آرزو ولیپور : مازندران ۱۱۵ کتابخانه و ۸۶ کتابخانه‌ نهادی و ۲۹ کتابخانه مشارکتی و مستقل دارد و تا پایان مهرماه امسال ۱۱۰هزار عضو فعال و ۱۰۵ هزار نسخه امانت در کتابخانه و منابع موجود در کتابخانه یک میلیون و ۸۸۴ هزار نسخه کتاب است.
کد خبر: ۹۰۷۸۶۸۹
|
۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، آرزو ولیپور در نشست خبری به‌مناسبت هفته کتاب اظهار کرد: مازندران ۱۱۵ کتابخانه و ۸۶ کتابخانه‌ نهادی و ۲۹ کتابخانه مشارکتی و مستقل دارد و تا پایان مهرماه امسال ۱۱۰هزار عضو فعال و  ۱۰۵ هزار نسخه امانت در کتابخانه و منابع موجود در کتابخانه یک میلیون و ۸۸۴ هزار نسخه کتاب است.

وی با بیان اینکه ۳۸ پروژه نیمه‌تمام در استان به اعتبار ۳۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: بعضی از این پروژه‌ها مربوط به ۱۴ سال پیش است و از خیرین استان برای اتمام این پروژه‌ها استمداد می‌طلبیم و از سال گذشته ۸ پروژه افتتاح کردیم که از محل خیرین تکمیل شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران تصریح کرد: طرح کودکان کتاب در کشور فراگیر شده اما تعداد کودکان محدود و در حال حاضر ۱۳ کودک فعال که فعالیت‌شان کتابخوانی است که مشغول کار در خیابان برای‌شان ساعت مطالعه خریدیم.

این مسؤول ادامه داد: طرح مطالعه با تابستان یکی از طرح‌های خوب مازندران است که برای دامداران، کشاورزان، چوپانان و گردشگران نوار ساحلی با کمک بسیج ۵۴۰ تیم به شهرهای مختلف استان و در روستاهای دوردست این طرح اجرا شده است.

ولی‌پور اضافه کرد: در جشنواره رضوی مازندران ۵۴ هزار شرکت‌کننده داشت و ۱۵ کتابخوان ملی در این جشنواره رتبه کسب کردند و اولین سیر مطالعاتی یاوران موعود نیز در مازندران برگزار شد.

وی با بیان اینکه عزاداری‌های ما باید جهت‌دار باشد، تصریح کرد: ما در عزاداری امام حسین(ع) برای مشکلات‌مان گریه می‌کنیم اما اشک‌های ما باید بابصیرت، هوشمندانه و آگاهانه باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران خاطرنشان کرد: در ایام محرم کتاب‌هایی که در راستای قیام امام حسین(ع) بود، نذر فرهنگی شد.

این مسؤول با اعلام اینکه ۸۰۰ جلد کتاب به موکب استان مازندران اهدا شد، بیان کرد: هدف از اهدای کتاب علاوه بر تأمین نیازهای جسمی زائران و نیازهای روحی آنها هم تقویت شود و این کتاب‌ها هدیه استان مازندران بود و پولی دریافت نشد.

ولی‌پور با اشاره به اینکه مازندران رتبه اول و دوم را در شاخص کتابخوانی دارد، عنوان کرد: امسال ۱۷ هزار نفر افزایش عضو و ۲۰ هزار نسخه افرایش امانت داشتیم؛ کار متعادل پیش رفت و چند قدم به طرف جلو پیش رفتیم.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌های انجمن رتبه اول کشور را کسب کرد، گفت: مازندران در ۷ آیتم کتابدار خلاق، کتابدار، کتابخوان کودک کتابخانه روستایی، مسؤول کتابخانه‌های مشارکتی، انجمن رتبه برتر کسب کرد و استان مازندران از نظر تعداد برگزیدگان رتبه سوم را در کشور به‌دست آورد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران اضافه کرد: ۸۴۰ برنامه در هفته کتاب برگزار شد که از این تعداد ۱۲۲ نشست کتابخوان، ۱۳ جلسه نقد و بررسی و ۴۰ نمایشگاه کتاب بوده است.

این مسؤول اظهار کرد: ۱.۵ میلیارد تومان در تعمیرات و نیم میلیارد تومان برای مسائل گرمایشی و شاداب‌سازی کتابخانه‌ها و یک میلیارد برای پروژه‌ها نیمه‌تمام هزینه شد.

ولی‌پور با بیان اینکه فریدونکنار از شهرهای آسیب‌پذیر شناخته شد، افزود: اداره کتابخانه‌ها این شهر ورود پیدا کرد و کتابخانه‌های سیار در روستاهای فریدونکنار برای کاهش آسیب اجتماعی فرستاده شد؛ آسیب‌های اجتماعی از طریق کتاب و دوستی کتاب کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: محل درآمد نهاد عمومی کتابخانه نیم درصد تمام دریافتی از شهرداری‌هاست و اگر همه‌شان مستعد بودند و پرداخت می‌کردند، قطعاً هیچ مشکلی وجود نداشت، هرچند وضعیت پرداختی از ۳ سال پیش تا کنون بهتر شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران افزود: بعضی از شهرداری‌ها چند سال پرداخت نکرده‌اند؛ شهرداری بابل هیچ بدهکاری به اداره کتابخانه‌ها ندارد اما یکی از شهرداری‌‌های بزرگ استان ۵ میلیارد تومان به اداره کتابخانه‌ها بدهکار است، معتقد به جنگ و درگیری و شکایت نیستیم اما بعضی‌ها از این رأفت و مهربانی سواستفاده می‌کنند.

این مسؤول در پایان گفت: بزرگ‌ترین خیر کتاب در استان مازندران کاظم کتابچی است و پروژه‌های سال قبل که افتتاح شد این خیر ۵۰۰ میلیون تومان کمک کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها