تحول آفرینی در اشتغالزایی روستایی با اختصاص منابع بانکی؛
سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای تحقق پروژه ها و طرح های اشتغالزایی روستایی اختصاص یافت.
کد خبر: ۹۰۸۲۱۷۷
|
۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰

گروه اقتصادی_ خبرگزاری بسیج؛ مقدمه: نظام بانکی در پازل اجرایی اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین رکن خدماتی با مدیریت حجم عظیمی از نقدینگی های جامعه می تواند با ایفای صحیح وظایف، ماموریت‌ اصلی خود که همانا هدایت صحیح منابع به سمت اشتغال مولد و پایدار و توزیع عادلانه تسهیلات به بخش های مختلف جامعه است را انجام دهد. بر این اساس، بانک ها می توانند با بهره وری مناسب و هدایت منابع ،گام های موثری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بردارند.

از سوی دیگر سالیانی است که وابستگی های اقتصادی جوامع به یکدیگر در حال افزایش است . تجارت جهانی نیز بر اساس مزیت های رقابتی کشورها، اصل و بنیان بقای آنها را در جنگ اقتصادی امروز تضمین می کند. از طرفی نیز تحریم های ظالمانه اقتصادی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران گواه بر این مدعاست که امروزه تلاش در جهت رونق بخشی اقتصاد داخلی، تلاشی سیاسی ، فرهنگی، اقتصادی ، اجتماعی و حتی امنیتی است. از این رو ست که تاکیدات مقام معظم رهبری بر طرح موضوع اقتصاد مقاومتی بر آن مبنا استوار است که ضمن پویا نمودن اقتصاد درونی کشور آن را در مقابل تحریم‌های دشمنان در همه ابعاد مقاوم سازند.

 بر همین اساس حمایت از تولید ملی، مردمی کردن اقتصاد، حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان، افزایش بهره وری، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف و کاهش وابستگی به نفت از مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی است. اما در  میان تمامی ارگانها و سازمان های مسئول اقتصادی از جمله نظام بانکی در کشور می توانند نقش مهم و سازنده ای در اجرای اقتصاد درون زا در چرخه اقتصادی کشور ایفا کنند.

*تخصیص 3 هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای تحقق پروژه ها و طرح های اشتغالزایی روستایی

گزارش خبرگزاری بسیج حاکی است، با توجه به نقش موثر و غیر قابل انکار بانکداری در توسعه کارهای مولد و زاینده در حوزه کشاورزی ، روستایی و دامپروری بر اساس منویات مقام معظم رهبری که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده است، بانک پارسیان با مشارکت بنیاد برکت و همچنین معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری موفق به تامین مالی طرح های اشتغالزایی روستایی با نرخ پایین تر از نرخ مصوب  شورای پول و اعتبار شده است.

بدیهی است که هماهنگی میان سه دستگاه مذکور می تواند زمینه موفقی از اشتغالزایی در روستاها را پدید آورده و از اثرات مخرب مهاجرت به شهرها و تبعات آن جلوگیری کند. بدین منظور این اقدام علاوه بر آنکه بر اشتغالزایی روستائیان تاثیر مثبتی می گذارد می تواند رونق گیری اقتصاد مقاومتی و تحقق اقتصاد درون زای تولید محور را سرعت بخشد.

واضح است که اقتصادی که بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار بوده و محور توسعه را در روستا بنا نهد ،‌ می تواند علاوه بر تامین نیاز های داخلی بر روی صادرات محصولات استراتژیک کشاورزی و دامداری سرمایه گذاری نموده و منابع حاصل از آن را در شکوفایی اقتصادی داخلی به کار گیرد. چنانچه  در بین کارهای مولد و پایدار اقتصادی، به زعم اکثر کارشناسان، حوزه کشاورزی و دامپروری  حوزه ای غنی و کاملا نهفته است. کشاورزی به خصوص در کشور عزیز ما، حوزه ای بکر و دست نخورده است که می توان با هدایت منابع و تسهیلات بانکی به این بخش، اقتصاد کشور را به اقتصادی تولید محور ، مبتنی بر دانش و توانمندی داخلی تبدیل نمود.

 در این میان با توجه به تاکیدات ویژه معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری، تمام پرداخت های بانکی به صورت هدفمند صورت گرفته و در پروژه هایی که ارزش افزوده ایجاد می‌کند هزینه شده است. بر همین اساس تفاهم نامه ای بین سه نهاد بنیاد برکت ، بانک پارسیان و معاونت مذکور منعقد شد  که سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از منابع داخلی بانک پارسیان برای تحقق پروژه ها و طرح های اشتغالزایی روستایی اختصاص یابد.

این گزارش می افزاید همچنین ضمن تشکیل کارگروهی در استانداری های سراسر کشور، نمایندگانی از استانداری، بنیاد برکت و بانک پارسیان به همراه نمایندگان دستگاه اجرایی مربوطه درخواست ها را بررسی و  در صورت تصویب به بانک پارسیان  ارجاع می دهند.

گفتنی است در این طرح بانک پارسیان در انتخاب پروژه ها و تامین مالی مختار بوده و این طرح ها در فضای کاملا حرفه ای مورد بررسی و تصویب کارگروه قرار می‌گیرد و به نماینده بانک و هر استان ارجاع خواهد شد.

این گزارش حاکی است که بدین منظور مقرر گردید 3 هزار و 400 میلیارد ریال منابع داخلی بانک به این پروژه اختصاص یابد. که در این بین از 1272 طرح دریافتی، به مبلغ 8 هزار و 235میلیاردریال، 133 طرح به مبلغ 608 میلیارد ریال مصوب و پرداخت های آن از این محل صورت گرفت. همچنین طرح مذکور برای یک دوره یکساله دیگر نیز تمدید شد که درحال اجرا است. ما به التفاوت سود نیز(10% در حال حاضر) ، توسط بنیاد برکت و معاونت توسعه روستایی پرداخت خواهد شد که با فعالیت مدیرعامل بانک، 200 میلیارد ریال در ابتدای طرح به حسابهای بانک واریز  این امر موجب شد  تا نرخ مورد نظر بانک تامین گردد.

ارسال نظرات