رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه:

الگوی اقتصاد مقاومتی را با تولید پایدار در روستاها اجرا می‌کنیم/ ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم

رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه پاسداران گفت: با ایجاد اشتغال پایدار و تولید پایدار علاوه بر معرفی الگوی عملی اقتصاد مقاومتی به خودکفایی کشور نیز کمک می‌شود.
کد خبر: ۹۰۸۴۰۲۴
|
۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار خضرالله حیدرزاده رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه پاسداران امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در محل این سازمان گفت: دشمن بعد از جنگ نظامی علیه جمهوری اسلامی که نتوانست کاری از پیش ببرد، اکنون در یک جنگ تمام عیار اقتصادی تحمیلی به کشورمان قرار گرفته که به مراتب از جنگ نظامی سخت‌تر است چون معیشت مردم را هدف قرار داده است.

وی افزود: اتاق جنگ دشمن امروز اداره خزانه‌داری آمریکا و نه وزارت دفاع آن کشور است. 

به گفته رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه، مردم انقلابی همچنان که از جنگ تحمیلی سربلند بیرون آمدند، در این جنگ اقتصادی هم با اجرای الگوهای اقتصاد مقاومتی پیروز خواهند شد.

وی افزود: کشور ما باید از وابستگی به کشورهای بیگانه رها شود و با اقدامات هوشمندانه سلطه و آقایی دلار را از بین ببریم و با اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم. 

به گفته سردار حیدرزاده هدف شرکت حامی سرمایه اقتصاد سودآوری و منفعت مالی نیست، بلکه می‌خواهیم در کنار مردم در بحث اقتصاد مقاومتی الگوسازی کنیم و زمینه‌هایی که بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند ریسک کند یا به بن‌بست می‌رسد، ما با استفاده از توان مالی و توان فنی مهندسی و کارشناسی وارد سرمایه‌گذاری مشارکتی با بهره‌برداران محلی در مناطق محروم می‌شویم. 

وی افزود: کالاهای اساسی و استراتژیک کشور را شناسایی و الگوسازی می‌کنیم و در کنار شبکه مردمی تعاونی‌های روستایی به ایجاد سرمایه گذاری و اشتغال کمک می‌کنیم. 

رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه با بیان اینکه از توان کارشناسی داخلی در اجرای طرح‌ها استفاده کردیم، گفت: از هیچ کارشناس خارجی در اجرای طرح‌ها استفاده نکردیم. 

حیدرزاده همچنین با اولویت حضور در کشت دانه‌های روغنی، مدیریت آب، پرواربندی گوساله و اصلاح نژاد دام و همچنین سرمایه‌گذاری در شیلات اشاره کرد و گفت: همه این موارد با کمک وزارت جهاد و مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه مانند محیط زیست و سازمان دامپزشکی انجام می‌شود.

همچنین حیدرزاده رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه با بیان اینکه کشور ما سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز وارد می‌کند، گفت: برای کاهش واردات اقدام به واردات گوساله پای پروار کردیم که با مجوز دامپزشکی و وزارت جهاد سالانه ۳۰ تا ۶۰ هزار رأس گوساله پای‌پروار وارد کشور شده و به صورت رایگان به روستائیان تحویل داده می‌شود. همچنین خوراک دام و خدمات دامپزشکی هم تا ۶-۵ دوره به صورت رایگان به دامداران روستایی تحویل می‌شود و تضمین خرید محصول تولیدی آنها با هدف پایدار کردن تولید و سودآوری روستائیان دنبال می‌شود که هدف ما تولید گوشت، کاهش وابستگی به خارج و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها است.

به گفته حیدرزاده همچنین از دام‌های اصیل و دورگه داخلی از دام‌های بنیاد مستضعفان و کشت و صنعت بکا برای اشتغالزایی ۲۰۰ خانوار روستایی استفاده می‌شود.

به گفته حیدرزاده در این طرح دام‌های ۱۲۰ کیلویی به روستائیان تحویل داده می‌شود که ظرف ۷ یا ۸ ماه وزن آنها به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلو افزایش می‌یابد و ماهانه بین ۲۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان درآمد برای خانوار روستایی ایجاد می‌کند.

سردار حیدرزاده همچنین این را گفت که با استفاده از اینترنت اشیا از طریق سیستم اینترنتی آب مزارع و باغات و میزان آفات و سم کشاورزی را مدیریت می‌کنیم. 

در این مراسم محسن مردی مدیرعامل شرکت‌ فرآورده‌های طعم طعبیت حامی گفت: کشور ما در گیاهان دارویی دارای ثروت بی‌نظیری است، زیرا از ۱۳ اقلیم جهان ۱۱ اقلیم در ایران وجود دارد. همچنین ۱۷۳۰ گونه انحصاری گیاهان دارویی در کشور رشد می‌کند.

در این مراسم محمدیان معاون کشاورزی و آبزی پروری مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه گفت: برای تکثیر گوسفندان چندقلوزا در زنجان واحد پرورش ۵۳۰۰ رأس گوسفند با استفاده از تلاقی نژاد گوسفند افشاری، رومانوف و برولا اقدام شد که این گوسفندان تا مرز ۴ قلوزایی در سال پیش رفته‌اند. 

وی افزود: صنایع جانبی و دو کارخانه خوراک دام که از پسماند کشاورزی استفاده می‌کند، احداث شده و اکنون ۱۲ کارخانه خوراک دام در کشور ایجاد شده است.

محمدیان گفت:‌ تولید خوراک دام از پسماند کشاورزی باعث کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت خوراک دام و نیز تولید کنستانتره خوراک دام با کاهش ۶.۵ درصد هزینه تولید دنبال می‌شود. 

معاون کشاورزی مرکز اقتصاد مقاومتی سپاه افزود: پرورش ماهی خاویاری در آب‌کنار بندر انزلی و تکثیر ماهی خاویاری با ۱۶۰ هزار قطعه ماهی در سال قبل شروع شد که سال آینده به تولید خاویار خواهد رسید. 

به گفته وی طرح پرواربندی ۱۵ رأسی گوساله از سال ۹۵ در خوزستان شروع شد که تا پایان سال ۹۶ تعداد ۲۱۰۰ واحد پرواربندی کوچک در روستاهای خوزستان ایجاد شد.

به گفته محمدیان خدمات دامپزشکی، بیمه‌ای، خرید تضمینی شیر و حمایت ۹ ماه از پرواربندی توسط سپاه انجام می‌شود تا دامدار محلی به سوددهی برسد. 

به گفته مردی عمده صادرات گیاهان دارویی ایران به صورت خام انجام می‌شود و از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات سالانه، ۳۵۰ میلیون دلار مختص زعفران است، در حالی که آلمان بیش از ۳۰۰ میلیون دلار صادرات در این زمینه دارد. 

به گفته وی حلقه مفقوده در صنعت گیاهان دارویی، احداث پالایشگاه و استانداردسازی گیاهان دارویی و ترویج و فرهنگ‌سازی است.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های طعم طعبیت حامی افزود: سلامت‌کده طوبا در خیابان فلسطین تهران راه‌اندازی شده که همه کلینیک‌های تخصصی برای مداوای بیماران با استفاده از گیاهان دارویی و طبیعی در آن انجام می‌شود و روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر بیمار به این مرکز مراجعه می‌کنند. 

به گفته مردی اولین پالایشگاه گیاهان دارویی در منطقه مرکزی کشور با هدف فرآوری ۲۵ گونه گیاه دارویی راه‌اندازی شده که با استفاده از توان داخلی و گیاهان دارویی داخلی کار می‌کند. 

*۴۰ هزار فرصت شغلی در گیاهان دارویی

به گفته وی ایجاد حلقه صنعت و کشت گیاهان دارویی و استفاده از متخصصان بخش پزشکی و درمانی باعث سود‌دهی صنعت کشت گیاهان دارویی می‌شود. در این زمینه ۴۶۰۰ هکتار زمین برای گیاهان دارویی شناسایی شده که می‌تواند ۴۰ هزار فرصت شغلی در کشت و فرآوری گیاهان دارویی ایجاد کند. 

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های طعم طعبیت حامی با بیان اینکه می‌خواهیم خرید تضمینی گیاهان دارویی را اجرا کنیم، گفت: همچنین فروش تضمینی محصولات گیاهان دارویی باعث ایجاد چرخه کامل و اقتصادی شدن این صنعت می‌شود.

به گفته این مسئول ۵ تا ۸ میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند که به نوع تغذیه و فعالیت آنها مربوط می‌شود که برای اولین بار با کمک وزارت بهداشت از یک گیاه شیرین‌کننده به نام استویا استفاده می‌شود که برای بیماران دیابتی هم قابل استفاده خواهد بود.

وی افزود:‌ اولین کارخانه فرآوری گیاه شیرین‌کننده استویا سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد که این پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم دارد اما مجموعه شرکت حامی سرمایه اقتصاد این ریسک را پذیرفته و در زمینه فرآوری گیاهان دارویی پیشقدم شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار