خبرهای داغ:
در گفتگو با وزیر دفاع ترکیه مطرح شد
چگونگی دستیابی سرویس اطلاعاتی ترکیه به فایل صوتی قتل جمال خاشقجی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
کد خبر: ۹۰۷۹۷۴۳
|
۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، ژنرال خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه که به منظور شرکت در نشست امنیتی هالیفکس به کانادا رفته است، در گفتگو با بخش بی. بی. سی ترکی در مورد قتل جمال خاشقجی و مسائل دیگر اظهار نظر کرد.


در روز‌ها و هفته‌های اخیر در بسیاری از رسانه‌های جهان اعلام شد که سرویس اطلاعاتی میت ترکیه دو فایل صوتی ۸ و ۱۶ دقیقه‌ای در مورد لحظات قتل و درگیری بین جمال خاشقجی و ماموران امنیتی عربستان سعودی را کشف کرده و آن را در اختیار سازمان سیا و دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور گذاشته است.

آن گونه که رسانه‌های ترکیه می‌گویند، خاشقجی در فایل دوم خطاب به ماموران امنیتی می‌گوید: کیسه‌ای را که روی سر من کشیده‌اید، بردارید من فوبیای خفگی دارم. خبرنگار بی‌بی‌سی ترکی در این مورد از وزیر دفاع ترکیه سوال کرد: آیا دستیابی به این فایل‌های صوتی نشان‌دهنده این نیست که شما کنسولگری عربستان سعودی در استانبول را شنود کرده‌اید؟ آیا این روشی است که ترکیه همیشه از آن استفاده می‌کند؟

وی در پاسخ گفت: این برداشت شماست. خیر. شنودی در کار نیست و ما چنین اقدامی انجام نداده‌ایم، اما منبع فایل‌های صوتی را اعلام نمی‌کنیم.

در بخش دیگری از این مصاحبه از ژنرال آکار سوال می‌شود: جمع‌بندی کلی این است که ظاهراً محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است. آیا حکومت شما هم به همین نتیجه رسیده است؟

وزیر دفاع ترکیه در پاسخ گفت: می‌دانید که ۱۸ نفر در این جریان دست داشتند و همگی آنان در عربستان زندانی هستند. ترکیه تقاضا کرد که این افراد به آنکارا فرستاده شوند تا در محاکم حقوقی ما مورد بازجویی و محاکمه قرار بگیرند. ما مدارکی در دست داریم و مدارک خود را در اختیار برخی از کشور‌های عضو ناتو گذاشته‌ایم، از جمله آمریکا٬ انگلیس٬ کانادا٬ فرانسه و آلمان.

بی بی سی: آیا منظور شما از مدارک٬ همان فایل‌های صوتی است؟

آکار: فایل‌های صوتی و چیز‌های دیگر.

بی بی سی: این فایل‌های صوتی را در سایت‌های اینترنتی برای افکار عمومی منتشر خواهید کرد؟

آکار: در حال حاضر چنین تصمیمی نداریم، اما این بستگی به شرایط و تصمیم دادستانی دارد.

بی بی سی: آیا بازجویی‌هایی که در عربستان سعودی صورت گرفته توانسته شما را اقناع کند؟

آکار: می‌دانید که ما از عربستان سعودی خواستیم که مظنونین را به ترکیه بفرستند، اگر آن‌ها به ترکیه یعنی به محل وقوع جرم می‌آمدند و محاکمه می‌شدند، خیلی بهتر می‌شد.

بی بی سی: آیا اطلاع دارید که فرستاده نخواهند شد؟

آکار: تا حالا پاسخی به این خواسته ما داده نشده است.

بی بی سی:آیا ترکیه متهم اصلی پرونده را محمد بن سلمان می‌داند؟

آکار: در شرایط فعلی برخی اسناد و مدارک در دست ماست و بخشی از آن‌ها را در اختیار چند کشور گذاشته‌ایم و قوه قضاییه ما نیز به دقت همه چیز را بررسی می‌کند.

بی بی سی: می‌دانید که همه در مورد این فایل‌های صوتی کنجکاو هستند.

آکار: فایل‌ها در اختیار دستگاه اطلاعاتی ماست.

بی بی سی: تاکنون در ترکیه بار‌ها برای روزنامه‌نگاران دیگر، مشکلات مهمی پیش آمده، اما گفته می‌شود، چون ترکیه به شخص جمال خاشقجی علاقه‌مند است سرنوشت او را پیگیری می‌کند. فکر نمی‌کنید این رویکرد ترکیه مقداری دور از صداقت است؟

آکار: افرادی که به عنوان روزنامه نگار در ترکیه زندانی شده‌اند به خاطر دست زدن به فعالیت‌های رسانه‌ای و یا فعالیت‌های سیاسی زندانی نشده‌اند. آن‌ها پرونده‌ها و جرایمی دارند و به جرایم آن‌ها رسیدگی می‌شود، بین روزنامه نگاران زندگی زندانی در ترکیه و سرنوشت خاشقجی هیچگونه شباهتی وجود ندارد.

بی بی سی: در ترکیه بیش از یکصد روزنامه‌نگار زندانی هستند، این آمار‌ها از روزنامه‌نگاران محبوس چین هم بیشتر است.

آکار: آن‌ها روزنامه‌نگار نیستند بلکه از صفت روزنامه‌نگاری استفاده می‌کنند.

بی بی سی: آیا چیزی هم دارید که این ادعا را اثبات کند؟

آکار: پرونده‌هایی دارند. اطلاعاتی در دست است. اگر به پرونده آن‌ها بنگرید، خواهید دید که قصد و منظور آن‌ها از به کار بردن عنوان روزنامه نگاری چیست. آن‌ها جرایمی مرتکب شده‌ا‌ند. پرونده‌های قضایی ترکیه را با مسائل مرتبط با دموکراسی و چیز‌های دیگر قاطی نکنید. اگر خیلی کنجکاو هستید به ترکیه بروید با قوه قضاییه صحبت کنید و از اطلاعات پرونده‌ها و جرایم در این افراد اطلاع پیدا کنید.

بی بی سی: آیا به استقلال دستگاه قضایی ترکیه باور دارید؟

آکار: البته.

بی بی سی: چرا ترکیه در برخی از مسائل سوریه همچون حمص و حلب هیچ انتقادی علیه روسیه مطرح نکرده در صورتی که روسیه در آنجا‌ها دست به بمباران زده است. واقعاً چرا از این اقدامات روسیه انتقاد نمی‌کنید؟

آکار: در حال حاضر در پرونده سوریه و در ادلب از ثبات و آرامش دفاع می‌کنیم و تا جایی که در توانمان هست تلاش می‌کنیم ثبات آنجا را حفظ کنیم.

بی بی سی: گفته می‌شود ترکیه رفته رفته از غرب فاصله می‌گیرد. تا چه اندازه این تحلیل را قبول دارید؟

آکار: من دلیل بیان چنین تحلیل‌هایی را نمی‌فهمم. ما مشکلاتی با کشور‌های غربی داریم که تلاش می‌کنیم این مشکلات را از راه مذاکره و گفتگو حل کنیم. از دیگر سو نمی‌توانیم بگوییم که فقط با غرب مشکل داریم و با برخی از کشور‌های شرقی هم مشکل داریم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها