آداب و رسوم ازدواج در کهگیلویه و بویر احمد از گذشته تا به امروز تحت تاثیر عوامل مختلف دچار تغییراتی در شکل برگزاری شده است.
کد خبر: ۹۰۷۹۲۶۵
|
۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶
ازدواج پیوند مقدس میان دو زوج برای پذیرش یک تعهد دو طرفه به منظور تشکیل زندگی مشترک است، پیوندی که به واسطه آن جلوی بسیاری از آسیب ها، انحرافات و معضلات اجتماعی گرفته می‌شود.
امام جمعه یاسوج درخصوص تاکید دین اسلام درباره مقوله ازدواج وضرورت شناخت وسنخیت زوجین می‌گوید: اسلام دینی کامل وجامع است که برای همه شئون بشر برنامه دارد و ازدواج نیز یکی از این موارد است.
سیدعلی اصغرحسینی افزود: البته برنامه ودستورالعمل‌های اسلام منحصر به مقوله ازدواج نمی‌شود واسلام حتی برای پیش از ازدواج نیز برنامه دارد.
وی ادامه داد:دراسلام بر سنجیده عمل کردن، هم فکر بودن زوجین، بی گدار به آب نزدن ومقوله شناخت واینکه با چه خانواده وفامیلی وصلت شود تاکید شده است.
درکهگیلویه وبویراحمد نیز این پیوند آسمانی از گذشته تاکنون با تکیه برآداب ورسوم خاص این منطقه برگزار می‌شود.
البته باید یادآور شد آداب ورسوم وسنت‌ها درکهگیلویه وبویراحمد به دلیل بافت ایلی وعشیره‌ای همواره ازجایگاه خاصی برخوردار بوده وازدواج نیز ازاین قاعده مستثنی نبوده ونیست.
درگذشته دراستان کهگیلویه وبویراحمد ازدواج‌ها بیشتر به سبک درون طایفه‌ای و درون ایلی بود و به علت شناخت کامل افراد و طوایف از هم کار تحقیق صورت نمی‌گرفت، اما درجامعه امروزی به دلیل الزامات زندگی شهری وتمایل به ازدواج‌های برون طایفه‌ای وعدم شناخت دقیق زوجین وخانواده ها، تحقیق یکی از موارد اساسی وموردتاکید است.
درگذشته دو گونه ازدواج مصلحتی (سیاسی) وعادی بین ایلات وعشایر کهگیلویه وبویراحمد وجود داشت که در ازدواج نوع اول که غالبا بین بزرگان طوایف، خوانین و کدخدایان انجام می‌گرفت، هدف استحکام پیوند‌های دوستی، قومی و پشتیبانی سیاسی و منطقه‌ای از یکدیگر بود که این نوع ازدواج‌ها غالبا شکوهمند و پر هزینه برگزار می‌شد.
در ازدواج عادی نیز که بین سایرطبقات برگزار می‌شد شاهد برگزاری ازدواجی ساده، کم هزینه وبه دور از تکلف بودیم، موضوعی که در مراسمات امروزی کمترشاهد آن هستیم واین مراسم‌ها دچار نوعی تکلف وهزینه‌های سرسام آور وچشم وهم چشمی شده است.
بررسی سیر ازدواج و آداب و رسوم حاکم در برآن نشان می‌دهد این آئین دراستان کهگیلویه وبویراحمد با گذشت زمان دچار تحول ودگرگونی شده به گونه‌ای که برخی از این سنت‌ها کاملا حذف و به فراموشی سپرده شده و کاربردی ندارند و برخی از آن‌ها نیز برای ادامه حیات ناچارا خود را با شرایط و مقتضیات عصر حاضر تطبیق داده اند.
مسئول فرهنگی دانشگاه آزاداسلامی یاسوج با بیان اینکه برخی از آداب و رسوم گذشته دراستان حاصل تجربیات ایلیاتی بودند وتضادی با آموزه‌های دینی نداشتند گفت: این آداب و رسوم دارای اثرات مثبتی از جمله سرعت در ازدواج، تفاهم حداکثری و ایجاد امید و رغبت در جوانان برای ازدواج بود.
حجت الاسلام غفاری به نقش رسانه‌ها دریکسان سازی فرهنگ عمومی وکمرنگ شدن خرده فرهنگ‌ها هم اشاره کرد وبیان داشت: این یکنواختی منجر به افسردگی ودلمردگی درجامعه شده وشرایط به نحوی پیش رفته که فقیر وغنی سعی می‌کنند مراسم‌ها را یک شکل برگزار کنند و این درحالی است که تنوع فرهنگی همیشه مطلوب و موردتوجه بوده است.
ارسال نظرات