حجه الاسلام صادقی:

برای توسعه مجازات‌های جایگزین حبس باید تفکر حقوقدانان اصلاح شود

معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه حبس مجرمان خطرناک ضروری است، گفت: برای توسعه یافتن مجازات‌های جایگزین حبس باید ابتدا از دانشگاه‌ها شروع و تفکر حقوقدانان را اصلاح کرد.
کد خبر: ۹۰۷۸۰۰۱
|
۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
صادقی: برای توسعه مجازات‌های جایگزین حبس باید تفکر حقوقدانان اصلاح شود

به گزارش سرویس بسیج حقوقدانان خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام صادقی، معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه، در حاشیه همایش ملی مددکاری اجتماعی در خصوص اقدامات معاونت فرهنگی در زمینه توسعه مجازات‌های جایگزین حبس گفت: چند برنامه در این خصوص داریم. برای اینکه قضات کمتر حکم حبس بدهند باید تفکر حقوقدان‌ها به صورت مبنایی اصلاح شود، چرا که تفکر آنها در خصوص مجازات محدود است به حبس.

وی با اشاره به اینکه پس از اصلاح این تفکر در دانشگاه‌ها و تئوریزه کردن مجازات‌های جایگزین حبس، باید وارد حوزه قانونگذاری شویم، افزود: مثلا ما از مجازات‌های بدنی به عنوان یک مجازات معقول کاملا دفاع می‌کنیم و آن را ثمر بخش می‌دانیم.

صادقی با اشاره به اینکه تفکر روشنفکر، غرب‌زده با بهانه‌های حقوق بشری مجازات‌های بدنی را نمی‌پذیرد تصریح کرد: مجازات حبس واقعا ضد حقوق بشر است و ما برای آن استدلال داریم.

وی از محرومیت‌ها و سلب امتیازات اجتماعی و اقتصادی به عنوان دیگر مجازات‌های جایگزین حبس نام برد و افزود: یک بازاری اگر به جای مجازات زندان به محرومیت از دسته چک محروم شود، بازدارندگی بیشتری برای او خواهد داشت.

معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه در ادامه، مثال‌های خود را معطوف به حوزه خانواده کرد و گفت: فرض کنید مردی خشونتی را علیه همسر خود اعمال کند، زن از او شکایت کند و مرد زندانی شود، در این صورت همزمان با مرد خود زن و فرزندانش هم مجازات می‌شوند، زیرا زنی که تقاضای طلاق ندارد می‌خواهد با شوهرش زندگی کند.

صادقی با اشاره به اینکه با زندانی کردن این مرد مجرم، فعالیت اقتصادی او هم سلب می‌شود و خانواده‌اش زیان می‌بیند، افزود: ضرر دیگر زندانی کردن چنین مردی این است که کینه زن را به دل می‌گیرد و پس از آزادی دیگر مرد زندگی نخواهد بود.

وی راه مجازات مردهایی که به علت اعمال خشونت علیه همسر خود محکوم می‌شوند را اجاره آنها برای محبت به همسر خود دانست و افزود: این مرد باید مجبور به جبران خشونت علیه همسر خود شود و نتیجه‌اش را زن به دادگاه گزارش کند. در این صورت نیازهای زن بیشتر تأمین می‌شود.

معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه با تصریح بر اینکه حبس برای مجرمانی که حضورشان در جامعه خطرناک است، افزود: در مواردی مثل اختلاف زن و شوهری حبس واقعا بی معناست.

صادقی از پیگیری لایحه تأمین امنیت زنان در مقابل خشونت توسط معاونت متبوع خود در قوه قضائیه خبر داد و افزود: وضع موجود این لایحه خیلی به نفع زنان نبود و ما پیگیری کردیم که واقعا به نفع آنها تمام شود.

وی با اذعان به اثرگذاری اندک معاونت فرهنگی قوه قضائیه در حوزه قانونگذاری و اصلاح قوانین تصریح کرد: در نوشتن قانون پیوست فرهنگی آنها نیز باید تهیه شود که ما در این خصوص در ابتدای راه هستیم.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار