نخبه سپاه کربلا ضمن بیان اینکه این دستگاه قادر است در هر ساعت 170 لیتر آب آشامیدنی تولید کند، گفت: قیمت دستگاههای مشابه در کشور هایی چون ایالات متحده، آنهم با کیفیتی پائین تر 3875 دلار می باشد.
کد خبر: ۹۰۷۸۸۵۴
|
۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۳

 به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران،  دستاوردهای جوانان نخبه نشان می‌دهد ما می‌توانیم دانش روز را در سطح کره زمین که اندیشمندان فعالند، بگسترانیم.

شاید در وهلهٔ اول به نظر برسد نخبه،  گرچه در راس هرم شایستگی قرار دارد اما فاصلهٔ آن با گروههای بعدی چندان زیاد نیست و لذا تفاوت آن‌ها به همان میزان اختلاف آن‌ها است.

به همین سبب، دغدغه نخبه گان در مسائل مختلف جامعه  موجب خلق ایده وایجاد امکانات و ابداعات مناسب  در موضوعی خاص می شود.

از جمله مشکلات اخیر در جوامع بشری و خاص تر کشورایران و استان مازندران، بحران آبی است که پیش بینی ها حکایت از کمبود شدید آن در سالهای پیش رو دارد.

تنش آب با مشکل یافتن منابع آب شیرین برای استفاده پدید می آید، که علت آن تخلیه منابع است، بحران آب وضعیتی است که در آن آب قابل آشامیدن و غیر آلوده در یک منطقه کمتر از تقاضای آن است.

همچنین بعلت نبود سرمایه‌گذاری در آب یا نا توانی انسان در برآوردن تقاضای آن، کمبود آب از منظراقتصادی نیز ایجاد می‌شود.

لذا اندیشمندان و نخبگان به ویژه جوانان بسیجی برای راهکار اساسی حل این مشکل، تلاش هایی به عمل آوردند که منجر به شکوفایی در صنعت آب می گردد.

حامد محسنیان کوچکسرایی سرباز جوان و نخبه سپاه کربلای مازندران از جمله نخبگانی است که با تلاش های بی وقفه خود برای رهایی جامعه از مشکل و معضل آب،  دستگاه شیرین ساز آب دریا را اختراع و به منظور بهره برداری در اختیار متولیان امور آب قرار داد.

خبرگزاری بسیج مازندران به منظور ارج نهادن به مقام نخبگان بسیجی،  معرفی آنان و اختراعاتشان، گفتگویی با این سرباز جوان و بسیجی نخبه انجام داد که در ادامه می آید.

نخبه متولد اردیبهشت1370 قائمشهر که در نهاد مقدس سپاه کربلای مازندران مشغول خدمت سربازی است در معرفی علمی خود گفت: دوره کارشناسی ارشد مهندسی شیمی را در گرایش جداسازی،  با معدل 17/69 در دانشگاه  صنعتی نوشیروانی بابل گذراندم که حذف آهن و منگنز از آبهای زیر زمینی بوسیله فرایندهای غشایی(تصفیه آب چاه با فرایند غشایی) موضوع پایان نامه ام بود.

مبتکر خلاق مازندران نیازمندی استان در بخش محیط زیست، تصفیه آب و پساب را زمینه گرایش تحصیلی خود برای تحقیقات در آن موضوع،  بهبود شرایط و وضعیت آبی خاکی در دانشگاه یاد کرد و ادامه داد: پس از دوران دانشگاه به سبب علاقمندی در کار و  به منظور محقق شدن امر تحقیقاتی موضوع را  با برادران علمی پژودهشی سپاه کربلا ، سازمان جهادخودکفایی و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میان گذاشتم .

محسنیان کوچکسرایی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از فکر، توان و کالای داخلی و همچنین اعتقاد به پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی، اظهار کرد:  با توجه به وجود نمونه های دستگاه آب شیرین ساز در نقاط مختلف دنیا، با مهندسی معکوس بر روی آن،  شروع به طراحی و ساخت سیستم قابل حمل شیرین سازی آب دریا جهت استفاده در نوار ساحلی جنوب کشور کردم.

وی در مورد چگونگی مراحل ساخت این دستگاه افزود: با طی مراحل مطالعاتی و تحقیقاتی، شبیه سازی هایی شکل گرفت و برای تکمیل با مشورت شرکت های اجرایی در زمینه تصفیه آب و پساب، بویژه شیرین ساز آب دریا توانستیم با بهره مندی از دانش بومی و سنتز نانو ذره اکسید کننده به منظور بهبود عملکرد،  وسیله ای به صورت پایلوت بسازیم که افزایش تاریخ مصرف غشا و تغییر در برخی سیستم های متداول شیرین ساز های آب دریا از مزایای طرح داخلی نسبت به مشابه خارجی آن است.

بسیجی نخبه سپاه کربلا استفاده از نانو ذره جدید جهت اکسیدکنندگی، بهبود عملکرد، حجم کمتر در فضای عملیاتی نسبت به نمونه مشابه، قابلیت جابجایی و حمل و نقل آسان، همچنین فشار بالاتر و خروجی آب آشامیدنی با کیفیت و مطلوبتر را ازمهمترین ویژگی تولید خود به عنوان دستگاه شیرین ساز آب دریا  برشمرد.

محسنیان با اشاره به اینکه پروژه مذکور با تلاش 7 ماهه در سال 96 به نتیجه رسید یادآور شد: هزینه تمام شده ساخت این سیستم .../.../16 تومان بود که ضمن توجه به برآورد هزینه جاری و هزینه انرژی پس از یکسال استفاده و مقایسه آب مصرفی در این مدت،  بهاء هر لیتر آب تولیدی 150 ریال برابر با 15 تومان به عمل می آید.

نخبه سپاه کربلا ضمن بیان اینکه این دستگاه قادر است در هر ساعت 170 لیتر آب آشامیدنی تولید کند، گفت: قیمت دستگاههای مشابه در کشور هایی چون ایالات متحده، آنهم  با کیفیتی پائین تر 3875 دلار می باشد.

وی توجه به بحران آب در دنیا و واقع شدن کشور جمهوری اسلامی ایران در منطقه کم آب، همچنین لحاظ آنکه بر اساس پیش بینی ها با درنظر گرفتن رشد جمعیت، اسراف در آب،  تخلیه سفره های زیر زمینی و کمبود منابع آب،  در زمره کشورهای دچار بحران آبی قرار می گیرد، طراحی یا تهیه دستگاه و سیستم های مدرن تصفیه و شیرین سازی آب در این مناطق را  دارای اهمیت وافری دانست.

جوان نخبه و سرباز سپاه کربلا نیاز امروز  بخش عمده ای ازکشور های حوزه خلیج فارس را استفاده و تامین این سیستم دانست و گفت: متاسفانه  در کشور ما به مسئله شیرین سازی آب دریا توجه چندانی نمی شود و همچنین در واحد های تصفیه آب و پساب عمدتا از روش های سنتی استفاده می شود.

محسنیان کوچکسرایی با ابراز امیدواری به پتانسیل جوانان تحصیلکرده و پژوهشگر کشور افزود: توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت به دغدغه جوانان نسبت به تولید داخلی، استفاده از دانش نخبگان و پژوهشگران ایران جهت بهبود وضعیت کلی، به ویژه آب و بحران پیش رو،  نیاز است همگان ، خاصه متولیان و مسئولان،  تولید و تهیه سیستم شیرین سازی و تصفیه آب و پساب داخلی را بصورت جدی پیگیری و مورد حمایت قرار دهند.   

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها