خبرهای داغ:
یک مقام مسئول، از کاهش محسوس تولید لوازم خانگی در نیمه اول امسال خبر داد و گفت: هم اکنون کمبود تولیدات داخلی در این بازار وجود ندارد.
کد خبر: ۹۰۷۸۳۱۳
|
۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، حبیب‌الله انصاری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه همزمان با افزایش نرخ ارز، تعدادی از تولیدکنندگان لوازم خانگی برای واردات کالاهای مورد نیاز خود از دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده کردند، گفت: البته بعد از اینکه این پرونده‌ها به مرحله ترخیص کالا رسید، باید مابه التفاوت تا نرخ ۸۱۰۰ تومانی پرداخت می‌شد؛ بنابراین این افزایش نرخ، ما را در واردات مواد اولیه با مشکلاتی مواجه ساخت.

وی افزود: اگر کشور نگاه صادرات محور داشته باشد، به طور قطع افزایش نرخ دلار می‌تواند منجر به افزایش صادرات شود، ولی نکته این است که صادرات به مثابه درختی است که ریشه در تولید دارد و بر این اساس، در محافلی که با مسئولان دولتی برگزار می‌شود، همواره سخن از این است که بتوان ابتدا افزایش تولید کیفی داشت و سپس به صادرات اندیشید؛ پس اگر سیاست‌های نرخ ارز به گونه‌ای تدوین شود که جانب تولید را نداشته باشد، این افزایش نرخ به طور قطع منجر به افزایش صادرات هم نخواهد شد.

به گفته انصاری، کیفیت و قیمت در حوزه رقابت خودنمایی می‌کند؛  این در حالی است که بالا بودن نرخ تمام شده، آسیبی است که خود را در بازارهای صادراتی هم نشان می‌دهد؛ این در حالی است که بعضا در شش ماهه نخست سال جاری، ۶۰ درصد افزایش قیمت صورت گرفته است، ضمن اینکه هزینه دستمزدها را نیز باید به آن اضافه کرد؛ در حالی که به تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت بیش از ۶ درصد را نداده بودند، پس این دو نرخ با هم همخوانی ندارد و به همین دلیل کاهش معناداری در عرصه تولید در نیمه اول امسال رخ داده بود.

وی در پاسخ به سوالی اظهار داشت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در اواخر شهریورماه اجازه داده تا نرخ لوازم خانگی با افزایش مواجه شود؛ بنابراین با منطقی‌شدن قیمت‌ها، تولید افزایش یافته است، اما در نیمه اول امسال، کاهش محسوسی در تولید لوازم خانگی داشتیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان لوازم خانگی خاطرنشان کرد: امروز اگر قیمت لوازم خانگی در بازار افزایش یافته است، متاثر از افزایش قیمت مواد اولیه است؛ این در حالی است که ورود لوازم خانگی نیز از ابتدای امسال ممنوع است و همین امر اتفاق خوبی است که فضا را برای تامین کنندگان داخلی فراهم می آورد؛ بنابراین اکنون هیچ گونه کمبود لوازم خانگی داخلی در بازار وجود ندارد.

وی اظهار داشت:هم اکنون حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از نیاز بازار با لوازم خانگی داخلی تامین می شود، این در حالی است که بر روی برخی از اقلام لوازم خانگی، حتی یک قلم کالای وارداتی هم نداریم؛ بر این اساس تلاش داریم تا در قالب هجدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی که از اول آذرماه برگزار می‌شود، شرایطی را برای معرفی دستاوردهای تولیدات داخلی فراهم آوریم تا مردم مطلع باشند که در صنعت چه اتفاقی افتاده و با ممنوعیت واردات، قدرت تامین لوازم خانگی مورد نیاز مردم را داریم.

انصاری گفت: استراتژی ما افزایش تولید، توسعه بازار، افزایش صادرات و خروج از رکود است که تلاش داریم در قالب این نمایشگاه آن را محقق کنیم، این در حالی است که هدف ما فروش نیست، بلکه تلاش داریم تا معرفی توانمندی های صنعت را داشته باشیم؛ به نحوی که مردم با مقایسه کالاهای داخلی و خارجی بتوانند تصمیم درستی داشته باشند.

وی معتقد است که افزایش تولید، منتج به توسعه بازار می‌شود و اصولا ما تلاش داریم تا این هدف را تحقق بخشیم، این در حالی است که صنعت لوازم خانگی یکی از متنوع ترین صنایع کشور است و حرکت آن، بسیاری از صنایع بالادستی و نیز مشاغل جانبی را به حرکت درمی آورد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها