خبرهای داغ:
نخبه جوان بیرجندی گفت: اولویتی برای بکارگیری نخبگان و متخصصان وجود ندارد زیرا تربیت نیروی متخصص در جامعه جای خود را به مدرک گرایی داده، این در حالی است که نخبگان علاوه بر طی مدارج تحصیلی تجربه کافی برای اجرایی کردن امور را داشته و توانایی عملی کردن ایده ها را دارا می باشند.
کد خبر: ۹۰۷۸۲۵۷
|
۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، ایران یکی از کشورهای غنّی از لحاظ نیروی انسانی متخصص است اما باید سازوکار مشخصی برای جذب نخبگان و کارشناسان خبره در دستگاه های اجرایی تدوین شود تا کارآمدی این سازمان ها افزایش یابد.

از جمله در سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری (اردیبهشت 89) داریم که  بهبود معیارها و روزآمدی روشهای گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظری ها و نگرش های سلیقه ای و غیرحرفه ای باید صورت گیرد.

  همچنین طبق آیین نامه جذب و نگهداری نیروی انسانی نخبه و استعداد برتر در دستگاههای اجرایی که در سال 90 در هیئت دولت تصویب شده اما اجرای آن همچنان دچار اشکال است.

کم نیستند نخبگان جوان و با استعداد در استان خراسان جنوبی که چنانچه به آنان میدان داده شود در بهبود وضعیت زندگی مردم و محرومیت زدایی از منطقه بسیار مؤثر خواهند بود.

 مجید توکلی راد مخترع جوان خراسان جنوبی در رابطه با ضرورت بکارگیری نخبگان در دستگاههای اجرایی بیان کرد: جامعه فعلی ما دچار شعارزدگی و فراتر از آن به باند بازی مبتلا شده است.

 در جامعه ای که می توان با تکیه بر استعدادها و توانایی های جوانان به بالاترین سطح علمی رسید به جای بها دادن به جوانان و کمک به پرورش استعدادهای ایشان، با سنگ اندازی های مختلف راه را سد کرده و مانع پیشرفت فردی شخص و جامعه می شوند.

 جوان ایرانی پتانسیل بالایی در تحقق اهداف جامعه دارد ولی متاسفانه هیچ تلاشی در جهت جذب و پرورش نیروی متخصص و متعهد صورت نمی گیرد.

بی مهری ها به نخبگان/ چرا اولویتی برای بکارگیری نخبگان و متخصصان در دستگاه های اجرایی وجود ندارد؟

وی همچنین گفت: به نظر بنده که عضو کوچکی از جامعه نخبگان هستم ایده آل ترین موضوع در این رابطه بکارگیری هر فرد در جایگاه و تخصص خود می باشد که نتیجه آن پیشرفت علمی جامعه و بالارفتن راندمان کاری و بهره وری بیشتر در نیروی انسانی خواهد بود.

توکلی راد تصریح کرد: در بازه زمانی فعلی اولویتی برای بکارگیری نخبگان و متخصصان وجود ندارد زیرا تربیت نیروی متخصص در جامعه جای خود را به مدرک گرایی داده، این در حالی است که نخبگان علاوه بر طی مدارج تحصیلی تجربه کافی برای اجرایی کردن امور را داشته و توانایی عملی کردن ایده ها را دارا می باشند.

این جوان نخبه بسیجی افزود: درنتیجه می توان با سپردن امور اجرایی به این قشر و بکار گیری صحیح از نخبگان و اعتماد به نیروی جوان باانگیزه و انقلابی به پیشرفت در علوم مختلف کمک کرد. چنانچه این مهم در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گیرد با استفاده از ظرفیت فکری قشر نخبگان می توان مسائل و موضوعات کشور را به شیوه های متفاوت و ایده های ناب حل کرد.

توکلی در ادامه به برخی از آسیب های اساسی در میان نخبگان اشاره و افزود: باید توجه داشت که تعامل کم نخبگان نیز در کمرنگ شدن نقش ایشان در جامعه موثر است.همچنین احساس تعلق برخی نخبگان به یک سازمان خاص و عدم ارتباط با دیگر متخصصان آن رشته و همچنین عدم استفاده از تخصص همدیگر باعث حرکت کند و ناهماهنگی قشر نخبگان شده است.

وی در خصوص موازی کاری در سازمان های مرتبط با این قشر و عدم حمایت این ارگان ها اظهار داشت: یکی از مهم ترین مسائلی که در حمایت از نخبگان وجود دارد موازی کاری سازمان های مرتبط می باشد که به جای تجمیع شدن و حمایت همه جانبه تنها به دادن شعار حمایت از نخبگان کفایت کرده  و عملا حمایتی صورت نمی پذیرد.

این مخترع جوان خاطرنشان کرد: در حالی که جامعه نخبگان نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه می باشد که متاسفانه اکثرا صحبت از کمبود بودجه و اعتبار به میان می آید که باعث بی انگیزگی افراد می شود، از سویی دیگر تبلیغات کم این سازمان ها  نیز باعث عدم آشنایی و ارتباط گیری موثر افراد با آن ها می شود.

 

یکی از علت های دیگر ناکار آمدی نخبگان تک نخبگی می باشد

وی در ادامه به آسیب تک نخبگی اشاره و افزود: یکی از علت های دیگر ناکار آمدی نخبگان تک نخبگی می باشد که به دلیل عدم هماهنگی بین نخبگان و عدم اعتماد به همدیگر و عدم کنار گذاشتن منیت ها به شدت رایج است و این در حالی ست که اگر نخبگان به صورت تیمی و گروهی کار کنند موضوعات به راحتی و در کمترین زمان به نتیجه خواهد رسید.

 توکلی در انتها با ارائه پیشنهادی در خصوص هم اندیشی نخبگان به برداشتن گامی عملی خاطر نشان کرد: با توجه به تعامل کم نخبگان در شرایط فعلی به نظر من بهترین راه حل دعوت از نخبگان هر سازمان و برگزاری جلسات مباحثه و دیدار جهت افزایش هم اندیشی و آشنا شدن متخصصان هر رشته با یکدیگر و استفاده از تخصص های مختلف می باشد. در پایان امیدوارم موضوع به کارگیری نخبگان در جایگاه تخصصی خود در اولویت مسئولین قرار گیرد و روزهای بهتری را برای کشورمان شاهد باشیم.

 

نخبگان دغدغه حل مشکلات کشور را بدون هیچ گونه چشم داشتی دارند

جواد عقیلی پور مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری نیز اظهار داشت: با توجه به تأثیرگذاری نخبگان در سطح جامعه و توان این افراد در حل مشکلات جامعه، صرفاً با کمک¬های نقدی نمی توان این نخبگان را جذب کرد و نخبگان نیز به این کمک ها گاهاً نیازی ندارند. دغدغه نخبگان در کشور این است که در حل مشکلات کشور در حوزه های مختلف از توان افراد برای مسئله یابی و حل مسئله ارگانها، آنها را به کار گیرند؛ همان طور که در دوران دفاع مقدس فرماندهان جنگ نخبگان و افراد جوان بودند.

بی مهری ها به نخبگان/ چرا اولویتی برای بکارگیری نخبگان و متخصصان در دستگاه های اجرایی وجود ندارد؟

عقیلی پور بیان کرد: امروزه که جهاد در زمینه های علمی، اقتصادی و فرهنگی صورت می گیرد، در تمامی این حوزه ها می بایست نخبگان به عنوان افسر جنگ در حوزه های اقتصادی و فرهنگی به کارگیری شوند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری با بیان اینکه نخبگان دغدغه حل مشکلات کشور را بدون هیچ گونه چشم داشتی دارند، خاطر نشان کرد: سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری در راستای استفاده از توان نخبگان در مسئله یابی و حل مسائل از نخبگان در کارگروه های فناوری و کارگروه های نخبگان بسیج استفاده نموده است.

وی افزود: این کارگروه ها در زمینه های مختلف نامبرده، تشکیل می شود و اعضای آن را متخصصین و نخبگان حوزه مربوطه در سطح استان تشکیل می دهند. جلسات این کارگروه ها به صورت ماهانه برگزار شده و هر ماه در آن حوزه مربوطه، مشکلات و مسائل استان شناسایی شده و برای جلسه بعد از اعضا خواسته می شود تا راهکار مؤثر را ارائه دهند. در پایان یک سال، توسط هر کارگروه سندی علمی توسط نخبگان آماده شده و در اختیار دستگاه های اجرایی قرار می گیرد تا هر دستگاه بداند در حوزه مربوطه برای بهبود عملکرد خود چه بکند.

وی در پایان، با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از نخبگان در دستگاه های اجرایی، از مسئولین خواستار شد بیش از پیش به نخبگان بها داده شود. با توجه به اینکه خود نخبگان نیز علاقه مند هستند بعضاً حتی بدون دریافت حق الزحمه به کشور خدمت کنند، ضروری است تا نخبگان هر حوزه ودستگاهی که می تواند از ظرفیت وی استفاده کند، شناسایی شده و با هم ارتباط داده شوند.

این مهم می طلبد که مسئولان استانی، باید مسائل نخبگان را در دستور کار  ویژه خود قرار دهند.

هرچند کشور ما از لحاظ منابع طبیعی و خدادادی غنی است اما اگر افراد مجرب و متخصص برای تبدیل این منابع به ثروت نداشته باشیم همه این دارایی ها به هدر خواهد رفت. لذا بهره گیری از نیروی انسانی توانمند و متخصص می تواند زمینه ترقی و پیشرفت جامعه را فراهم کند.

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها