مسئول بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان اصفهان:

ایران حق دارد تعهداتش را تعدیل کند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اقدامات متقابل ایران در پاسخ به تحریم‌های آمریکا می‌تواند تعدیل تعهدات خود در برجام و تعیین ضرب‌الاجل برای اروپا در مقابل عمل نکردن طرف اروپایی به تعهدات خود باشد.
کد خبر: ۹۰۷۸۲۲۳
|
۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹

ایران حق دارد تعهداتش را تعدیل کند/ به دوران قبل از برجام البته بدون هسته‌ای برگشتیم

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، مجید توان‌پور در اصفهان با اشاره به ضرورت اقدامات متقابل ایران در پاسخ به تحریم‌های آمریکا اظهار داشت: ایران در برجام ظرفیت‌هایی برای اقدام متقابل در برابر تحریم‌های آمریکا دارد، در برجام آمده است که اگر طرف‌های برجام مفاد برجام را نقض کردند ایران حق دارد به صوت متقابل قسمتی از تعهداتش را انجام ندهد.

وی افزود: ایران در اجرای برجام بعد از تحریم‌های آمریکا می‌تواند در برخی تعهدات خود مثلاً در تعهداتی که آنی قابل اجرا باشد تجدیدنظر کند، از جمله این‌که سانتریفیوژهای غیرفعال و غنی‌سازی 20 درصد در حد محدود را دوباره فعال کند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تعدیل‌سازی تعهدات برجامی ایران اذعان کرد: در واقع ایران ذیل برجام شامل تعهدات کلی و تعهدات جزئی که در ضمایم آمده است، تعهداتی داده است که امکان تعدیل شدن دارد، بعضی از آن‌هایی هم که امکان تعدیل شدن دارد زمان‌بر هستند به این معنا که تا به نقطه‌ای برسیم که مرز برداشته شود طول خواهد کشید اما بعضی از آن‌ها هم ‌زمان‌بر نیست.

وی اضافه کرد: تعهداتی که زمان‌بر نیست مثل فعال‌سازی دوباره سانتریفیوژهای فردو، وارد کردن مواد اورانیومی در فردو، غنی‌سازی 20 درصد به مقدار محدود امکان انجام شدن دارد و بنا بر مقدار نقض برجام قرار داده می‌شود، هر چند آمریکا به صورت کلی از این توافق خارج شده است.

توان‌پور در ادامه بیان داشت: اگر منافع ملی اقتضای این را دارد که در برجام بمانیم پس باید به اروپایی‌ها برای انجام تعهداتشان در قبال برجام ضرب‌الاجل بدهیم تا برای خود زمان نخرند، ایران با تعدیل تعهدات به اروپا ضرب‌الاجل می‌دهد که اگر به تعهداتشان در مدت زمان معقولی که تعیین می‌شود عمل نکنند، این تعدیل به دیگر تعهدات ایران هم تسری پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: تعدیل‌سازی باید از یک تا چند تعهد و در بازه زمانی مشخص شروع شود که اگر تا زمان معین یک تعهد اروپایی انجام نشد، اجرای تعهد از پیش گفته شده‌ای هم از عهده ایران برداشته می‌شود و این کار صداقت اروپایی را می‌سنجد که صادق هستند یا به دنبال زمان خریدن هستند؟

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: اخیراً حرف‌هایی از اروپا شنیده می‌شود که آن‌ها را دنبال زمان خریدن نشان می‌دهد، در اوضاعی که ایران تمام تعهدات خود در برجام را عملی کرده ولی طرف‌های برجام در انجام پایه‌ای‌ترین تعهدات یا واقعاً درمانده‌اند یا نمی‌خواهند که انجام بدهند و بیشتر به نظر می‌رسد خواهان انجام آن نیست.

وی با بیان این‌که ایران باید به سمت گسترش بازه مراودات مالی برود، گفت: در حوزه‌های بانکی و ارزی ایران دارد خود را محدود به کانال‌های مالی که از طرف اروپا معرفی شده، می‌کند و بیشتر تعهدات بانکی، بیمه، فروش نفت، ارزی و... بر دوش اروپایی‌ها است و آن‌ها باید در این مورد به ایران تضمین بدهند، البته ایران نباید خود را به اروپا محدود کند و شاید تنها در مواردی خاص اجازه کانالیزه شدن دارد که مربوط به منافع ملی نباشد، ایران باید به سمت این برود که بازه مراودات مالی را گسترش بدهد.

توان‌پور خاطرنشان کرد: اروپا به دنبال این است که نفت ما را در ازای کالاهای مصرفی خود بگیرند و در یک کانال مالی مراوده بانکی انجام دهند، بعد از برجام ایران عملاً به پول نفت‌هایی که فروخته دسترسی پیدا نکرده چون آمریکا و اروپا هیچکدام به تعهدات خود در این خصوص عمل نکردند.

وی ادامه داد: قرار بود پول نفت به حساب بانکی ایران واریز شود اما اکنون مثل قبل از برجام در قبال پول نفت اجناس مورد نیاز خریداری می‌شود، یا این‌که پول به صورت چمدانی یا گونی وارد کشور می‌شود و به دوران قبل برجام اما بدون هسته‌ای برگشتیم.

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان

ارسال نظرات
آخرین اخبار