سخنگوی تعزیرات حکومتی گفت: از ابتدای سال تاکنون از ۳ هزار و ۲۵۳ پرونده تخلف تشکیل شده که ۲ هزار و ۱۶۳ پرونده مربوط به لوازم خانگی است.
کد خبر: ۹۰۸۳۷۷۰
|
۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، یاسر رایگانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما ، با بیان اینکه شرایط موجود در بازار لوازم خانگی مطلوب نیست، افزود: بخش لوازم خانگی در هشت ماه نخست امسال به پرداخت جریمه نقدی 74 میلیارد ریالی محکوم شده که درصد ناچیزی از تخلفات در بازار لوازم خانگی است.

وی گفت : بسیاری از تخلفات بخش لوازم خانگی به سازمان تعزیرات فرستاده نشده است .

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: دریک نوع کالا اختلاف های قیمتی چهار تا پنج میلیون تومانی در مناطق مختلف وجود دارد و چند پرداختی در بخش لوازم خانگی انجام می‌شود که یک مبلغ بر اساس تعرفه‌های مشخص شده و مبلغی حدود 30 تا 40 درصد قیمت کالا به صورت غیر قانونی از مشتریان گرفته می‌شود.

رایگانی با بیان اینکه اگر هم وطنان شکایتی دارند، باید به اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مراجعه کنند، گفت : بخش زیادی از تخلفات در واحدهای تولیدی لوازم خانگی انجام می‌شود.

وی افزود: در حالی که فهرست قیمت‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی در سامانه 124 به روز و کامل نیست، اما سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده تخلفی از تولید کنندگان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال نکرده است .

محمدرضا کلامی مدیر کل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه گفت:​ سال گذشته افزون بر تولید داخل واردات لوازم خانگی به طور رسم و غیر رسمی وجود داشت اما از ابتدای امسال و با افزایش قیمت ارز قاچاق این کالاها به طور کامل متوقف شد و ورود بخشی از لوازم خانگی به بازار کاهش یافت و بر این اساس به دلیل افزایش تقاضا در بازار قیمت محصولات تولید کنندگان داخلی افزایش یافت.

وی افزود : اکنون بازار در اختیار تولید کنندگان داخلی و تولیدکنندگان خارجی که در داخل تولید می کنند است . مدیر کل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت : از 16 مرداد تاکنون ارز واردات قطعات لوازم خانگی بر اساس سامانه نیما تامین می شود و به تولید کنندگان اجازه داده ایم بر اساس قیمت تمام شده کالاهای خود را ارائه دهند . کلامی افزود : هر تولید کننده ای که در سامانه 124 فهرست قیمت خود را اعلام نکرده است سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده برای آن واحد تولیدی پرونده تشکیل داده است. وی گفت : رکود بازار لوازم خانگی به دلیل حذف واسطه گری است. مدیرکل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در شرایط تحریم ظرفیت باز کردن ال سی برای تولید کنندگان را از دست داده ایم اما تصمیم گرفته ایم ارز تولیدکنندگان لوازم خانگی در اولویت باشد. 

محمدرضا غزنوی سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز در این برنامه گفت: اکنون با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بازار لوازم خانگی در رکود است اما قیمت این لوازم نیز مناسب نیست .وی افزود : کاهش توزیع از طرف تولیدکنندگان به دلیل کاهش 40 درصدی تولید در مقایسه با سال گذشته است .غزنوی گفت :​ به عنوان نمونه لباسشویی 39/5 درصد در مقایسه با شش ماهه نخست سال گذشته کمتر تولید شده است . سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: از خرداد تا کنون هیچ ارز چهار هزار و 200 تومانی به تولیدکنندگان لوازم خانگی اختصاص نیافته است. وی گفت: تخلفات ثبت شده در سازمان تعزیرات حکومتی هیچ کدام به مربوط به تولیدکنندگان لوازم خانگی نیست.

غزنوی افزود: فهرست محصولات تولید کنندگان لوازم خانگی در سامانه 124 ثبت شده است مگر اینکه تولیدکننده با این سازمان به توافق نرسیده باشد. سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت : مشکل تولید کنندگان لوازم خانگی افزایش نیافتن قیمت کالاها بر اساس مولفه های تولید بود و این مسئله تولید در این بخش را نابود و در بازار التهاب ایجاد کرد. وی افزود : البته از 16 مرداد اجازه آزاد سازی قیمت ها را به تولید کنندگان لوازم خانگی دادند . غزنوی با بیان اینکه اکنون شرایط برای تولید کنندگان سخت تر از گذشته است گفت : 69 درصد از ظرفیت یخچال سازی و 77 درصد از ظرفیت تولید تلویزیون در کشور بدون استفاده مانده است . سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود:​ برای تولید کنندگان و ورود قطعات لوازم خانگی گشایش اعتبار نمی شود و هیچ فکری برای ارز تولید کنندگان نشده است.

محمد طحانپور رئیس اتحادیه فرشندگان لوزام در این برنامه نیز گفت:​ قیمت لوازم خانگی تولید داخل انقدر بالاست که حاشیه سود ها به دلیل پایین امده است. وی گفت : از ابتدای اردیبهشت تاکنون کالاهای خارجی 150 درصد و کالاهای داخلی بین 80 تا 120 درصد افزایش قیمت داشته است. رئیس اتحادیه تولید کنندگان لوازم خانگی افزود : کالایی مانند آبگرمکن دیواری که مصرف ارز ندارد صد درصد گران شده و این گران فروشی دولتی است. طحانپور گفت :​ تولید کنندگان لوازم خانگی در اسفند سال گذشته کالا را چهار تا 10 ماهه و با تخفیف پنج تا 15 درصد به توزیع کننده می دادند اما اکنون شرایط متفاوت شده است. 

وی افزود : هر کس به ما در زمینه دریافت مبلغی بیش از قیمت مصرف کننده لوازم خانگی از طرف فروشندگان شکایت کرده است به آن رسیدگی و با متخلفان برخورد قاطع شده است . رئیس اتحادیه تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: یک گروه چهار نفره دو برند آلمانی و ترکیه ای در زمینه لوازم خانگی را وارد کشور می کنند و دو میلیون تومان زیر قیمت ما در بازار عرضه می کنند که نمی توانیم با آنها برخورد کنیم . طحانپور افزود: برای بازرسی از هزار و 600 واحد صنفی لوازم خانگی بازرسی کافی نداریم . وی گفت : اختلاف قیمت ها در لوازم خانگی مربوط به کالاهای وارداتی است .

رئیس اتحادیه تولید کنندگان لوازم خانگی افزود:​ قیمت لوازم خانگی وارداتی رها و این کالاها با زار را به هم ریخته است در حالی که سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده باید قیمت این کالاها را تعیین کنند . طحانپور گفت : قیمت لوازم خانگی برای تولید کنندگان داخلی آزاد شده است، اما رقیبی برای آنها در بازار وجود ندارد.

ارسال نظرات