با تلاش علمی نخبه بسیجی مازندران برای نخستین بار در جهان اتفاق افتاد:

تولید محلول افزایش طول عمر گل‌‌های شاخه بریده در مازندران

محقق و پژوهشگر جوان مازندرانی با استفاده از گیاهان داروی موفق به تولید ماده ضد عفونی کننده میوه و محلول افزایش طول عمر گیاهان شاخه بریده شد.
کد خبر: ۹۰۸۴۲۸۱
|
۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، محقق و پژوهشگر مازندرانی با استفاده از گیاهان داروی موفق به تولید ماده ضد عفونی کننده میوه و محلول افزایش طول عمر گیاهان شاخه بریده شد.

 مجتبی اسماعیل‌زاده در گفت و گویی اظهار کرد: با استفاده از گیاهان داروی موفق به تولید محصول ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات شدم.

وی اضافه کرد: در کنار تولید این محصول محلولی تولید کردم که میزان نشاط و شادابی گیاهان و گل‌ها را پس از برداشت افزایش داده  که در این روش نشاط گل‌ها و گیاهان شاخه بریده تا 15 روز حفظ می‌شود.

اسماعیل‌زاده خاطر نشان کرد: این محلول برای استفاده در صنعت صادرات گل کاربرد داشته و مشکلات صادر کننده‌ها از بابت تازه بودن گل‌های زینتی رفع می‌کند.

وی در پاسخ به این سئوال که این محصولات در مکان‌های آزمایشگاهی خودتان تولید شده است، افزود: با همکاری بسیج علمی مازندران و پیگیری‌های متوالی و همکاری مسئولان دانشگاهی توانستیم این طرح تحقیقاتی را به ثمر برسانم.

محقق و پژوهشگر مازندرانی در پاسخ به این سئوال که  آیا این محصول به تولید انبوه رسیده است، گفت: مجوزهای اولیه دریافت شده و با ارتباطی که با پارک علم و فناوری استان گرفتیم به دنبال دریافت مجوز هستیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این محصول از گذشته وارد می‌شده است، افزود: محصول افزایش طول عمر گیاهان و گل‌های شاخه بریده با استفاده از گیاهان دارویی برای نخستین بار تولید شده است و نمونه وارداتی آن بسیار گران است، البته برخی برندهای شیمیایی وجود داشت که در حال حاضر به دلیل مشکلات تحریم‌ها وارد نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: گل فروش‌ها برای افزایش طول عمر گل‌ها تا حدودی مشکل داشتند که بنده با پیگیری‌های تمام این محصول که به صورت طبیعی و از گیاهان دارویی استخراج می‌شود را تولید کردم.

این محقق با اعلام اینکه میزان هزینه تولید این محصول حدود یک  پانزدهم مشابه خارجی است، افزود: خرید این محصول تولید شده برای تولید کنندگان داخلی مقرون به صرفه است.

وی در ارتباط با میزان حمایت‌های بسیج علمی مازندران، گفت: حمایت‌های مادی و معنوی این مجموعه بسیار مناسب بوده است، از ظرفیت اساتید این مجموعه برای تکمیل این طرح استفاده کردم، با برگزاری نمایشگاه تلاش دارد که ظرفیت‌های علمی نخبگان را به خوبی معرفی کند و بخشی از هزینه‌ها تولید را تقبل کرده است.

علیزاده در پاسخ به این سئوال که آیا از نحوه حمایت مراکز علمی و تحقیقاتی کشور از نخبگان رضایت دارید، گفت: بنده برای ثبت این محلول مبلغ 20 میلیون تومان هزینه کردم و پروسه دریافت تاییده اولیه حدود دو سال زمان برده است.

وی اضافه کرد: نخبگان انتظار دارند که طرح‌های آنها در موعد مقرر و بدون هزینه بررسی شود که متاسفانه این اتفاق در کشور نمی‌افتد.

این محقق جوان با اعلام اینکه برخی از سازمان‌ها و نهادها در مسیر پیشرفت نخبگان سنگ اندازی می‌کنند، یادآور شد: بنده با دانشگاه علوم پزشکی به شدت مشکل داشتم.

وی درباره مشکلاتی که در دانشگاه علوم پزشکی داشت، گفت: برای دریافت تایید نیاز به بررسی بیشتر از طریق دستگاه جی سی مس بوده است، مشابه این دستگاه در دانشگاه کشاورزی وجود دارد،  متولیان امر تاکید دارند که حتما باید این طرح مهر بهداشت را دریافت کند، بنده در این ارتباط حرفی ندارم ولی درخواست بنده و همه محققان این است که پروسه را کوتاه کرده و سرعت زمان بررسی‌ها افزایش پیدا کند.

اسماعیل‌زاده اضافه کرد: غیر از رقم 20 میلیونی که برای دریافت تاییده اول پرداخت کردم درخواست مبلغ دیگری برای تاییده بهداشت را کرده‌اند که به لحاظ اقتصادی شرایط پرداختش را ندارم.

وی خاطر نشان کرد:  برای تثبیت طرح نیاز به تاییده‌های دانشگاه معتبر کشوری هستیم که یکی از دانشگاه‌های معتبر برای صدور تایید 20 میلیون تومان دیگر درخواست کرده است که همین مجوز در دانشگاه درجه دو کشور با یک میلیون تومان صادر می‌شود.

 آنچه که بیشتر نخبگان در کشور را آزار می‌دهد پروسه‌های سنگین اداری برای دریافت مجوز و عدم توجه سرمایه گذاران داخلی برای حمایت از محصولات نخبگانی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار