حناچی: «ما برای تیم ملی میرویم، مربی خارجی می‌گیریم... مگر شهرسازی کشور از تیم ملی کشور کمتر است!؟
کد خبر: ۹۰۷۸۲۱۰
|
۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
 

 

 
 

به گزارش سرویس بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت خبرگزاری بسیج،  به نقل از  مشرق نیوز، پیروز حناچی، شهردار اصلاح‌طلب تهران اخیراً طی اظهاراتی گفته است:

«ما برای تیم ملی میرویم، مربی خارجی می‌گیریم... مگر شهرسازی کشور از تیم ملی کشور کمتر است!؟ ما باید قبول کنیم که خیلی از تجربیات را نداریم. ما باید قبول کنیم که تجربه تعادل منطقه‌ای در مقیاس کلانشهر را بطور کامل نداریم.

ما تجربیاتی که میکس میکند سیاست‌های اقتصادی را با سیاست‌های تعادل منطقه‌ای در کشور؛ تجربه نکردیم.

در تمام کشورهای اروپایی، شما هرچقدر به مرکز کلانشهر نزدیک می‌شید هزینه‌ها افزایش پیدا میکند و هرچقدر از کلانشهر دور می‌شوید، هزینه‌ها به شکل معنی‌داری کاهش پیدا می‌کند و مردم به اختیار و بدون اینکه خدمات ملی و سلامتشان را از دست بدهند ترجیح می‌دهند که اطراف را (برای سکونت) انتخاب کنند.»[۱]

*شبیه اظهارات حناچی را ۳ سال قبل و در صحبت‌های نعمت‌زاده، وزیر سابق صمت نیز شنیده بودیم که گفته بود: همان‌طور که در بخش‌های ورزشی مربی خارجی به کشور می‌آوریم در بخش صادرات نیز برای توسعه بازارهای صادراتی نیازمند ورود مدیران اقتصادی خارجی هستیم. [۲]

کما اینکه در صحبت‌های کسانی دیگر از چهره‌های جریان چپ هم نظیر این حرف عجیب را شنیده‌ایم.

به سخن دیگر اینکه می‌توان گفت طرحی به نام «واردات مدیر خارجی» یکی از موارد مورد علاقه ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان است.

این در حالیستکه به نظر می‌رسد «ناکارآمدی» و علاقه قلبی برخی آقایان به آنسوی آب! است که سبب جاری شدن چنین صحبت‌هایی بر زبان آنها می‌شود.

البته از باب کنایه بایستی مطرح کرد که وقتی دولت فکر می‌کند توانایی حل مشکل «آب خوردن» را هم ندارد و وقتی اصلاح‌طلبان با ۴ شهردار و سرپرست هم برای تهران کاری نمی‌کنند و فقط به کشف بزرگ «گران کردن تهران» می‌رسند؛ حتما بایستی مدیر خارجی وارد کنند تا این فوران ناکارآمدی و نبوغ مرتفع شود.

در اشاره به اظهارات حناچی بیان دو نکته ضروریست:

یکم: ایران اسلامی کشوری است که بعنوان مهد هنر معماری و زیست شهری در جهان شناخته می‌شود.

از طرفی استفاده از تجربیات سایر ممالک هیچ اشکالی ندارد اما اینکه مدیران اصلاح‌طلب شهرداری تهران توان بهره‌برداری از این تجربیات را جز با «واردات مدیر خارجی» ندارند مسئله دیگریست!

دوم: مسئله گران کردن تهران و اخذ مالیات محلی از مردم این شهر، از زمان روی کار آمدن اصلاح‌طلبان در شورای شهر پنجم مطرح شد. [۳] [۴]

این در حالیست که اولاً شهرداری تهران منابع مالی و درآمدی کم ندارد و چشم دوختن به کیسه مردم کاری غلط به نظر می‌رسد، ثانیا کلانشهرها اساساً گران هستند و عزم بر گران‌سازی بیشتر جز یک رفتار ناعادلانه و ناشی از ناکارآمدی مدیریتی و نگاه سرزنش‌گونه به مردم نیست.

البته این مقوله از یک جریان خاص سیاسی که با رأی مردم بر شورای شهر و شهرداری تهران استیلا یافته و در عین حال معتقد است مردم «لشکر قابلمه بدست‌ها» هستند و تنها هنر بزرگ مدیرانش نیز شرکت در مجلس رقص دختران نوجوان، تعدیل نیرو [۵] و یا طرح واردات مدیر خارجی است؛ به هیچ‌وجه جای تعجب ندارد.

گفتنیست، پیش از این هم مطرح شده بود که به نظر می‌رسد طرح صحبت‌هایی مثل گران‌کردن تهران، تعدیل نیروهای شهرداری و... در کنار ناکارآمدی آشکار اصلاح‌طلبان در شهرداری می‌تواند دلیلی باشد بر عزم جریان سیاسی خاص برای «به آتش کشیدن تهران» و ایجاد آشوب خیابانی با ناراضی‌کردن مردم. [۶]

** روابط عمومی شهرداری تهران در توضیح این اظهارات حناچی ضمن تکذیب «واردات مدیر خارجی» توضیح داده است که استفاده از دانش کارشناسان خارجی ضروری است: «بدیهی است زیست شهروندان در جهان امروز به هم پیوسته است و تبادل روزافزون دانش کارشناسان حوزه‌های مختلف با یکدیگر فارغ از ملیت آن‌ها امری ضروری است؛ آنچه اهمیت دارد داشتن رویکرد مبتنی بر فرهنگ اسلامی ایرانی در جهت گیری اصلی شهرداری تهران است. لذا شهردار تهران علاوه بر استفاده توانمندی‌های داخلی، انتقال تجربیات و دانش  کارشناسان خارجی را  نیز در برخی زمینه‌ها در کنار توان داخلی مناسب می‌داند، لذا استفاده از مدیر خارجی تکذیب می‌شود، آنچه مسلم است اعتماد و اطمینان به متخصصین داخلی و به ویژه کارشناسان شهرداری سرلوحه شهرداری تهران است.»

 

«پیروز حناچی» روز سه‌شنبه گذشته با کسب ۱۱ رای از ۲۱ رای اعضای شورای شهر به سمت سومین شهردار تهران در دوران اصلاح‌طلبان انتخاب شد.

افکار عمومی آشنایی چندانی با حناچی ندارد الّا اینکه روزنامه سازندگی، روز دوشنبه قبل از انتخاب شهردار، در تیتر اول خود از عبارت «فینال لیبرال‌ها» استفاده کرد و از این گفت که حناچی هم لیبرال است و مشی لیبرالی دارد.

مع‌الوصف اما یک مصاحبه کمتر دیده شده هم از حناچی وجود دارد که خوانش آن سبب آشنایی بهتری نسبت به نگاه او به چیستی مدیریت در شهرداری تهران می‌شود:

حناچی، خردادماه سال گذشته در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه شرق، خود را از کاندیداهای تصدّی پست شهرداری تهران می‌خواند و می‌گوید:

 

«سیستم باید متناسب شود و اگر آدم‌های قبلی نگاه برنامه‌ای داشتند که آن را اجرا می‌کردند، پس این افراد باید تغییر کنند و از داخل مجموعه افرادی که به حرکت برنامه‌ای اعتقاد دارند جایگزین شوند. هر کسی که بیاید، نمی‌خواهم بگویم آواربرداری می‌کند، اما حداقل تا دو سال کار بسیار دارد!»[۱]

*حناچی با این صحبت‌ها تکلیف همه کسانی که منتظر یک اقدام مشعشع از جانب مدیران اصلاح‌طلب در شهرداری و شورای شهر بودند را روشن کرد.

او عملاً اینطور گفته است که شهردار تهران بایستی طی ۲ سال آینده مشغول آواربرداری باشد!

۲ سالی که اگر بدسرپرستی شهرداری تهران طی یک و نیم سال گذشته را هم به آن بیافزاییم؛ یعنی تا پایان دوره شورای شهر پنجم تهران، عملاً اتفاق خاصی در عرصه مدیریت شهر تهران رخ نخواهد داد.

جالب آنکه پس از انتشار خبر انتصاب او بعنوان شهردار تهران، محمود صادقی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در یک توییت نوشت: «انتخاب پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران نویدبخش حاکمیت مدیریتی تخصصی، منضبط، قانونمند و شفاف در پایتخت است»...

غیر از این، صحبت‌هایی هم در محافل سیاسی پیرامون حناچی مطرح است. اینکه او گزینه خاتمی بوده است، اینکه او نسخه‌های آخوندی را برای تهران اجرا خواهد کرد و اینکه حناچی هم مثل ۳ شهردار قبلی تهران، کاری از پیش نخواهد برد و کنار خواهد رفت.

مع‌الوصف اما این عملکرد شخص حناچی است که نشان خواهد داد تطابقی با این خبرها دارد یا نه!؟

عملکردی که با توجه به گفته‌های فوق‌الذکر او، به نظر نمی‌رسد دورنمای روشنی داشته باشد.

ارسال نظرات