پروژه عملیات «سازه سنگی، ملاتی» حوزه آبخیز آهویه فرادنبه با حضور جمعی از مسئولین شهرستان بروجن کلنگ زنی شد.
کد خبر: ۹۰۷۸۰۱۴
|
۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ پروژه عملیات سنگی-ملاتی آهویه فرادنبه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی  باحضورنماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری و فرماندار شهرستان بروجن کلنگ زنی شد.

پروژه سنگی ملاتی از طرح های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با صرف اعتبار از محل صندوق توسعه ملی ایجاد می شود.

بندهای سنگی ملاتی به منظور کنترل رسوبات، کنترل روان‌آب‌ها، تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی، حفاظت اراضی حاشیه آبراهه از خطر فرسایش کناری و کنترل فرسایش بستری ایجاد خواهد شد.

فرماندار شهرستان بروجن در آیین آغاز به کار طرحهای آبخیزداری شهرستان بروجن در دشت ممنوعه فرادنبه گفت: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و با هدف مدیریت خشکسالی در این شهرستان 15 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت.

مسعود ملکی در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه سنگی ملاتی آهوی فرادنبه از توابع شهرستان بروجن تأکید کرد: این مبلغ برای اجرای طرح های آبخیزداری اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: اجرای طرح های آبخیزداری با هدف ذخیره و مدیریت منابع آب به منظور مدیریت خشکسالی، بهره مندی از منابع آب و ساماندهی وضعیت مصرف آب جزو مهمترین دستاوردهای اجرای پروژه های سنگی ملاتی محسوب می شود.

وی گفت: طرح آبخیزداری در قالب اجرای طرح سنگی ملاتی 6 بند سنگی ملاتی در بیش از 600متر مکعب با اعتباری بیش از یک میلیارد و 830 میلیون ریال است.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: با اشاره به ممنوعه شدن دشتهای شهرستان بروجن و با توجه به اینکه از 8 دشت ممنوعه شده در استان چهارمحال و بختیاری بیشترین تعداد در شهرستان بروجن قرار دارد، افزود حدود 50 درصد این دشتها از سال 86 ممنوعه بحرانی شدند.

خدیجه ربیعی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری به عنوان سرشاخه ی سه رود دز، کارون و زاینده رود شناخته می شود که متأسفانه خشکسالی های مستمر شهرستان بروجن را با مشکل کم آبی مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری بیشترین اراضی مستعد قابل کشت را داشته اما متأسفانه امسال رتبه دوم بیکاری در کشور را دارد که یکی از دلایل این امر افت شدید سفره های آب زیرزمینی و کاهش شدید نزولات آسمانی و عدم مدیریت صحیح منابع آب است.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی بیان داشت اجرای طرح های آبخیزداری، باعث جلوگیری از هدررفت آب باران و مدیریت منابع آب و ایجاد اشتغال در سطح استان خواهد شد.

ربیعی افزود با توجه به اینکه استان چهارمحال و بختیاری بام ایران است باید اعتبارات بیشتری برای تأسیس اینگونه طرح ها تخصیص داده شود تا امکان ذخیره آب فراهم شود و بتوان تا حدودی اثر بحران های کاهش نزولات جوی را کمتر کرد.

خدیجه ربیعی اظهار داشت با عملیاتی کردن این طرح ها در نهایت اشتغال ایجاد خواهد شد و میتوانیم رتبه بیکاری دوم را کاهش دهیم و در نهایت باعث ایجاد رضایتمندی برای مردم شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان داشت: طرح های آبخیزداری با هدف جلوگیری از هدررفت آب، گسترش پوشش گیاهی و تغذیه سفرهای زیرزمینی و جلوگیری از سیلاب اجرا می شود.

وی افزود: طرح مرتع نیز در سطح 300هکتار و جنگلکاری در 30 هکتار و بیومکانیک در 250 هکتار اراضی این دشت ممنوعه اجرا می شود.

مقدم ایجاد پوشش گیاهی در بالا دست ، ذخیره آب و جلوگیری از روان آب ، مهار سیل و تغذیه سفره های زیر زمینی را از اهداف اجرای این طرح ها عنوان کرد.

وی گفت: برای اجرای این طرح ها نیز 3 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی هزینه می شود.

محمدی مقدم گفت: امسال 175 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به اجرای120 طرح آبخیزداری و آبخوان داری در استان اختصاص داده شد.

وی اظهار داشت: این اعتبار در 30 حوزه آبخیز در مساحت 230 هزار هکتار عرصه ملی در بخش های جنگل، مرتع، حفاظت و امور اراضی، آموزش جوامع محلی و آبخیزداری هزینه می شود.

ارسال نظرات