خبرهای داغ:
کارشناس مسائل خانواده گفت: الگو گیری و درس از ازدواج آسان حضرت رسول اکرم (ص) و حضرت خدیجه کبری (س) نیاز امروز ما بوده و می‌تواند بخش زیادی از مشکلات امروز جامعه را حل کند.
کد خبر: ۹۰۷۸۷۷۴
|
۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸

امیرحسین بانکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری بسیج از اصفهان، در خصوص ویژگی‌های شاخص ازدواج اسلامی اظهار کرد: در ازدواج حضرت پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) یک سری شاخصه‌هایی زیر پا گذاشته می‌شود که در عرف جامعه آن روز و حتی امروز به رسمیت شناخته می‌شود و این بزرگواران به‌اصطلاح تابوشکنی می‌کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر به معیارهایی اهمیت می‌دهند که در آن زمان خیلی موردتوجه جامعه نبوده است، به‌طور مثال اولین حرکتی که حضرت خدیجه (س) با توجه به این‌که ثروتمند هستند انجام می‌دهند، ازدواج با شخصی است که بسیار فقیر است و حتی جناب ابوطالب در خطبه عقد ایشان تصریح می‌کنند که پسر برادر من فقیر است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت وجود فضایل اخلاقی، مسوولیت پذیری و اهل کار بودن پسر تصریح کرد: در معیارهای عرفی امروز، برای پسری که زندگی آن‌چنانی و اموالی ندارد شرایط سخت می‌شود و موردقبول واقع نمی‌شود، حتی اگر فضایل اخلاقی بسیار و همت بلندی داشته باشد و اهل کار باشد که حضرت خدیجه (س) این باور غلط را که موردپذیرش جامعه آن روزگار هم بود، شکستند.

منطق قرآن و بیان ویژگی‌های زنان شایسته

وی افزود داد: یکی دیگر از شاخصه‌های عرفی آن زمان که امروز هم مشاهده می‌شود این است که اگر دختری ازدواج‌کرده باشد، کمتر به او توجه می‌شود و قدرت انتخاب ضعیف‌تری خواهد داشت اما طبق منطق قرآن که در سوره تحریم مطرح‌شده، پس از بیان ویژگی‌های زنان شایسته می‌فرماید این زنان شایسته ممکن است ازدواج‌کرده باشند یا هنوز دوشیزه باشند و تصریح می‌کند که ازدواج قبلی اهمیتی ندارد.

بانکی پیرامون ازدواج بانوان مطلقه تاکید کرد: پیامبر اکرم (ص) بر طبق همین منطق، با توجه به این‌که بنابر نقل مشهور تاریخی، حضرت خدیجه قبل از پیامبر ازدواج‌کرده بودند، باور غلط جاهلی را کنار می‌زنند، همچنین باید توجه داشت که امروز 700 هزار خانم مطلقه داریم که ازدواج‌نکرده‌اند و این عدد بسیار بزرگی است درحالی‌که این بانوان می‌توانند دارای ویژگی‌های اخلاقی ممتاز و بسیار شایسته باشند اما متأسفانه جامعه روی خوشی به آن‌ها نشان نمی‌دهد و درسی که از پیامبر اعظم (ص) می‌گیریم، شکستن این تابوی جاهلی است.

وی در مورد اختلاف سنی پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) یادآور شد: مساله بعدی که البته شرایط آن بسیار اهمیت داشته و باید موردتوجه قرار بگیرد، سن حضرت خدیجه (س) است چراکه بر اساس نقل‌های مختلفی که رسیده، حداقل ایشان دو سه سال از پیامبر (ص) بزرگ‌تر بوده‌اند البته این دو بزرگوار ویژگی خاصی دارند چراکه هم عقل پیامبر (ص) بیشتر از سن شناسنامه‌ای بود و ازنظر پختگی اجتماعی بالابودند و هم حضرت خدیجه (س) زن سالخورده نبودند و دارای نشاط جوانی بودند به‌طوری‌که تا 25 سال برای پیامبر فرزند آوردند.

شرط ازدواج موفق، سن بیشتر پسرها نسبت به دخترها نیست

این کارشناس مسائل خانواده خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز شاهد جمعیت بسیاری از دختران ازدواج‌نکرده بالای 30 سال هستیم که اگر بخواهند الزاماً با پسرهایی بزرگ‌تر از خود ازدواج کنند، بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند ازدواج کنند که اگر شرایط و روحیه پیامبر (ص) حضرت خدیجه لحاظ شود، می‌توانند ازدواج موفقی داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت معیارهای پاک‌دامنی و تواضع در ازدواج بیان کرد: پاک‌دامنی که شهره همگان بود، در عین داشتن امکانات و تواضع بسیار در عین داشتن اموال فراوان و از اشراف بودن، از دیگر ویژگی‌های حضرت خدیجه (س) بود که برای پیامبر (ص) اهمیت داشته است.

بانکی داشتن بالقوه توانمندی اقتصادی و مدیریت معاش را مهم‌تر از دارایی اموال دانست و تبیین کرد: حضرت خدیجه در آن سفر تجاری، غلام خود را مأمور کردند که مدیریت مالی و معاش پیامبر (ص) را بررسی کند یعنی توانمندی بالقوه ایشان را محک بزند و نه دارایی‌های پیامبر (ص) را.

الگوی ازدواج آسان، حلال بخش زیادی از مشکلات جامعه

وی ادامه داد: امروز باید به جوانی که ثابت کند مسؤولیت پذیر و اهل کار است و تنبل نیست اما پول آن‌چنانی برای شروع زندگی ندارد، میدان بدهیم چراکه الگو گیری و درس از ازدواج آسان حضرت رسول اکرم (ص) و حضرت خدیجه کبری (س) نیاز امروز ما بوده و می‌تواند بخش زیادی از مشکلات امروز جامعه را حل کند.

این استاد دانشگاه آداب‌ورسوم غلط را به غل و زنجیر در دست و پای جامعه و بخصوص جوانان تشبیه کرد و اذعان کرد: متاسفانه آداب‌ورسوم غلط مانند غل و زنجیرهایی است که به دست و پای خودمان می‌بندیم و چیزی که اهمیت دارد، آرامش زن و شوهر است و هر سنتی که تکلف بار باشد و تاثیری در زندگی زوجین نداشته باشد باید حذف شود چراکه همه این رسومات به موانع ازدواج صحیح و مشکل جامعه بدل شده و معیارها باید تغییر کند.

وی متذکر شد: اگر مهریه و جهیزیه‌ها سبک باشند، خانواده‌ها تحت‌فشار قرار نگیرند و سطح توقعات دو طرف پایین آورده شود، می‌توانیم به الگوی ازدواج آسان برسیم و همه جوانان راهی خانه بخت شوند اما متاسفانه باوجود همراهی بخشی از جامعه، بخش دیگری از مردم هنوز خود را پایبند به سنت‌های غلطی می‌دانند که نه جنبه عقلی دارد و نه جنبه شرعی.

بهترین راه مقابله با سنت‌های دست و پاگیر غلط، بکار گیری عقل است

بانکی افزود: بهترین راه مقابله با این شیوه‌های غلط موجود، به‌کارگیری عقل است، برای مثال آیینه و شمعدان سنت غلطی است که هیچ فایده‌ای ندارد و در زمان خودش که برق نبوده به‌عنوان روشنایی استفاده می‌شده و از آیینه هم استفاده می‌کردند اما امروز با توجه به وجود سیستم‌های روشنایی و آیینه در خانه‌ها، نیازی به‌صرف هزینه‌های گزاف برای این امور نیست.

وی در پایان گفت: باید تلاش کنیم با راه‌اندازی کمپین‌هایی، این سنت‌های غلط را کنار بگذاریم، کمپین‌هایی مانند حذف آیینه و شمعدان، جهیزیه و مهریه‌های سبک و جهیزیه ایرانی تا ان‌شاءالله شرایط ازدواج آسان فراهم شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها