نشست تخصصی «ابعاد بین‌المللی تحریم بسیج از سوی آمریکا» به همت معاونت بین الملل بسیج مستضعفین با حضور مدیرعامل بنیاد تعاون بسیج مستضعفین و دو تن از اساتید دانشگاه در حوزه بین‌الملل در خبرگزاری فارس برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۸۳۸۷۰
|
۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹

به گزاش سرویس بسیج بین الملل خبرگزاری بسیج،  سردار حمیدرضا تقی‌زاده در این نشست با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: تعدادی از شرکت‌های تحریمی آمریکا که به بسیج نسبت داده‌ شده قبل از سال ۹۷ فروخته شده است.

وی افزود: برخلاف ادعای مقامات آمریکایی تحریم‌ها به‌هیچ‌وجه هوشمند نیستند و عموم مردم را هدف قرار داده‌ است.

مدیرعامل بنیاد تعاون بسیج مستضعفین ادامه داد: تحریم سازمانی به وسعت عمل و جامعه عضو امکان‌پذیر نیست.

تقی‌زاده با تأکید بر بی‌اثر بودن تحریم‌های غرب اذعان کرد: از تحریم‌های آمریکا نمی‌ترسیم ولی از ضربه شیفتگان غرب و جریان نفوذی‌ها نگران هستیم، چراکه اگر همکاری عوامل نفوذی و شیفتگان غرب وجود نداشته باشد آمریکا امکان دسترسی به اطلاعات داخل کشور را نخواهد داشت.

مدیرعامل بنیاد تعاون بسیج در نشست تخصصی بررسی ابعاد بین‌المللی تحریم بسیج از سوی آمریکا گفت: بانک مهراقتصاد به‌عنوان یکی از شرکت‌های بنیاد تعاون بسیج به‌ناچار در مقابل مطالبات خود سهام تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی را در اختیار گرفت اما تا پایان سال ۹۶ بیش از ۶۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی را به فروش رساند.

وی در ادامه اظهار کرد: برخلاف ادعای هوشمند بودن تحریم‌ها با انتشار لیست شرکت‌های تحریمی آمریکا شاهد آن بودیم که بیشتر بنگاه‌های اقتصادی که سال‌های گذشته توسط بنیاد تعاون بسیج به بخش خصوصی فروخته شده بودند در این لیست قرار دارند که این امر نشان از اطلاعات قدیمی و کور بودن تحریم‌ها است.

تقی‌زاده اشاره کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های قبلی برای مواجهه با تحریم‌های ظالمانه آمریکا، اعمال این تحریم‌ها هیچ اثری بر فعالیت‌های شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد تعاون بسیج نداشته و تمام این شرکت‌ها سود‌ده هستند.

مدیرعامل بنیاد تعاون بسیج در ادامه اضافه کرد: با توجه به اینکه بسیج یک سازمان مردمی است در تمام شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد تعاون بسیج مردم سهامدار اصلی هستند و نگاه بنیاد تعاون بسیج نگاه بنگاه‌داری نیست بلکه هدف اصلی ما مردمی کردن اقتصاد است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از تحریم‌های آمریکا را در دو محور اصلی می‌توان ارزیابی کرد: محور اول محدود کردن اقتصاد ایران و محور دوم نیز اعمال فشار مضاعف بر عموم مردم برای ایجاد نارضایتی و اعتراضات سراسری بود که هیچ‌یک از این اهداف اجرایی نشدند.

تقی‌زاده با اشاره به راهبردهای ممکن برای عبور از تحریم، اعلام کرد: راهبردهای بنیاد تعاون بسیج برای عبور از تحریم‌ها ایجاد امید، ایجاد وحدت و استفاده از ظرفیت‌های داخلی اقتصاد ایران است که در راستای استفاده از ظرفیت‌های داخلی اقتصاد تکثر در اقدام، ارائه الگو و مردمی کردن اقتصاد سه اقدام مهم هستند.

مدیرعامل بنیاد تعاون بسیج تصریح کرد: تمام فعالیت‌های بسیج با استفاده از ظرفیت اعضای ده‌ها میلیونی خود انجام می‌شود و تحریم ده‌ها میلیون نفر از مردم یک کشور عملاً ممکن نیست.

وی در مورد مردمی کردن اقتصاد نیز بیان کرد: مردمی کردن اقتصاد یکی از راه‌های مقابله بسیج با تحریم‌ها است، تکمیل و تسهیل زنجیره‌های تولید بدون تصدی‌گری بسیج باعث ایجاد یک الگوی اقتصاد مردمی شده است، تاکنون بنیاد تعاون بسیج ۲۰۰ هزار واحد تولیدی را در زنجیره تولید قرار داده است که هیچ‌یک از این واحدها در مالکیت بسیج نیست.

مدیرعامل بنیاد تعاون بسیج تأکید کرد: الگوسازی بسیج در بحث نظامی موفق بوده و این الگو را در حشدالشعبی، حزب‌الله لبنان و سایر جنبش‌های مردمی شاهد هستیم؛ در بحث اقتصادی نیز به دنبال ارائه الگوی اقتصاد مردمی توسط بسیج هستیم و درصورتی‌که این الگو پیاده شود آمریکا در تحریم سایر کشورها و جنبش‌های مردمی نیز ناکارآمد خواهد بود.

 

 

تشدید تحریم‌ها نشان از افول قدرت نرم آمریکا در جهان است

علی آدمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان یکی از سخنران نشست بررسی ابعاد بین‌المللی تحریم بسیج بیان کرد: از منظر سیاسی و روابط بین‌الملل هر زمان ایالات متحده در همراه‌سازی و اقناع جامعه جهانی علیه یک کشور یا گروه موفق نباشد به اعمال تحریم‌ها اقدام می‌کند و تشدید تحریم‌ها نشان از افول قدرت نرم آمریکا در جهان است.

وی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر افول قدرت آمریکا، تأکید کرد: تعبیر مقام معظم رهبری درباره افول قدرت نرم آمریکا کاملاً بر اساس شاخص‌ها و اطلاعات علمی است و می‌توان ثابت کرد قدرت نرم ایالات متحده پس از جنگ سرد کاهش یافته و در دوران حاضر در کمترین میزان خود قرار دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تحریم‌های آمریکا تنها علیه ایران نبوده بلکه سابقه سیاسی دولت‌های ایالات متحده نشان می‌دهد زمانی که دولت آمریکا نتواند اراده خود را بر کشوری تحمیل کند به تحریم آن کشور روی می‌آورد.

آدمی افزود: همراهی نکردن متحدان غربی آمریکا در اعمال فشار به سایر کشورها، تحریم روسیه، چین و ایران و جنگ تجاری با اتحادیه اروپا از مواردی است که ناتوانی و عجز آمریکا را در همراه کردن جامعه جهانی نشان می‌دهد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران پشتوانه حقوقی ندارند

مسعود اخوان‌فرد، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه در ادامه این نشست اعلام کرد: تحریم‌های آمریکا علیه بسیج و جمهوری اسلامی ایران هیچ پشتوانه حقوقی ندارد و برخلاف مفاد منشور ملل متحد است.

وی در تشریح سخنان خود گفت: تحریم آمریکا علیه مسئولان و سازمان‌های جمهوری اسلامی ایران ناقض اصل برابری دولت‌ها، نقض حق توسعه و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها بوده و ابزاری خصمانه علیه ملت‌ها است.

این استاد حقوق بین‌الملل افزود: بهانه آمریکا برای اعمال تحریم‌ها اقامه دعاوی ساختگی با کمک گروهک‌های تروریستی مانند منافقین است که ابتدا این گروهک‌ها را از لیست سیاه خارج کرده و پس از آن با اطلاعات غلطی که اعضای این گروهک‌های تروریستی در اختیار مقامات آمریکایی قرار می‌دهند، اقدام به محکومیت جمهوری اسلامی می‌کنند.

اخوان‌فرد عنوان کرد: با مطالعه سیر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، برخلاف خوش‌خیالی تعدادی از افراد در داخل کشور دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هیچ تفاوتی در تحریم ایران ندارند و در زمان ریاست جمهوری و حاکمیت هر یک از احزاب تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شده است.

 

ارسال نظرات