خبرهای داغ:
مسئول بسیج مساجد و محلات استان خوزستان در خصوص سیاست مسجد محوری بسیج گفت لازم است جهت تبیین افق و کارکردها و ترمیم نگاه متولیان حوزه دین و فرهنگ به سمت تحقق مسجد طراز انقلاب اسلامی حرکت کنیم و حداکثر تلاش خود را برای گسترش فرهنگ مسجد محوری به کار گیریم .
کد خبر: ۹۰۸۳۱۱۲
|
۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷

حجه اسلام شیخ هادی استاد افزود:سازمان بسیج مستضعفین در راستای تحقق اندیشه های اسلامی و انقلابی ، بار دیگر مساجد را به عنوان محوری ترین ، بهترین و مردمی ترین جا برای اداره و نقش آفرینی بسیج مورد توجه قرار داده است تا بتواند در دست یابی مساجد به جایگاه حقیقی خود سهیم باشد .

وی تسریع کرد :در همین راستا از بین حدود سه هزار مسجد موجود در سطح استان 420 مسجد در سه سطح الگو ، سطح یک و دو ، برای تحقق مسجد محوری در سطح استان مشخص گردید حجه الاسلام هادی استاد افزود :شاخص های در خصوص مدیریت و اداره مسجد ، تعاملات و ارتباطات ، کارکردهای مسجد برای انتخاب این سطح بندی انتخاب شد وی در خصوص شاخص های مدیریت و اداره مسجد گفت این شاخص ها در سه سطح امام جماعت ، فرمانده پایگاه و هیئت امنا ء برنامه ریزی شد که برخی از شاخص های امام جماعت را می توان برخوردار از روحیه کار تشکیلاتی، توانمند و دارای انگیزه کار تربیتی، پرتلاش و پرکار، مردمی و جوانگرا،وحدت آفرین،برخوردار از دانش روز،روحیه انقلابی جهادی و بصیرت افزا،وقت گذاری مناسب،توانایی مدیریت و رهبری در مسجد،دارای فضل حوزوی و توانایی علمی مطلوب،راقب و ثابت بودن ، نظم و انظباط،بیان ساده و شیوا،ابتکار و خلاقیت،احترام و تواضع ، آراستگی ظاهری، توانایی جسمی،درک موقعیت سنی اصحاب مسجد،الگو و سرمشق،مربی دلسوز و . . . نام برد .

وی شاخص های فرمانده پایگاه را اینگونه بیان نمود حضور پررنگ در نماز جماعت، مانوس با مساجد ، مشارکت فعال و موثر بسیج در برنامه ریزی ها و هدایت برنامه ها و فعالیت های مسجد،هماهنگی و هم گرایی عمیق با امام جماعت مسجد و همکاری صمیمانه در مدیریت و اداره مسجد،زمینه سازی جهت حضور و نقش آفرینی اقشار مختلف جامعه به ویژه بسیجیان در مسجد، محوریت بسیج در برنامه ها و فعالیت های گروهی و جمعی مسجد (اردوها-گروه های جهادی-کمک به نیازمندان و...) و . . . و در ادامه شاخص های مدیریت و اداره مسجد شاخص های هیئت امنای این مساجد را اینگونه بیان نمود همکاری و صمیمیت با بسیج مسجد، علاقه و دلسوزی نسبت به فعالیت های تربیتی و حضور کودکان،نوجوانان و و جوانان در مسجد، بستر سازی برای اقامه نماز جماعت پرشور و بانشاط، برخورداری از تخصص های گوناگون، ترکیب متوازن سنی و جنسی،مقبولیت مردمی،تقسیم کار و . . . که لازم است این سه رکن مدیریت بیشترین انطباق با شاخص های تشریح شده را داشته باشند .

مسئول بسیج مساجد و محلات سپاه ولی عصر (عج) در خصوص شاخص های تعاملات و ارتباطات اظهار داشت این شاخص ها در پنج حوزه مدارس ، حوزه علمیه و روحانیت ، دانشگاه و دانشجو ، ارگان ها و نهاد های دولتی و ارتباطات مردمی دسته بندی شد که از جمله این موارد تحت پوشش قرار دادن مدارس محل و برقراری همکاری و پیوند تعریف شده و شایسته میان مسجد و مراکز آموزشی محل ، ارتباط موثر مسجد با حوزه های علمیه و طلاب و روحانیون محله در جهت تولید اندیشه و محتوا بخشی به امورات، ارتباط موثر مسجد با دانشگاه و دانشجویان محله جهت محتوا بخشی به امورات ، ارتباط گیری با مراکز و نهادهای محلی در راستای اهداف مسجد و استفاده از ظرفیت های آنها ، برقراری ارتباط مستحکم مسجد با آحاد مردم از جمله:رزمندگان و ایثارگران محل،زوج های جوان،افراد محله که به موفقیت های علمی،اجتماعی،هنری و ورزشی دست یافته اند...صاحب همتائی که کمک به دیگران را، وجه همت خود ساخته اند،محرومان و نیازمندان و غمدیدگانی که نیاز به غمگسار دارند-کسبه و نافذین محله و ...

حجه اسلام هادی استاد در خصوص شاخص های کارکرد این مساجد گفت این شاخص ها در هفت حوزه نماز جماعت ، عبادی ، فرهنگی –تبلیغی ، اجتماعی و خدمات رسانی ، بصیرت سیاسی انقلابی ، تعلیم و تربیت ، دفاعی - امنیتی دسته بندی شد که از جمله این موارد اقامه سه وعده نماز جماعت،فراوانی تعداد نماز گزاران مسجد(نسبت به جمعیت منطقه و محله)،رعایت احکام و آداب نماز جماعت،حضور بسیجیان در نماز جماعت،حضور حداکثری اقشار بسیج در نماز جماعت،حضور حداکثری اقشار جامعه در نماز جماعت ، برگزاری برنامه ها،جلسات و محافل قرآنی با هدف انس بیشتر با قران،برگزاری مراسم ادعیه وارده از اهل بیت علیهم السلام(دعای عهد-زیارت جامعه کبیره-دعای کمیل-دعای ندبه-زیارت عاشورا،دعای توسل-زیارت آل یاسین،حدیث کساء و...)برگزاری مراسم اعتکاف و مراسم لیالی قدر باحضور حداکثری و فعال عموم نمازگزاران،بسیجیان پایگاه به ویژه نوجوانان و جوانان ، برپایی مراسم در تمامی مناسبت های ملی مذهبی(اعیاد،وفیات و شهادات ائمه اطهار،برگزاری یادواره شهدا و سرکشی و رسیدگی به خانواده های شهدای محله،فضاسازی محیطی مسجد و محله در تمامی مناسبت های ملی و مذهبی،تشکیل گروه های هنری متشکل از جوانان علاقه مند شامل گروه(سرود،تواشیح،تئاتر و ...)برخورداری از کتابخانه مفید و به روز و ترویج کتابخوانی برای استفاده نمازگزاران در سنین مختلف ،اهتمام جدی نمازگزاران و متولیان مسجد بر احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر،کمک به محرومان و نیازمندان محله،ترویج ازدواج به موقع و آسان در بین جوانان،توجه به برنامه هایی در جهت تحکیم بنیان خانواده،خدمات رسانی و برگزاری اردوهای جهادی،ترویج فرهنگ خرید کالاهای تولید داخل و پرهیز از خرید کالاهای خارجی،اهتمام جدی نمازگزاران به امر سنت پسندیده قرض الحسنه ، بصیرت افزایی و روشنگری و تحلیل مسائل سیاسی روز با محوریت تبیین و تشریح به روز گفتمان ولایت،حضور حداکثری و به هنگام در راهپیمایی ها و حرکت های سیاسی و انقلابی،حضور حداکثری در انتخابات با انتخاب اصلح ، اهتمام جدی به برگزاری برنامه های تربیتی آموزشی،آموزش های معرفتی و مهارتی،تشکیل منظم،مستمر و باکیفیت گروه های صالحین و... فعال در تامین امنیت محله و . . . از جمله این شاخص ها هستند .

مسئول بسیج مساجد و محلات سپاه ولی عصر (عج) خوزستان در ادامه افزود از بین سه هزار مسجد موجود در سطح استان خوزستان پس از ارزیابی ها و تشکیل قرارگاه مسجد 420 مسجد در سه سطح مشخص شد که از این بین 28 مسجد در سطح الگو ، 112 مسجد در سطح یک ، 280 مسجد در سطح دو انتخاب شده اند وی گفت مسجد الگوی استان عبارت ند از

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها