جمعی از اهالی روستای فرومد:

نداشتن آب آشامیدنی سالم مشکل اهالی فرومد میامی

اهالی فرومد و چند روستای اطراف آن در بخش مرکزی شهرستان میامی از نداشتن آب آشامیدنی سالم گله کرده و رسیدگی به این مشکل را خواستار هستند.
کد خبر: ۹۰۷۹۲۴۳
|
۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱

به گزارش خبرنگار بسیج از میامی، چند تن از ساکنان روستاهای فرومد، فیروزآباد، کلاته سادات و استربند گفتند: آب آشامیدنی این منطقه آلوده به کروم بوده و در درازمدت برای مردم مشکلاتی ایجاد می کند.
رضا نصرتی عضو شورای اسلامی فرومد در این باره گفت: ۱۳ قنات و چندین چشمه در این منطقه وجود دارد که همه آن ها کم و بیش دارای کروم هستند.
وی افزود: از این آب ها برای آشامیدن و نیز کشاورزی استفاده می شود.
نصرتی اضافه کرد: نوشیدن این آب سبب ایجاد بیماری می شود و می تواند صدمات جبران ناپذیری برای اهالی به دنبال داشته باشد.
علی معینی دهیار فرومد هم با بیان اینکه کیفیت آب آشامیدنی این روستا مطلوب نیست، افزود: به دلیل سنگینی آب لوله کشی، مردم برای نوشیدن از یکی از قنات های حاشیه روستا که فکر می کنند وضعیت بهتری داشته باشد، آب می آورند.
وی به نصب دستگاه خودپرداز آب هم اشاره کرد و گفت: در ابتدا مردم تصور کردند کیفیت آب دریافتی از خودپرداز خوب است اما پس از آن که نمونه ای از آب را به آزمایشگاه فرستادیم متوجه شدیم آلوده به کروم است.
معینی ادامه داد: می توان دستگاه تصفیه آب هم برای خودپرداز نصب کرد اما به دلیل تامین نشدن هزینه تا به حال اجرایی نشده است.
محمدعلی موسوی یکی از اهالی این منطقه نیز گفت: در ابتدا فکر می کردیم نصب خودپرداز می تواند مشکل ما را حل کند اما متوجه شدیم نتیجه ای ندارد.
وی اضافه کرد: حاضریم راه خود را دور کرده و از قنات آب بیاوریم اما سلامتی خود را با نوشیدن این آب به خطر نیندازیم.
مدیر آب و فاضلاب روستایی میامی بیان کرد: منطقه فرومد به خاطر وجود معادن کروم و مس در بافت های زمین ، منبع آب مطمئن ندارد.
مسلم فدایی افزود: پس از بررسی های لازم مشخص شد آب یکی از قنات های منطقه که دبی آب کمی هم دارد، به نسبت برای آشامیدن بهتر است .
وی ادامه داد: از آنجا که آب این قنات پاسخگوی همه نیازهای مردم روستای بزرگ فرومد نیست، تصمیم گرفته شد در چند نقطه از روستا ایستگاه های برداشت آب شیرین فقط برای آشامیدن نصب شود.
مدیر آب و فاضلاب روستایی میامی ادامه داد: آب قناتی که مردم روستای فرومد از آن استفاده می کنند بهداشتی نیست ، اما آبی که از طریق دستگاه های خودپرداز ارایه می شود، کلرزنی شده و از سوی این اداره تایید شده است.
احسان بینش معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، از پاسخگویی در باره این موضوع خودداری کرد.
روستای هدف گردشگری فرومد با ۲هزارتن جمعیت در ۱۱۵کیلومتری میامی و ۲۰ کیلومتری شهرستان داورزن استان خراسان رضوی قرار دارد.
مقبره شاعر بنام قرن هفتم و هشتم ایران، ابن یمین فریومدی در این روستا قرار داشته ویکی از جاذبه های گردشگری آن است.
همچنین مردم روستای فیروزآباد در همسایگی فرومد آب آشامیدنی موردنیاز خودرا از قناتی در بیرون روستا تامین می کنند.
این قنات در کنار مزار شیخ حسن جوری رهبر سربداران سبزوار که در جنگ با مغولان کشته شد، قرار دارد.
امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان میامی ۱۲هزار و ۵۰۰ انشعاب دارد.
شهرستان میامی با ۴۰ هزار نفر جمعیت در شرق سمنان واقع شده و با ۲ بخش مرکزی و کالپوش دارای یک نقطه شهری و ۴۰روستاست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار