یک مخترع جوان بسیجی گفت: وقتی حمایت مالی از اختراعات ما نمی شود این تصور بر خودمان و حتی اطرافیان غلبه می کند که یک کار بیهود انجام دادیم و وقتمان را هدر داده ایم که این به روحیه و آینده ما ضربه می زند.
کد خبر: ۹۰۸۳۴۱۸
|
۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی ؛ خانم سپیده احمدوند مخترع بسیجی و ثبت کننده اختراع "ژل موضعي گياه غازياغي" جهت درمان ويتيليگو(برص) " در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری بسیج با توضیحاتی از دستگاه ثبت کننده گفت: اين بيماري كه با عنوان لك و پيس هم شناخته مي‌شود، به صورت لكه‌هايي كمرنگ‌تر يا بدون رنگ نسبت به پوست طبيعي ظاهر مي‌شود. اين بيماري كه بر اثر از دست رفتن موضعي و پيشرونده سلول‌هاي مولد رنگدانه و عملكرد ناقص ملانوسيت‌ها (سلول‌هاي رنگدانه پوست)‌ در توليد ملانين بروز مي‌كند 5/0 تا 2 درصد افراد جامعه و حدود 600 هزار نفر را در كشور درگير كرده است.اولين نشانه‌هاي بيماري ظهور لكه‌هاي سفيد روي پوست است كه مي‌تواند در نواحي مختلف بدن چون دور چشم‌ها، دور دهان، آرنج‌ها، زانو، قوزك پا و انگشتان دست و پا و همين‌طور ناحيه پشت بدن ظاهر شود. اين بيماري سنين شيوع متفاوتي دارد، در سنين كودكي زير 10 سال يا در دهه دوم و سوم زندگي بروز پيدا مي‌كند.

وی افزود: محققان در خصوص علت پیدایش این لکه ها نظريه‌هاي متفاوتي ارائه كرده‌اند، اما اصلي‌ترين نظريه در اين زمينه، خود ايمني عليه سلول‌هاي ملانوسيت است كه بر اثر حمله سلول‌هاي ايمني و از بين رفتن ملانوسيت‌هاهمان سلول هاي رنگدانه ساز ايجاد مي‌شود. در بدن اين بيماران آنتي‌بادي‌هايي توليد مي‌شود كه ملانوسيت‌هاي بدن خودشان را تخريب مي‌كنند. البته آفتاب‌سوختگي‌هاي شديد مي‌تواند به توسعه بيماري كمك كند. نظريه ديگري هم در اين خصوص، خودتخريبي ملانوسيت‌هاست.البته ويتيليگو مي‌تواند جنبه ارثي هم داشته باشد. كودكاني كه يكي از والدين آنها به اين بيماري مبتلا هستند، بيش از ديگران در معرض ابتلا قرار دارند. در واقع 30 درصد بيماران، سابقه خانوادگي اين بيماري را دارند.

این مخترع جوان ادامه داد: ویتیلیگو یا برص بیماری است که بیشتر جنبه های زیبایی را به ویژه در خانوم ها مورد هدف قرار داده و می تواند سبب تزلزل در بنیان خانواده شود. شیوع این بیماری در کشور ما حدود 1% بوده که رقم بالاییست یعنی تقریبا 600 هزار نفر بیمار برص در کشور از این بیماری رنج می برند.از ميان كل بيماران 70 تا 75 درصد با درمان‌هاي دارويي، نور درماني و ليزر درماني پاسخ مي‌دهند و 25 تا 30 درصدشان نيز با روش‌هاي متداول درمان مي‌شوند.

وی در ادامه توضیحات خود بیان داشت: البته هدف اصلي در درمان‌هاي رايج ويتيليگو، بهبود وضعيت ظاهري پوست است و روند درمان هم نياز به زمان طولاني دارد كه معمولا 6 تا 18 ماه به طول مي‌انجامد، انتخاب نوع درمان هم به تعداد، محل و گستردگي ضايعات بستگي دارد. به علاوه درمان دیگر برص استفاده از کورتون های موضعی می باشد که دارو های بسیار خطرناک و پر عارضه ای می باشند و یکی از عوارض مهم آنها ایجاد دیابت در بیمار می باشد.از این رو در این اختراع سعی بر این بوده است که با استفاده از دانش بومی و همچنین گیاهان بومی کشور عزیزمان دارویی موثر در درمان این بیماری تولید گردد.لذا اولین فرم کرم موضعی از گیاه غازیاغی که در کوه های زاگرس می روید و در طب سنتی ایران به عنوان درمان قطعی برص شناخته می شود؛ تهیه گردیده است.و جهت بهتر کردن اثر دارو از عصاره ی هویج در فرمول دارویی استفاده گردیده است.

وی با بیان اینکه اولین فراورده موضعی از این گیاه تهیه شده است گفت: این گیاهان در طب سنتی به عنوان ماساژ در درمان برص به کار میرود.و هیچ مورد دارویی صنعتی از آن تولید نشده است

احمدوند اظهار داشت: ساخت کرم موضعی گیاه غازیاغی در ترکیب با هویج کاملا بی عارضه، گیاهی و موثر بوده می تواند در در مان برص به صورت موضعی و با ماساژ بر محل لکه مصرف گردد و مانع از پیشروی لکه ها و محو شدن آنها گردد.و بیمار را از خطر مصرف داروهای با عوارض بالا حفظ کند.این کرم به راحتی در موضع مصرف می شود و با شستشو می تواند به خوبی پاک گردد و از لحاظ ظاهر اثر ناخوشایندی بر جای نخواهد گذاشت.

این مخترع جوان با برشماری مزایای اختراع خود عنوان کرد: ارزان بودن نحوه تولید،مناسب جهت تولید با دستگاه های صنعتی ایران(تولید انبوه)،اثربخشی کافی و حفظ جنبه ی پیشگیرانه در درمان برص،استفاده ی آسان توسط بیمار و پذیرش بهتر بیماران،بدون عارضه ،صرفه جویی در هزینه های نظام سلامت ،ایجاد زمینه ی اشتغالزایی و تولید مبتنی بر دانش فنی بومی،برگرفته از طب سنتی ایران،قابلیت تجاری شدن در عرصه ی بین الملل،برنده ی کمک هزینه ی تولید در رویداد کارآفرینی اینوتک سال 94 از مهمترین مزیت های این اختراع هستند.

وی با اشاره به کاربرد صنعتی اختراع تصریح کرد: این شکل دارویی به دلیل گیاهی بودن و با تکیه بر طب سنتی کشور می تواند مستقیما وارد پروسه ی تولید گردد. و در کارخانجات داروسازی داخل کشور تولید و وارد بازار دارویی ایران و حتی دنیا گردد.

احمدوند با ارائه خلاصه ای از کارکرد اختراع خود خاطر نشان کرد: فرمولاسيون موضعي گياه غازياغي ( Falcaria vulgaris ) و هويج جهت درمان ويتيليگو ويتيليگو (پيسي يا برص)يك بيماري پوستي است كه در آن لك هاي سفيد رنگ به دليل از دست رفتن رنگدانه پوست بوجود مي آيند، در ويتيليگو ملانوسيتها(سلولهايي كه رنگدانه توليد مي كنند)در پوست، غشاهاي مخاطي و شبكيه تخريب شده اند. در نتيجه لكه هاي سفيد پوست درنواحي مختلف بدن ظاهر مي شوند. علت بيماري ويتيليگو ناشناخته است . و دوره ي درمان اين اختلال بسيار طولاني بوده و به جهت مورد هدف قرار دادن جنبه هاي زيبايي فرد به خصوص در خانم ها پيدايش راه درماني موثر و كارا، بدون در پي داشتن عوارض دارويي جدي ضرورت مي يابد.

این مخترع بسیجی در ادامه این بخش از صحبت های خود گفت: درمان هاي رايج ويتيليگو عموما كورتيكو استروئيد هاي موضعي بوده كه خود عوارض جانبي شديدي در پي دارد.لذا يك ژل موضعي با استفاده از عصاره ي گياه غازياغي و هويج تهيه گرديده و جهت استفاده در موضع برص به كار مي رود. گياه غازياغي در طب سنتي به نام تنها درمان قطعي برص خوانده شده است و بدون برجاي گذاشتن عوارض جدي مي تواند درمان موثر و كارايي باشد.همچنين هويج به علت دارا بودن پيشساز هاي ويتامين A در درمان اين بيماري موثر مي باشد. ساخت و فرمولاسيون اين ژل كم هزينه بوده داراي قابليت تجاري شدن در كارخانه هاي داروسازي مي باشد. و به طور قطعي درمان موثري در بيماران مبتلا به ويتيليگو مي باشد.

وی در پاسخ به وضعیت تجاری‌سازی اختراع خود گفت: فعلا این اختراع را بر روی چند بیمار به شکل آزمایشی انجام شده است که با حمایت های مالی و پشتیبانی تجهیزاتی به فکر تجاری کردن آن هستیم.

وی با توضیح موانعی که برای تجاری کردن آن بیان داشت: ما نیاز به حمایت های مالی موثر در این زمینه هستیم به این دلیل که اگر بخواهیم حتی یک خط تولید برای آن اجاره کنیم میلیون ها تومان احتیاج است.

احمدوند افزود: وقتی حمایت مالی از اختراعات ما نمی شود این تصور بر خودمان و حتی اطرافیان غلبه می کند که یک کار بیهود انجام دادیم و وقتمان را هدر داده ایم که این به روحیه و آینده ما ضربه می زند.

این مخترع جوان با بیان اینکه در برخی مواقع شرکت هایی به دنبال خریدن طرح هستند اظهار داشت: به دلیل اینکه طرح های ما مورد حمایت مالی قرار نمی گیرند برخی از شرکت ها با هزینه هایی بسیار پایین که حتی هزینه اولیه خودمان را هم نمی شود می خواهند طرحمان را ارزان بخرند که گسترش این کارها سبب نا امیدی مخترعان جوان خواهد شد.

ارسال نظرات