خبرهای داغ:
مدتی است که در سطح شهرستان خمینی‌شهر آگهی‌هایی مبنی بر خرید و فروش آب و حمل و نقل آن به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۹۰۸۴۲۱۷
|
۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۲

به گزارش خبرنگار بسیج از اصفهان، در خمینی‌شهر، مدتی است که در گوشه و کنار و اطراف باغات خمینی‌شهر آگهی‌های فروش آب و حمل‌ونقل آن به چشم می‌خورد. با توجه به بحران خشکسالی خبرنگار ایسنا چندین نوبت این موضوع را پیگیری کرد، اما نتیجه‌ای حاصل نشد تا اینکه این موضوع کم‌کم تبدیل به دغدغه‌ای مردمی شد. مطالبه مردمی در این زمینه اعضای شورای شهر را بر آن داشت تا پیرامون برداشت‌های بی‌رویه، چاه‌های غیرمجاز و آب فروشی‌ها جلسه‌ای را با مسئول آب منطقه‌ای شهرستان تشکیل دهند.

سرمایه ملی شهر را چوب حراج نزنید 

داود وطنخواه- عضو شورای شهر خمینی‌شهر در این جلسه به خشکسالی های چندین سال اخیر استان اصفهان اشاره و از آب فروشی‌های گسترده در سطح شهرستان انتقاد کرد و گفت: متأسفانه از چاه‌های آب خمینی‌شهر بی‌رویه آب برداشت می‌شود. مجوزهایی که صادر می‌شود نه تنها برای باغات و کشاورزی بلکه برای صنعت و خارج از شهرستان نیز مشکل‌ساز است و این در حالی است که شهرداری خمینی‌شهر برای مباحث زیرسازی‌ها و ساخت‌وسازها و ... از پساب کشتارگاه استفاده می‌کند. صنعت نیز می‌تواند این پساب را خریداری کند و یا پکیج‌هایی را نصب کند، تا سرمایه ملی این شهر چوب حراج نخورد. 

با ادامه این روند مصارف خانگی آب نیز دچار مشکل می‌شود

حسین رحیمی- عضو دیگر شورای شهر خمینی‌شهر نیز به وضعیت نامناسب آبی در 50 سال اخیر اشاره  کرد و گفت: سفره‌های آب زیرزمینی در بحران قرار دارد. موضوع آب به عنوان یک موضوع حیاتی برای ادامه زندگی در این شهر مطرح است. 

وی افزود: اولویت دولت نیز آب شرب است و در درجه دوم کشاورزی و بعد صنعت قرار دارد. در خمینی‌شهر به لحاظ کارگاه‌های صنعتی پراکنده متأسفانه زمینه انتقال آب و سوءاستفاده بخش‌های مختلف فراهم است. برداشت بی‌رویه آب را نه قانون تأیید کرده و نه عقل می‌پذیرد، با این روند ما در سال‌های آینده در مصارف خانگی دچار مشکل خواهیم شد. 

رحیمی با اشاره به بحث فرونشست زمین خطاب به مدیر آب منطقه‌ای گفت: چند چاه در محدوده شهرستان مجوز گرفته‌اند و بر اساس این مجوز چه میزان آب برداشت می‌شود؟ بر اساس آمار و اطلاعات چه میزان آب در سفره‌های زیرزمینی ما قرار دارد و چه بخشی از آن در حال برداشت است؟ برنامه بلند ملت شما در این زمینه چیست ؟ و آیا بناست این رویه ادامه یابد؟ 

عضو شورای شهر خمینی‌شهر افزود: از لحاظ علمی با تکیه به دانشگاه‌های شهر می‌توانیم شما را در مدیریت برداشت آب راهنمایی کنیم. 

وجود 2285 حلقه چاه آب در شهرستان

همچنین مسئول آب منطقه‌ای شهرستان خمینی‌شهر تعداد کل چاه‌های این شهرستان را 2285 حلقه اعلام کرد و گفت: در محدوده این شهرستان 887 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده است که در مجموع 1986 حلقه چاه مجاز داریم. 

ابوذر حنیف زاده افزود: از این چاه‌های مجاز 1083 چاه عمیق،686 تا نیمه عمیق و به طور کلی 1770 چاه مصارف کشاورزی و 33 حلقه چاه مصارف صنعتی دارند. 22 حلقه چاه فضای سبز و 18حلقه چاه برای شرب استفاده می‌شود.  

وی گفت: به طور متوسط مجموع برداشت سالیانه بر اساس هزار مترمکعب از چاه‌های مجاز کشاورزی بر اساس عدد پروانه، 133 میلیون مترمکعب در سال است. همین عدد برای چاه‌های صنعتی 2 میلیون و 300 هزار متر مکعب است. 

مسئول آب منطقه‌ای شهرستان خمینی‌شهر در مورد مجوزهای صادر شده گفت: وزارت نیرو از ابتدای دولت، سیاست وزارتخانه را بر اساس مدیریت مصرف قرار داد. آخرین نمونه از صدور پروانه‌ها یک دستوری بود که اعلام می‌کرد چاه‌هایی که در محدوده آبیاری مدرن قرار دارد تحت این عنوان که این چاه‌ها، آب کانال را باز چرانی می‌کنند (مثل چاه‌های محدوده خمینی‌شهر) مجوز بگیرند که امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که این تبصره اشتباه بوده است و سال 92 لغو شد. عملاً چون مدت‌هاست در این کانال‌ها آب نداریم این چاه‌ها باری بر آب‌های زیرزمینی شهرستان شدند. 

حنیف زاده در مورد مدیریت آب گفت: ما نیز وارد بحث مدیریت منابع آب ‌شده‌ایم. امروز رتبه‌بندی ادارات آب شهرستان بر اساس طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی است. در سال گذشته بین 16 اداره‌ای که هست رتبه ششم را کسب کردیم و امسال وضعیت مناسبی نداریم و آن هم به علت بحران تابستان است. 

وی در مورد چاه‌های غیرمجاز گفت: در این حوزه بدون همکاری همه سازمان‌ها و مشارکت عمومی مشکل حل نمی‌شود. در این شهرستان به این علت که عرف بهره‌برداری آن پیچیده است و مدت‌های زیادی به عنوان یک شهرستان دوم در کنار اداره آب اصفهان اداره می‌شده است، خیلی از موارد که در خیلی از شهرستان‌ها جا افتاده اینجا سخت پیش می‌رود. 

مسئول آب منطقه‌ای شهرستان خمینی‌شهر در مورد محدوده وجود چاه‌های غیرمجاز در شهرستان گفت: سه اپیدمی در این زمینه در شهرستان داریم، یکی در درچه و اطراف رودخانه زاینده‌رود، یکی در محدود دوشاخ و کارگاه‌های صنعتی و دیگری هم در آخر خیابان کهندژ، در موزاییک‌سازی‌ها و محدوده اندوان .

با بستن چاه‌ها، فرایند آب فروشی قطع نخواهد شد

حنیف زاده در مورد آب فروشی‌های اخیر و اعتراضات مردمی گفت: برداشت اشتباهی که در این مورد وجود دارد این است که آب منطقه‌ای مدافع آب فروشی است. ما از این دو مورد آب فروشی که شکایت‌های مردمی را داشته‌اند، شکایت کرده‌ایم منتها با بسته شدن این دو چاه، فرایند آب فروشی قطع نخواهد شد. سرریز یک سری کارگاه‌های خاص که در اصفهان ممکن نبود ایجاد شود در اطراف شهرستان ایجاد شده است و این‌ها نیز نیاز به آب احتیاج دارند. 

وی با اشاره به مصوبه تأمین چاه اضطراری صنایع ، افزود: این کارگاه‌ها یا اقدام به حفر چاه در محدوده کارگاه کرده‌اند یا از چاه‌های کشاورزی آب می‌خرند. قرار شد که این‌گونه چاه‌ها با پروانه و کنترل برداشت داشته باشند. 

فروش آب بر اساس دشت است

وی در مورد بحث خروج آب از شهرستان گفت: این بحثی است که ابعاد مختلفی دارد. محدوده خمینی‌شهر با دو دشت اصفهان- برخوار و نجف‌آباد مجاور است. استدلال فنی این است که برداشت آب در دشت اصفهان برخوار چه در محمودآباد، چه جای دیگر به این دشت ضرر می‌زند. امور مشترکان آب، چند چاه بهره‌برداری آب فروشی را شناسایی و در یک دشت مشخص می‌کند تا در همان محدوده آب خرید و فروش شود.

مسئول آب منطقه‌ای شهرستان خمینی‌شهر گفت: تسلطی بر کامیون‌هایی که یک تانکر آب می‌بندند و آب را منتقل می‌کنند ندارم. با صنف حمل و نقل مکاتبه شده اما نتوانسته‌ایم شبکه توزیع را کنترل کنیم.

رحیمی- عضو شورای اسلامی شهر خمینی شهر در ادامه پرسید: سؤال ما این است که آیا ازنظر قانونی چاهی که مجوز مصارف کشاورزی دارد می‌تواند آب را به صنعت بفروشد؟

حمایت کشاورز با فروش آب!

حنیف زاده با اشاره به دستور تأمین آب اضطراری صنایع و خدمات گفت: این چاه‌ها برای این موضوع تعبیه شده‌اند. اگر با نگاه اقتصاد آزاد به موضوع آب نگاه کنیم بالاترین کمکی که می‌توان به مردم کرد این است که روی آب قیمت گذاشت. در حال حاضر 104 میلیون مترمربع آب کشاورزی می‌دهیم بدون اینکه بتوانیم منافع کشاورز را تأمین کنیم به هر حال صنایع نیز به آب احتیاج دارند. اگر ما این چند چاه آب فروشی را در منطقه متوقف کنیم آب فروشی متوقف نخواهد شد. 

وی در پاسخ به سؤال اعضای شورای شهر در خصوص اینکه "چرا پروانه این دو چاه مورد بحث باطل نمی‌شود"، گفت: ما فراتر از ظرفیت سفره‌های زیرزمینی‌مان مجوز برداشت داده‌ایم. در فرایند اصلاح و تعدیل پروانه‌های کشاورزی بررسی می‌کنیم که هر هکتار چه میزان آب نیاز دارد. برنامه ما در مورد چاه‌های آب فروشی فرایند اصلاح و تعدیل و نصب کنتور بر روی چاه برای کنترل برداشت است. 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها