معاون سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی خبر داد
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی گفت: اجرای عملیات میدانی طرح آمارگیری زراعت سال 97 استان از اول آذرماه جاری شروع شده و تا 27 آذر ادامه خواهد یافت.
کد خبر: ۹۰۷۸۷۱۱
|
۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد فرج‎زاده پیش از ظهر امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد: یک نفر کارشناس مسوول اجرایی، 24 نفر مامور آمارگیر، 6 نفر بازبین فنی، چهار نفر داده آما و 6 خودرو عوامل اجرایی این طرح را تشکیل می‎دهند.

وی افزود: فعالیت زراعت یکی از زیر بخش‌های مهم کشاورزی است که به همراه باغداری 71 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد و مطابق نتایج سرشماری عمومی کشاورزی در سال1393، بیش از 2 میلیون و چهارصد هزار نفر بهره‌برداری کشاورزی دارای فعالیت زراعت در کشور وجود دارد. 

فرج‎زاده با بیان اینکه محصولات زراعی از مهم‌ترین منابع تامین غذای انسان‌ها هستند که نقش بسیار مهمی در امنیت غذایی جامعه ایفا می‌کنند، افزود: کشت و کار محصولات زراعی منبع درآمد بسیاری از خانوارها به‌ویژه در نقاط روستایی است و علاوه بر آن اشتغال و امرار معاش بسیاری از افراد شاغل در بخش خدمات نظیر بازرگانان، خرده فروشان و شاغلان بخش حمل و نقل محصولات کشاورزی به این فعالیت وابسته است.

وی توضیح داد: آمارگیری زراعت – 1397، یکی از طرح‎های نمونه‌گیری بسیار مهم و پیچیده بخش کشاورزی است که در آن، اطلاعات مهمی از این فعالیت نظیر"تعداد بهره‌برداری‌های دارای فعالیت زراعت"، "مساحت اراضی زراعی"،"سطح کاشت محصولات زراعی"و"میزان تولید محصولات زراعی" جمع‌آوری و نتایج به‌دست آمده با روش‌های علمی به کل استان تعمیم داده می‌شود.

فرج زاده تعداد نمونه آماری طرح را 2 هزار و 795 مورد با تعداد 324 نمونه شهری در قالب 14 شهر و 2 هزار و 471 نمونه روستایی در قالب 210 آبادی در استان آذربایجان‎شرقی برشمرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‎شرقی خاطرنشان ساخت: طرح آمارگیری زراعت اولین بار در سال 1371 و با استفاده از چارچوب سرشماری عمومی کشاورزی 1367 اجرا شد؛ این طرح برای دومین بار با استفاده از چارچوب سرشماری کشاورزی 1393 در پاییز سال جاری اجرا خواهد ‌شد.

ارسال نظرات