تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی است و استاد دانشگاه به عنوان عنصر اصلی می تواند دانشجویانی همراه و در تراز انقلاب تربیت کرده و به استمرار و پیشرفت انقلاب کمک کنند. 

جانشین بسیج اساتید هرمزگان خاطرنشان ساخت: در این راستا دوره هایی در قالب کارگاه های فرهنگی، جنگ نرم و پیوست نگاری فرهنگی برای اساتید بسیجی تعریف شده است. 

امیری افزود: در زمینه کارکرد دوم نیز بسیج اساتید خود را در قبال جامعه بی تفاوت نمی داند و تلاش دارد در پیشرفت جامعه نقش داشته باشد، زمانی حضور و استقرار دانشگاه در یک شهرستان ارزشمند است که در روند ارتقاء فرهنگ، پیشرفت و مسایل آن جامعه ایفاگر نقش موثر باشد. 

وی افزود: بر این اساس شاید بهترین ساختاری که بتواند موثر باشد، اندیشکده هاست که براساس اولویت بندی ها و نیازمندی های هرمزگان و بدور از مسایل جناحی و سیاسی شکل گرفته اند. 

امیری خاطر نشان کرد: در دانشگاه های هرمزگان، اساتید بزرگی حضور دارند که تا پیش از این سازماندهی نشده بودند و در راستای مسایل استان، در قالب بسیج این سازماندهی را انجام می دهیم تا نقش خود را در جامعه ایفا کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بندرلنگه و مسوول بسیج اساتید این شهرستان هم در این میزگرد گفت: حلقه های علمی بسیج اساتید در این شهرستان فعال شده که این حلقه ها متشکل از یک استاد بسیجی و چند دانشجو است که در یک حوزه تخصصی فعالیت می کنند. 

محمود صباحی زاده افزود: این حلقه های علمی برای رفع مشکل های موجود متناسب با شرایط ، ظرفیت ها، فرهنگ و نیازهای جامعه تلاش می کند و اساتید شیعه و اهل سنت استقبال خوبی کرده اند و مشغول فعالیت هستند. 

وی ادامه داد: تفکر بسیجی و وجود تفکر بسیجی که روز به روز در حال گسترش بوده، باعث موفقیت در کارها شده است و افراد بسیجی وار و با تعهد و تخصص کارها را به پیش می برند. 

وی یاد آورشد: کارگاه های آموزشی آسیب های اجتماعی با همکاری بسیج اساتید در محله های مختلف شهرستان بندرلنگه در حال برگزاری است و در مدارس مباحثی همچون آموزش خانواده داده می شود. 

وی بیان کرد: اکنون «تشکل خیرین آموزش» در حال راه اندازی است که اساتید با حضور در مدارس به صورت رایگان مباحث ریاضی، فیزیک و روان شناختی را برای خانواده و دانش آموزان تدریس خواهند کرد.

بنا به اظهار صباحی زاده، تفاهم نامه ای در هفته بسیج با معاونت تعلیم و تربیت سپاه منعقد شده که براساس آن کانون بسیج اساتید در محله های شهرستان بندرلنگه افرادی را در دوره تربیت سفیران تعلیم و تربیت آموزش دهد. 

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بندرلنگه و مسوول بسیج اساتید این شهرستان افزود: این افراد بر اساس آسیب های اجتماعی که در محله ها شناسایی شده به فعالیت می پردازند و اتاق فکری با عنوان اتاق پشتیبان برای این ها در نظر گرفته شده است. 

صباحی زاده بیان داشت: بحثی که امروزه با عنوان «آموزشی که رحمت محور نباشد زحمت محور است» مطرح شده از آموزه های پیامبر اسلام (ص) است و اثرهای رحمت محوری پیامبر اسلام را امروزه در آموزش مشاهده می کنیم 

وی افزود: آموزش رحمت محور می تواند منشاء تغییر و تحول باشد و معلم با شیوه تدریس رحمت محور دارای این ویژگی هاست و این فرد به طرف مقابل احترام می گذارد، فرزندان دیگران را فرزند خود می داند، نقش راهنمایی دارد، یاد دهنده و یادگیرنده است، دانش آموزان را به زحمت نمی اندازد و خصوصی به دانش آموز تذکر می دهد و در نهایت از دانسته های دانش آموزان ارزشیابی می کند. 

وی تصریح کرد: آموزش رحمت محور را باید نهادینه کرد و حداقل در حوزه تخصصی خود به این فکر می کنیم که طرح درس و تدریس چگونه باشد که رحمت محور و بدون تبعیض باشد.  

 

** تقویت رشته های دریایی در هرمزگان

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرلنگه گفت: استان هرمزگان در برخی حوزه ها از جمله در زمینه دریا شاخص است که باید حداقل در همایش ها، سمینارها و نشست های علمی خود به حوزه دریا و استفاده از این نعمت خدادادی بپرداریم.

صباحی زاده افزود: باید برای مردم هرمزگان، ایجاد امید و انگیزش کرد که در استان نتوانسته ایم آنچنان که باید به سمت علم آموزی تخصصی پیش برویم و شاید تنها مدرک گرفته ایم اما علم آموزی تخصصی را نتوانستیم نهادینه کنیم و تبدیل به یک فرهنگ کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان اظهار داشت: استان در بحث دریایی حتی در زمینه استحصال نفت و گاز از دریا، ورزش های دریایی، اقتصاد دریا و مدیریت سواحل ظرفیت بسیار بالایی دارد که این رشته ها متاسفانه در استان نداریم. 

کامرانی ادامه داد: اگر بخواهیم استان هرمزگان را در یک دانشکده علوم و فنون دریایی خلاصه کنیم که در واقع هفت سال پیش شکل گرفته ولی حدود ۴ تا ۵ رشته بود که امروز بواسطه نیاز استان بایستی تنوع رشته های دریا بیشتر شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر رشته های حمل و نقل دریایی، اکوتوریسم دریایی، نفت و گاز از دریا و حتی صنایع دفاعی و امنیتی و حقوق دریایی در استان هرمزگان نداریم و این ها درد است و فراتر از بحث یک دانشگاه است که در واقع این موارد مهم را باید مسوولان کلان استان دنبال کنند.

رییس سازمان بسیج اساتید هرمزگان اضافه کرد: این واقعیت ها با استاندار در میان گذاشته شده است که ایشان نیز استقبال خوبی کرد اما توقع داریم که مدیران دستگاه های اجرایی استان نیز توجیه شوند که هنوز این کار صورت نگرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان یادآورشد: فرصت بسیار خوبی است که نمایندگان مردم استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز از این فرصت علمی بسیج اساتید استفاده کنند.

وی گفت: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر فعالیتی درجامعه باید دارای پیوست فرهنگی باشد که این موضوع در استان روی زمین مانده است.  

 

** مظلومیت رشته های دریایی در هرمزگان 

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرلنگه گفت: در سند آمایش آموزش عالی در زمینه توسعه رشته ها، مواردی را که ۱۰ تا ۲۰ سال آینده با آن روبه رو خواهیم بود، درنظر گرفته نشده و این سند نیاز به بررسی و بازنگری جدی دارد که تصمیم لازم را در این زمینه اتخاذ کرد.

صباحی زاده افزود: در رشته هایی همچون دریانوردی، مهندسی دریا، مخابرات دریایی و مکانیک دریایی اکنون با چالش رو به رو هستیم و حتی مطابق با صنعت نیز آموزش های عالی را پیش نبرده ایم.

وی بیان داشت: امسال برای نخستین بار موفق به جذب رشته مهندسی شیمی در بندرلنگه شدیم و رشته ایمنی، جوش و بازرسی فنی نداشتیم و برخی مواقع افرادی را در صنایع و فولاد جذب کردیم که در استان هرمزگان ماندگار نیستند.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان توصیه کرد که ارتباط بین صنعت و دانشگاه نیز به معنای واقعی انجام شود و گاهی آینده نگری باید داشته باشیم و بدانیم ۵ یا۱۰ سال آینده صنعت به چه متخصصانی نیاز دارد.

صباحی زاده گفت: بحث دیگر این است که مدیری از استان هرمزگان در سطح کلان و وزارت علوم نداریم که از رشته های دریایی حمایت کنند این درحالی است که در استان های دیگر، رشته های دکترا و ارشد را مطابق با آنچه که نیاز دارند، می گیرند.  

 

** تاسیس دانشگاه علوم و فنون دریایی و استفاده ۱۵ درصدی از ظرفیت دریا

رییس بسیج اساتید هرمزگان خاطرنشان کرد: همچنین براساس بررسی های اندیشکده اقتصاد دریا محور با وجود همه کارهای انجام شده در استان تنها ۱۵ درصد از ظرفیت دریا استفاده کرده ایم که این تاسف بار است از سوی دیگر دریا به عنوان محور پیشرفت هرمزگان هم تعریف شده است. 

کامرانی اظهارداشت: با وجود داشتن بندرشهید رجایی، بندر شهید باهنر، شیلات، حمل و نقل دریایی و غیره، ۸۵ درصد ظرفیت دریا بدون استفاده مانده است درحالی که ظرفیت هایی همچون انرژی، گردشگری، ورزش های آبی و غیره در این حوزه وجود دارد که می توان استفاده کرد. 

وی ادامه داد: از دریا در بخش گردشگری به عنوان سومین صنعت پردرآمد جهان استفاده نکرده ایم و صنعت نفت رتبه چهارم درآمدی در جهان را دارد. 

رییس بسیج اساتید هرمزگان اظهار داشت: این که در استان هنوز یک دانشگاه تخصصی علوم و فنون دریایی نداریم، تاسف بیشتری دارد در حالی که بیشترین خط ساحلی جنوب کشور متعلق به هرمزگان است و از حدود ۱۹ جزیره خلیج فارس ۱۴ جزیره در هرمزگان واقع شده اند.

کامرانی افزود: همه مدعی حرکت در جهت پیشرفت هرمزگان هستیم ولی خلاف آن گام بر می داریم در صورتی که نباید اینگونه باشد، نگاه ها و نگرش ها باید در راستای هم افزایی باشد. 

وی تاکید کرد: در ۴۰ سالگی انقلاب باید صحبت از بهره برداری پروژه های کلان باشد و خبر چنین پروژه هایی در صدر اخبار و شبکه های اجتماعی قرار گیرد، خبرهایی مانند بهره برداری از پل خلیج فارس و راه اندازی بیمارستانی با تمام تجهیزات و امکانات که مردم هرمزگان را از مراجعه برای درمان به استان های همجوار بی نیاز کند. 

رییس بسیج اساتید هرمزگان گفت: اکنون هرمزگانی ها بیشترین بیمارانی را تشکیل می دهند که برای درمان به یزد مراجعه کرده اند، نباید اینگونه باشد، چرا مردم برای مسایل درمانی خود باید به یزد بروند و چرا در این ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی خبری از افتتاح سد بزرگی برای رفع مشکل آب هرمزگان نمی شنویم. 

کامرانی ادامه داد: در کشورهای اروپایی از جمله نروژ و انگلستان، دانشگاه های تخصصی در حوزه دریا تشکیل شده و در استان های همجوار کشورمان نیز دانشگاه علوم و فنون دریایی دارند اما در هرمزگان با موقعیت دریایی خلیج فارس و دریای عمان و وجود بیشترین تعداد جزیره ها و خط ساحلی یک دانشگاه در این حوزه نداریم.

وی با اشاره به این که رشته های مانند اقتصاد دریا محور در استان هرمزگان نداریم، افزود: طرح آمایش آموزش عالی ما نیاز به یک بازنگری جدی دارد و باید واقع بینانه تر به آن نگاه کنیم و اگر می گوییم دریا محور توسعه استان است باید رشته دریایی نیز داشته باشیم.

وی بیان داشت: این در حد یک رییس دانشگاه نیست که پیگیری راه اندازی دانشگاه علوم و فنون دریایی برای استان هرمزگان باشد بلکه باید نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استانی پیگر این موضوع از وزارت علوم باشند و مجوز راه اندازی بگیرند.

رییس سازمان بسیج اساتید هرمزگان اظهارداشت: اگر دانشگاه علوم و فنون دریایی در استان هرمزگان آن هم با رشته های متنوع ایجاد کنیم، شاید پنج تا ۱۰ سال دیگر بتوانیم جواب بگیریم.

کامرانی ادامه داد: مقام معظم رهبری بارها فرمودند که ماموریت ما حتی در نیروهای مسلح باید ورود از خشکی به دریا باشد و وارد اقیانوس شویم اما ما چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم با این که دانشگاه علوم و فنون دریایی در استان نداریم چرا که این ها جزو مبنا و زیربنای کار هستند.  

 

**کارکردهای فرهنگی، علمی و بصیرتی بسیج اساتید 

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرلنگه گفت: برای حل مسائل و مشکلات استان باید سه کارکرد فرهنگی، علمی و بصیرت افزایی در بسیج اساتید را مدنظر قرار دهیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: استان هرمزگان و بویژه شهر بندرعباس، با توجه به این که میزبان قشرهای مختلف کشور با قومیت ها و فرهنگ های متفاوت است و این چند فرهنگی که در استان وجود دارد باید مدیریت شود.

وی گفت: دیگر کارکرد بسیج اساتید، علمی است و نخستین امر در این زمینه ایجاد انگیزش در دانشجویان است که تحصیلات تکمیلی فقط به مدرک گرایی صرف نباشد و باید همراه آن، تخصص و تعقل را در خود تقویت کنند که در این راستا بخشی از اقشار بسیجی می توانند کمک کنند و ورود به بحث های علمی داشته باشند و دانشجویان باید در حوزه کاری خود متخصص و آموزش پذیر باشند و به مشاغل کاذب روی نیاورند.

صباحی زاده یادآورشد: بصیریت افزایی به عنوان سومین کارکرد در بسیج اساتید مطرح است که یک استاد بسیجی باید به بصریت افزایی مخاطبان و دانشجویان خود کمک کند و این بصیریت افزایی می تواند در امور مختلف بسیار مهم واقع شود.

وی گفت: در برخی مواقع بسیاری از مسائل را در استان هرمزگان به راحتی می پذیریم، در صورتی که نباید اینگونه باشد، و در این زمینه باید مطالبه گری داشته باشیم اما مهم تر این است با توجه به این که با کشورهای حوزه خلیج فارس نزدیک هستیم و قرابت هایی نیز داریم، باید بصیرت روشنی داشته باشیم و از ارزش ها و آرمان های انقلاب و آرمان های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری محافظت کنیم.  

 

** ایفای نقش تیم های اندیشه ورز در کاهش مشکلات

جانشین سازمان بسیج اساتید هرمزگان نیز اظهار داشت: ۱۴ گروه علمی و اندیشه ورز بسیجی در موضوع های مختلف در استان شکل گرفته است که می توانند با راهکاری های علمی و پژوهشی خود در برای حل مشکلات اساسی و کمک به دغدغه های مردم موثر باشند.

امیری افزود: امروز ظرفیت بالای اساتید بسیجی و نخبگان در سطح کشور و استان هرمزگان به عنوان کانون های اندیشه ورز در خدمت حل مسائل ضروری نظام و جامعه هستند.

وی بیان داشت: بارها اعلام کردیم که بسیج اساتید این آمادگی را دارد که به عنوان یک تیم اندیشه ورز با نماینده های مجلس نشست برگزار کند و راجع به موضوع های مختلفی که نماینده ها مطرح می کنند، کار پژوهشی انجام دهند تا هنگام تصمیم گیری و رای در مجلس نظر علمی بدهند که برای استان هرمزگان موثر باشد.

جانشین سازمان بسیج اساتید هرمزگان اظهارداشت: یک استاد بسیجی، تنها می تواند کار علمی و پژوهشی را انجام دهد و کاری به اجرای طرح ها و تصمیم گیری های کلان ندارد.

امیری ادامه داد: خوشبختانه استاندار هرمزگان در این موضوع ها به خوبی ورود کرده و حتی دستور داده که همه مدیران و مسوولان استان نیز همکاری کنند اما نکته ای که وجود دارد و امسال نیز مقام معظم رهبری فرمودند که به جای اینکه استاد پشت دفتر مدیرکل معطل باشد، باید مدیرکل به استاد مراجعه کند، که در عمل این اتفاق در استان شکل نگرفته است.

وی اضافه کرد: نکته بعدی که از نماینده های مجلس شورای اسلامی در هرمزگان توقع داریم، این است که مجموعه های مختلف اندیشه ورز در استان آماده است که می توانند به نماینده ها کمک کند.  

 

** حمایت از نیروی های هرمزگان در سطح کلان و نقش رسانه ها

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور هرمزگان اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی ما، نبود مدیران استانی در سطح کلان و بدنه دولت است که این امر به اتحاد و یکدلی بین مدیران و مسوولان باز می گردد که به معنای واقعی در استان وجود ندارد.

عامری سیاهویی با اشاره به این که شایسته سالاری بسیار مهم است که در انتصاب ها باید رعایت شود، اضافه کرد: نخستین مساله به اتحاد و یکدلی خود مردم بر می گردد، وقتی در یک نگاه بالاتر «چهار نفر» نتوانند با هم متحد باشند چگونه باید مردم را متحد کنیم، که به سمت یک هدف حرکت کنند.

وی بیان داشت: استاندار هرمزگان و نمایندگان و سایر مدیران استان باید با هم متحد و یکدل باشند که بتوانند یک مدیر متخصص و شایسته را انتخاب تا رشته ها را در سطح کلان پیگیری کنند که مدیر واقعی در راس کار حضور ندارد که بتواند دغدغه و امور را با شایستگی پیش ببرد.

معاون دانشگاه پیام نور هرمزگان ادامه داد: بارها در دانشگاه ها، آمایش را انجام دادیم اما آیا در سطح کلان کسی بوده که به این آمایش ها توجه کند؟ متاسفانه این به نبود مدیران ارشد هرمزگانی در سطح وزارتخانه ها و بدنه دولت برمی گردد. 

عامری سیاهویی گفت: چندی پیش برای راه اندازی ۲ رشته دانشگاهی در بوموسی به مسوولان استانی مراجعه داشتم که به دلیل نگاه های کوچک با سختی رو به رو شده ایم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرلنگه نیز گفت: در استان هرمزگان باید از برخی نیروهای متخصص و نخبه ای که می توانند در سطح کلان باشند، حمایت کرد.

صباحی زاده افزود: حمایت ها نباید تشریفاتی باشد و می طلبد دانشگاه ها و مسوولان ارشد استانی بدور از نگاه جزیره ای، با یک دستور کار مشترک بتوانند کار خاصی را در این زمینه انجام دهند.

وی ادامه داد: همچنین بحث دیگری که نتوانستیم رشته هایی را در آموزش عالی داشته باشیم، این است که آن رشته ها را به دانش آموزان هنرستانی معرفی نکرده ایم.

وی یادآورشد: در استان هرمزگان رشته های ریاضی و تجربی وجود دارد، این در حالی که می توانستیم سایر رشته ها را نیز تقویت کنیم و هنرستان علوم و فنون دریایی را ۲ تا ۳ سال است که تاسیس شده و کسانی وارد این رشته ها می شوند که در رشته های دیگر قبول نشده اند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرلنگه اظهار داشت: بپذیریم آن طور که باید به صورت عملی با دانشجویان و دانش آموزان در مدرسه ها و دانشگاه ها کار نشده وهمت استانی و ملی می طلبد که در این حوزه ورود پیدا کنند.

رییس بسیج اساتید هرمزگان گفت: انتصاب نیروهای ماندگار و متخصص حق مردم هرمزگان است و در حال حاضر این استان متخصصان بسیاری دارد، انتظار می رود مسوولان استان پیگیر حل مسایل و مشکلات کلان باشند و از پرداختن به مسایل کوچک بپرهیزند. 

کامرانی ادامه داد: دستگاه های اجرایی می توانند در همه طرح ها و پروژه های خود، از ظرفیت فرهنگی بسیج اساتید استفاده کنند که امیدواریم بتوانیم آموزش لازم را به بخش های مدنظر ارایه دهیم.

وی تصریح کرد: رسانه ها از مسوولان زیربط بخواهند که اگر ظرفیتی در بسیج اساتید وجود دارد، از ظرفیت آنان استفاده کنند ولی تاکنون چند نفر از نماینده های مردم در زمینه طرح ها و لایحه ها در زمینه توسعه آموزشی عالی از متخصصان دانشگاه ها استفاده می کنند و به بسیج اساتید مراجعه کردند.  

 

** تقویت حس مطالبه گری و به رسمیت شناخته شدن اعضای هیات علمی 

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور هرمزگان گفت: بسیاری از مواقع پیش آمده است که دستگاه های اجرایی به اعضای هیات علمی دانشگاه ها آمار نمی دهند و به رسمیت نمی شناسند و باید راهکاری اندیشده شود که مسوولان ما را به رسمیت بشناسند.

فاطمه عامری سیاهویی اظهارداشت: لذا از رسانه ها تقاضا داریم با اطلاع رسانی هایی که انجام می دهند، در واقع این بُعد قضیه را جدی بگیرند چرا که این درد واقعی جامعه است.

وی با توجه به این که حل آسیب های اجتماعی یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری است، بیان داشت: باید ضمانتی برای ارایه پژوهش های اندیشکده آسیب های اجتماعی بسیج اساتید باشد و راهکاری باشد که بطور حتم در جامعه استفاده شود و تقاضا داریم با اطلاع رسانی ها، مشکل و موانع برداشته شود و در جامعه تسری بخشیده شود و نتیجه آن در ادارات و دستگاه ها و یا هر جایی بخشنامه شود و اثرگذاری آن را ببینیم.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور هرمزگان اظهارداشت: اعضای هیات علمی دانشگاه این سووال برایشان مطرح است که آیا تضمینی برای استفاده از نتیجه تحقیقات و پژوهش های علمی آن ها از سوی مسوولان و نهادهای ذیربط در جامعه وجود دارد؟ باید از مسوولان و نهادهای ذیربط بخواهند از این نتیجه های علمی ما استفاده کنند و این دغدغه اعضای هیات علمی بسیج اساتید است.

معاون سازمان بسیج اساتید هرمزگان ادامه داد: در استان به دلیل نجابتی که مردم دارند وهمچنین با توجه به این که بیشتر کارها به صورت جزیره ای عمل می شود، لذا متاسفانه مردم کمتر به بحث مطالبه گری ورود کرده اند که می طلبد نخبگان روحیه و حس مطالبه گری را در مردم تقویت کنند.

امیری گفت: اگر قرار است کاری اتفاق بیافتد تنها دانشگاه مسوول نیست، بلکه آموزش و پرورش پیش زمینه ورود به دانشگاه است که باید در این مجموعه ظرفیتی برای ایجاد رشته های مختلف برای ورود به دانشگاه ها ایجاد کند. 

وی تصریح کرد: بحث ایجاد آب شیرینکن ها در استان هرمزگان از پنج سال پیش مطرح شد اما اکنون که نیاز به تکنسین در این زمینه داریم باید متخصص از سایر استان ها وارد کنیم، در صورتی که می شد از همان ابتدا نیروهای متخصص را در دانشگاه ها آموزش داد ولی نخبگان ما به کارهای سیاسی افتاده اند و سیاست زدگی آفتی شده که از مشکلات مردم و استان غافل شوند.

 

منبع : روابط عمومی سازمان بسیج اساتید هرمزگان

ارسال نظرات