خبرهای داغ:
باقرزاده گفت:آموزش دهندگان باید منتظر تدوین آئین نامه باشند. قانونی در مجلس تصویب شده اما این که چه کسانی و تا چه سالی شامل این قانون هستند قانونگذار تعیین میکند.
کد خبر: ۹۰۸۴۳۵۰
|
۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، دکتر علی باقرزاده در حاشیه برگزاری یادواره سه شهید سوادآموزی استان قزوین در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به تعداد بی سوادان در سطح کشور و اقدامات سازمان سواد آموزی در این خصوص بیان کرد:نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 95 نشان می دهد که 95 در صد ایرانیان بین 10 تا 49 سال خود را باسواد اعلام کرده و این به معنای بی سوادی 5 درصد کل جمعیت ایرانی است و این عدد شامل ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بی سواد در کل کشور می باشد.

وی گفت:این در حالی است که بخشی از اتباع خارجی نیز دارای برنامه های خاص سوادآموزی می باشند و بخشی از این جمعیت غیرقابل آموزش می باشند و بخشی نیز هنوز شناسایی نشده اند و آن تعدادی که قابل ثبت نام و آموزش می باشد یک میلیون و 400 نفر هستند که سالانه بین 250 تا 300 هزار نفر آماده یادگیری و آموزش می باشند و امیدواریم در طول برنامه ششم بتوانیم به نتیجه مطلوبی در زمینه باسوادی کامل جامعه دست یابیم .

رییس سازمان سواداموزی کشور اظهار کرد:لازمه اینکار اینست که ورودی بی سوادی مسدود باشد و تمام کودکان 6 تا 10 ساله وارد مدرسه شوند و درصد بالایی از مهاجرین افغانستانی که وارد کشور می شوند باسواد باشند . زیرا با توجه به اتفاقات ارزی که در کشور افتاد تحصیل کرده های افغانی وارد ایران نمی شوند و متاسفانه عمده ی پناهندگانی که از کشورهای همسایه وارد ایران می شوند بویژه از کشور افغانستان و این مجرایی برای افزایش جمعیت بی سواد کشور می باشد.

باقرزاده افزود:حدود 15 استان دارای 97 درصد جمعیت باسواد و استان قزوین نزدیک به 98درصد جمعیت باسواد و تحت پوشش قرار دادن 2 درصد جمعیت بی سواد باقیمانده امری بسیار دشوار است. بویژه اینکه آموزش در کشور ما بصورت اختیاری بوده و هر کس هر زمان که دلش بخواهد می تواند ثبت نام کرده و اقدام به تحصیل نماید .

وی اضافه کرد:مدلی که ما در کشور پیاده می کنیم ایجاد حداکثر انعطاف در آموزش های مبتنی بر بن است. یعنی تعهدی را سازمان به افراد می دهد که اگر افراد بی سواد بطور خودآموز، باسواد شوند، هزینه سوادآموزی به خود آنها پرداخت می شود که این آموزش ها شامل آموزش های فرد به فرد ، کلاسیک ، گروهی می باشد .

این مسوول مطرح کرد:همچنین استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی یکی از سیاست های ما می باشد که این امر موجب ایجاد چهل تا پنجاه هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که از طریق بخش غیردولتی با سازمان سواد آموزی همکاری می کنند.

باقرزاده در خصوص استخدام و بیمه آموزشیاران سواد آموزی بیان کرد: آموزش دهندگان 4 مسئله دارند آموزش و توانمندسازی آنها، پرداخت مستمر حقوق و دستمزد آنها ، بیمه تامین اجتماعی و مهمتر از همه استخدام آنها است. استخدام بعضی از این افراد در اختیار و وظیفه سازمان بوده و بخشی دیگر نیاز به قانون و مقررات دارد.

رییس سازمان سوادآموزی کشور تصریح کرد:در مورد پرداخت حقوق آنها با توجه به محدودیت هایی که دولت دارد و بعضا با کسری بودجه مواجه می شویم پرداخت هرچند زمان بر است اما اموزش دهندگان با شتا هفت ماه تاخیر، بعد از اتمام کار حقوق خود را دریافت می کنند.

باقرزاده ادامه داد:بخشی مربوط به تامین اجتماعی است که سازمان از امسال در برنامه خود قرار داده که هرکسی کلاس تشکیل داد حتی یک نفر را تحت پوشش آموزش قرار داد، باید مشمول بیمه تامین اجتماعی بشود. این حق آموزش دهنده است و سازمان نهضت سواد آموزی هزینه بیمه را مازاد حقوق آموزش دهنده ها در اختیار موسسات قرار داده و موسسات مکلف هستند بیمه آموزش دهندگان را انجام دهد.

وی در خصوص بخش استخدام اموزش دهندگان گفت: اموزش دهندگان باید منتظر تدوین آئین نامه باشند. قانونی در مجلس تصویب شده اما این که چه کسانی و تا چه سالی شامل این قانون هستند قانونگذار تعیین میکند. این قانون شامل افرادی است که ورودی 79 تا پایان سال 91 بوده اند و قاعدتا برای افرادی که از ابتدای 1392 بکارگیری شدند فعلا قانونی مشخص نشده است.

رییس سازمان سواداموزی کشور خاطر نشان کرد:در سال 95 هم قانونی تصویب شد که آموزش و پرورش نسبت به کسری نیروی انسانی خود را با تبدیل وضعیت آموزش دهندگان به حق التدریس تامین کند که با توجه به مشکلاتی که داشته این قانون اجرایی نشد و به نظر بنده آموزش و پرورش در این حوزه حق آموزش دهندگان را ادا نکرده و میتوانستند آنها را تبدیل وضعیت بکنند و کسری نیرو را تامین کند.
وی افزود:به هر حال بر اساس تصمیمات سازمانی، تامین نیرو در قالب بسته حمایتی بوده و وظیفه سازمان نهضت سواد آموزی تعقیب برنامه ریشه کنی سواد آموزی و در کنارش دفاع از حقوق آموزش دهندگان می باشد.
1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها