خبرهای داغ:
معاون انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد

تلاش برای جبران عقب‌ماندگی در عرصه آموزش‌های عمومی/میانگین مطالعه کمتر از ۲۰ دقیقه است

معاون انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: آموزش و پرورش از آموزش‌های عمومی عقب مانده و همچنان رفع این خلأ بر عهده نهاد کتابخانه‌های عمومی است که در این راستا باید تلاش‌های مختلفی را دنبال کنیم.
کد خبر: ۹۰۷۹۱۹۶
|
۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
تلاش برای جبران عقب‌ماندگی در عرصه آموزش‌های عمومی/میانگین مطالعه کمتر از ۲۰ دقیقه است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، مهدی قربانعلی در همایش بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی که ظهر امروز در سالن جلسات کتابخانه امام خامنه‌ای برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) اظهار کرد: علم و علم‌آموزی جایگاه مهمی را در دین مبین اسلام به ویژه در توسعه فرهنگ دینی دارد.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی در سال ۱۴۰۴ باید به افق‌های مورد نظر رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی برسد، اضافه کرد: کتابخوانی باید منجر به توسعه علم و دانش شود، این هدف بدون تلاش با نیرو‌های خط نخست جنگ فرهنگی به ویژه فعالان در حوزه کتاب محقق نمی‌شود.

معاون مشارکت‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: امروزه جبهه و جنگ میان حق و باطل تغیری نداشته و فقط مواضع تغییر کرده و این موضع نیز در عرصه فرهنگی نمود یافته است.

وی با اشاره به اینکه تحقق اهداف مورد نظر رهبری در افق ۱۴۰۴ نیازمند یک تلاش ویژه است، عنوان کرد: آمار میانگین مطالعه زیر ۲۰ دقیقه برای مردم ایران اسلامی پسندیده نیست چراکه این آمار منجر به تولید دانش و درهم نوردیدن پرده‌های ظلمت و گام برداشتن به سمت روشنایی نمی‌شود.

قربانعلی از رشادت‌های مردم قم در دوره‌های مختلف تاریخی یاد کرد و گفت: مردم این شهر در دوران دفاع مقدس در خدمت به رزمندگان در صف نخست بودند و در جبهه‌های حق علیه باطل نیز عملکرد قابل تقدیری را از خود به‌جای گذاشتند؛ اکنون نیز از مردم شهر مقدس قم با توجه به وجود ظرفیت‌های مختلف از جمله حضور ناشران توانمند در این شهر، توقع داریم که در حوزه‌های مرتبط پشتیبان دیگر شهر‌ها باشند.

وی با اشاره به وجود ۲۳ کتابخانه نهادی در شهر مقدس قم عنوان کرد: اکنون ۳۱ منطقه محروم از کتابخانه را در سطح کشور شناسایی کرده که با تایید رهبر انقلاب اسلامی به دنبال ایجاد کتابخانه‌های جدید در این مناطق هستیم.

معاون انجمن‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه پیروان ادیان مختلف در سراسر دنیا مبالغ سنگینی را برای رسیدن به اهداف خود هزینه می‌کنند، مطرح کرد: هر چند شهر قم با وجود حوزه‌های علمیه به تنهایی بار سنگینی را در سطح ملی بر دوش گرفته است، اما امیدواریم شاهد مشارکت بیشتر حوزه‌های علمیه و روحانیون در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه کتابخانه باید به یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود، تصریح کرد: اگر کتابداران ابعاد علمی، اجتماعی، دینی و فرهنگی خود را گسترش دهند می‌توانند خدمات کتابخانه خود را نیز در عرصه‌های مختلف ارائه کنند و رسیدن به این هدف در افق‌های نهاد دیده شده است.

قربانعلی اضافه کرد: آموزش و پرورش از آموزش‌های عمومی عقب مانده و همچنان رفع این خلأ بر عهده نهاد کتابخانه‌های عمومی است که در این راستا باید تلاش‌های مختلفی را دنبال کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار