یک تولید کننده درگزی با همکاری بسیج سازندگی موفق به استفاده از ۱۰ تن سیب برای تولید سرکه سیب خانگی شد و عنوان کارآفرین برتر شهرستان را کسب کرد.
کد خبر: ۹۰۸۳۸۶۰
|
۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ اقتصاد مقاومتی یکی از کلید واژه‌هایی است که این روز‌ها و در شرایط فعلی کشور کاربرد زیادی داشته و البته همیشه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و هست.

محسن مرگانی که اکنون با ۵۶ سال سن و پس از بازنشستگی در آموزش پرورش مشغول تولید سرکه سیب در روستای کبکان درگز است، از جمله افرادی است که نه تنها چرخ اقتصاد مقاومتی را به حرکت درآورده، بلکه امسال به کارآفرین برتر شهرستان نیز تبدیل شده است.

مرگانی در گفتگو با خبرنگار ما از نحوه آغاز فعالیت خود این چنین گفت: هر ساله حجم زیادی از محصولات باغی همچون سیب به دلیل افتادن از درخت و آسیب دیدن، از بین رفته و صاحبان باغ عملا هیچ استفاده از آن نمی‌کنند، در حالی که به راحتی و با استفاده از صنایع تبدیلی می‌شود از این ظرفیت بسیار بالا استفاده بهینه کرد.

تولید کننده درگزی عنوان کرد: فعالیت من در سال اول فقط با ۵۰ کیلو سیب زیردرختی آغاز شد که خوشبختانه با توجه به علاقه و پشتکاری که نسبت به این کار داشتم، موفقیت خوبی کسب کردم.

مرگانی گفت: توسعه کار و پیشرفت کارگاه تولید سرکه سیب مستلزم لوازم و امکانات بیشتری بود که با همکاری بسیج سازندگی شهرستان موفق به دریافت تسهیلات شدم؛ گام اول من پس از اقدام برای دریافت تسهیلات، استفاده از یک تن سیب برای تولید سرکه بود.

وی تبیین کرد: در سال بعد و پس از دریافت تسهیلات بانکی، محصول سرکه سیب از یک تن به چهارتن ارتقاء یافت و اکنون پس از گذشت ۶ سال از آغاز فعالیت توانسته ام در بالاترین سطح به تولید سه نوع سرکه سیب بپردازم.

این تولید کننده درگزی به بیان علل موفقیت خود پرداخت و گفت: کیفیت خوب مواد اولیه، ارگانیک بودن، رعایت نکات بهداشتی و موازین شرعی موفقیت مرا چشمگیر‌تر کرد، تا جایی که در تابستان سال جاری ده تن سیب خام را جهت فرآوری و تولید سرکه مورد استفاده قرار دادم.

مرگانی در ادامه با اشاره‌ای به مشکلات حوزه کاری تولید سرکه تبیین کرد: متاسفانه کارگاه‌های کوچک و نوپایی که حمایت چندانی از سوی مسئولین نمی‌شوند در بحث بازار فروش دچار مشکل هستند و توانایی رقابت با شرکت‌های بزرگ را ندارند.

وی تاکید کرد: دست‌های زیاد تولید مواد غیر خالص همچون سرکه‌های صنعتی که شامل اسید سیتریک بوده و با قیمت پایینی در بازار عرضه می‌شود، رقابت را برای ما سخت‌تر کرده است.

تولید کننده درگزی خاطر نشان کرد: اگر نهاد‌های دولتی از این صنعت بسیار با ارزش حمایت کنند، منطقه میانکوه پتانسیل بسیار بالایی در بحث تولید سرکه سیب خانگی دارد چرا که آب و هوای بسیار خوب و کیفیت بالا و فراوانی سیب منطقه در استان و کشور زبانزد است.

مرگانی عنوان کرد: با راه اندازی کارگاه تولید سرکه سه نفر به صورت مستقیم و در روز‌های عادی سال و در ایام اوج کار ۸ نفر مشغول این حرفه هستند.

وی در پایان از مسئولین مربوطه خواستار رسیدگی بیشتر به مشاغل اینچنینی و فراهم کردن شرایط بهتر برای دریافت تسهیلات بانکی و حمایت در بحث فروش و بازاریابی شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها