خبرهای داغ:
مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان گفت: سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری به دنبال سهم‌خواهی از اختراع حمایت شده نیست و تمام مالکیت حقوق مادی و معنوی اختراع مختص خود مخترع است.
کد خبر: ۹۰۸۱۴۲۴
|
۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان،  خالد گمار پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بسیج علمی و پژوهشی در ابتدای تشکیل سازمان بسیج صرفاً به عنوان یک معاونت در حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت بسیج فعالیت می‌کرد و امکان فعالیت این بخش، به عنوان یک تشکیلات رسمی وجود نداشت.

وی با بیان اینکه سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان در راستای حمایت و شناسایی نخبگان و نخبه پروری از سال 1387 و همزمان با سال " نوآوری و شکوفایی" فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: این سازمان چندین مرکز و معاونت از جمله مرکز حمایت از مبتکران، مخترعان و محققان را در زیرمجموعه خود دارد.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان خاطرنشان کرد: در ابتدای شروع فعالیت این سازمان، فقط به نخبگان بسیجی ارائه خدمات می‌شد، ولی در ادامه با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از نخبگان، حمایت‌های این سازمان، آحاد مردم و مخترعانی که ایده و نوآوری‌هایی در جهت حل مشکلات جامعه را داشتند دربرگرفت.

وی با اشاره به بلاعوض بودن تسهیلات ارائه شده از سوی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان به مخترعان، خاطرنشان کرد: هدف این است که مخترع، صرفاً دغدغه اجرایی شدن طرح را داشته باشد و بابت مخارج اختراع خود نگران نباشد. باید تاکید کرد که سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری به دنبال سهم‌خواهی از اختراع حمایت شده نیست و تمام مالکیت حقوق مادی و معنوی اختراع مختص خود مخترع است.

گمار با بیان اینکه طرح‌های مخترعان در مرکز حمایت این سازمان داوری می‌شود، گفت: گاهی ممکن است از برخی طرح‌ها حمایت صورت نگیرد، دلیل عدم حمایت نیز صرفاً وجود نقص فنی در طرح و عدم نوآوری است، در غیراین صورت طرح مشمول استفاده از بسته حمایتی می‌شود.

وی با اشاره به حمایت معنوی از طرح‌های مخترعان افزود: حمایت معنوی از حمایت مالی مهم‌تر است، در این بخش سامانه‌ای مستند و معتبر زیر نظر قوه‌قضاییه وجود دارد که براساس آن طرح برای جلوگیری از سرقت، مورد حمایت معنوی واقع می‌شود.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان پیرامون ارائه کسری خدمت به مخترعان، تصریح کرد: در گذشته صرفاً به مخترعان طرح‌های دفاعی، امنیتی و نظامی کسری خدمت ارائه می‌شد ولی این روند تغییر یافت، اکنون به مخترعانی که در حوزه جنگ اقتصادی، جنگ نرم، نیمه سخت و سخت طرح‌هایی ارائه کنند نیز کسر خدمت داده می‌شود.

وی با طرح این سئوال که چرا کشوری که توانایی ساخت خودروی زرهی طوفان، تانک‌های ذوالفقار و موشک‌های نقطه زن را دارد نباید خودروی سواری براساس نیاز و سلیقه مردم تولید کند؟ مگر این موارد را با استفاده از دانش خارجی ساخته‌ایم؟ گفت: جواب این است که دست‌های پشت پرده و خائن‌های نفوذی اجازه این کار را نمی‌دهند.

گمار با بیان اینکه در 3 سال اخیر پایگاه‌های علمی منتخب به صورت محلی در استان اصفهان ایجاد شدند، گفت: در سرتاسر استان به ازای هر شهرستان اصلی 2 پایگاه علمی ویژه خواهران و برادران با 2 هدف عمده مدیریت دانش و شناسایی نخبگان و فرهیختگان شهرستان تأسیس شده است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان با بیان اینکه از جمله محاسن این طرح استفاده از ظرفیت نخبگان شهرستان‌ها است، افزود: این طرح سبب می‌شود که نیازمندی‌ها و توانمندی‌های هر شهرستان احصا شده و مشکلات توسط نیروهای بومی هر شهر حل شود.

وی با اشاره به فعالیت خبرگزاری علم و فناوری تصریح کرد: این خبرگزاری همزمان با سراسر کشور در اصفهان نیز راه اندازی شد تا اقدامات خبری در حوزه علم و فناوری به صورت ویژه منعکس شود.

گمار خاطرنشان کرد: به زودی پرتال جامعه بسیج علمی کشور نیز بارگذاری نهایی می‌شود، مخترعان در این پرتال طرح خود را ارسال می‌کنند و طرح‌های ارسالی برای بررسی در اختیار داوران قرار می‌گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها