خبرهای داغ:
هوا تاریک شده بود، جز چند نفری که در کنار رودخانه منتظر عبور بودند کسی فرو رفتن بچه‌ها را نمی‌دید، آن‌ها برای یک لحظه هم توقف نکردند، چون فرمان به حرکت و عبور بود؛ اما خبر طغيان رودخانه به قرارگاه رسید.
کد خبر: ۹۰۷۷۸۹۵
|
۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عملیات محرم از جمله عملیات‌هایی بود که عمده بار آن بر دوش فرزندان اصفهان بود و این خود برگ طلایی دیگری از مبارزات، مقاومت و ایثارگری این استان است. استانی که در طول جنگ بالاترین سهم را از حضور در جبهه گرفته، تا خط‌شکنی در عملیات‌ها و کسب موفقیت‌ها و پیروزی‌های بزرگ، توانمندی و خلاقیت‌های فوق‌العاده دفاعی و نظامی، تجلی مردم در پشتیبانی جبهه و جنگ و صدها ابتکار را از خود نشان می‌دهد و در روز 25 آبان تشییع یک‌باره 370 شهید نه تنها خللی در مقاومت مردم ایجاد نکرد؛ بلکه درخواست‌ها برای حضور در جبهه را دو چندان کرد.

در عملیات محرم 4 هزار و 500 نفر شهید و مجروح شدند که از میان آنان هزار و 250 رزمنده به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، در این میان 750 شهید مظلوم و حماسه آفرین، سهم اصفهان بود که فقط در یک روز 370 نفرشان در این شهر تشییع و خاک‌سپاری و بقیه به دیگر شهرستان‌های استان منتقل شدند.

و این بار اصفهان با لشکرهای امام حسین (ع)، نجف اشرف و کربلا که بیش از نیمی از کادر و فرماندهی آن اصفهانی بودند و تیپ قمر بنی هاشم، عملیات محرم را انجام دادند، عملیاتی که در آغازین دقایق آن محور عبور لشکر امام حسین(ع) در التهاب طغیان رودخانه درگیر شد؛ ولی جوانان، بی‌محابا و تنها به خاطر ادای دین و انجام وظیفه و در اطاعت محض از فرماندهی حرکت را بر ایستایی ترجیح دادند؛ اما اقتضای طبیعت چیز دیگری را برای اینان رقم زده بود و رودخانه دویرج همه را در کام خود بلعید و این طلیعه ایثار و حماسه جوانان اصفهانی بود که لحظه‌ای درنگ نکردند و عملیات را تا سر منزل مقصود به بیش بردند.

عملیات محرم در ماه محرم الحرام سال 1361 توسط رزمندگان اسلام در منطقه عملیاتی جنوب کشور (از منطقه عین خوش استان خوزستان تا دهلران استان ایلام) اجرا شد و از آغاز حال و هوای کربلا داشت. فرماندهان از رده تیپ تا دسته، نسبت به عملیات، توجیه و آمادگی لازم را پیدا کردند و در بعدازظهر روز 1361/8/9 گردان‌ها یکی پس از دیگری به راه افتادند. تا پس از غروب خورشید، بر سیاهی‌ها و تاریکی‌ها یورش برند.

هوا تاریک شده بود، جز چند نفری که در کنار رودخانه منتظر عبور بودند کسی فرو رفتن بچه‌ها را نمی‌دید. آن‌ها برای یک لحظه هم توقف نکردند. چون فرمان به حرکت و عبور بود. خبر طغیان رودخانه به قرارگاه رسید؛ اما همچنان تأکید بر گذر از رودخانه بود؛ تا اینکه فرماندهان یکی پس از دیگری بر ساحل رودخانه «دویرج» حاضر شدند و دیگر عبور را مصلحت ندیدند.

 اما کمی دیر شده بود و تعدادی از رزمندگان، در رودخانه غرق شدند. موضوع طغیان رودخانه به مقر فرماندهی و قرارگاه رسید. همه به فکر چاره بودند و در این جا، چاره‌ای جز توقف نبود. این محور با یک روز تأخیر و از دست دادن جمعی از عزیزان رزمنده، عملیات را ادامه دادند.

رودخانه فتح شد. «جبل الحمرین» فتح شد. «تپه 175» با تمام افت و خیزهایش و مقاومت جانانه و جنگ تن به تن، به دست رزمندگان افتاد. مناطق «زبیدات» و «شرهانی» تسلیم نیروهای اسلام شد و عملیات محرم تا آخر آبان ماه ادامه یافت.

سید علی بنی لوحی: 750 نفر از شهدای عملیات محرم مربوط به شهر اصفهان بود

«...در عملیات محرم 4500 شهید و مجروح دادیم که از میان آن‌ها 1250 شهید بودند که750 نفر آن‌ها مربوط به شهر اصفهان بود. منطقه چم سری و چم هندی منطقه عظیمی است؛ چون میعادگاه حدود 750 نفر از بچه‌های مظلوم و حماسه آفرین اصفهان است. عملیات محرم چون در ایّام عاشورا انجام گرفت، رزمندگان حال و هوای کربلایی داشتند.

می‌شود گفت رزمندگان این عملیات نسبت به رزمندگان عملیات‌های دیگر حسینی‌تر و حسینی‌وار تر شهید شدند. آن زمان شهدا را از یک منطقه جمع‌آوری کرده و در سوله‌ای نزدیک اندیمشک جمع کردند و تعدادشان بسیار زیاد بود.

از استان‌های مختلفی بودند وقتی آمار گرفتیم روز دوم و سوم، دیدیم که شهدای اصفهان حدود 750 نفر هستند. به واسطه مسئولیت آن زمان، دیدیم اگر 750 شهید را با هم بفرستیم اصفهان، مردم طاقت و تحمّل این همه شهید را ندارند.

موضوع را با «حاج حسین خرازی» مطرح کردیم و ایشان هم به اصطلاح تأکیدش روی همین مسئله بود. تصمیم گرفتیم شهدا را در دو نوبت بفرستیم.330 شهید مرحله اول که تشییع شد و حماسه به وجود آمد سه یا چهار روز بعد 250 شهید دیگر تشییع شدند و حماسه بزرگ آفریده شد...».

و 25 آبان سال 1361 کاروان شهدای محرم به اصفهان بازگشت. تعداد شهدا بیش از تصور بود.

فرماندهی لشکر امام حسین(ع) از طاقت و تحمل مردم اصفهان در اندیشه بود که حاج حسین خرازی گفت: آن‌ها را در دو یا سه نوبت بفرستید. اولین کاروان در 24 آبان به اصفهان رسید. کوچه‌ها و خیابان‌ها از حجله شهدا آذین بسته شده بود. مساجد همه پذیرای شهدا بودند. در هر محله و کوی و برزن التهاب بود و روحیه بالا و وصف‌ناشدنی مردم و پدر و مادر شهیدان شگفت‌آور بود.

پیام حضرت امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت جمعی از رزمندگان استان اصفهان در عملیات محرم

«خدمت عموم مردم مسلمان و رشید اصفهان– دامت توفیقاتهم. سلام علیکم بِما صَبرتُم و نِعمَ عُقبی الدّار

رحمت خداوند بر همه شهیدان و رضوان و مغفرت حق بر ارواح مطهرشان که جوار قرب او را برگزیدند و سرفراز و مشتاق به سوی جایگاه مخصوصشان در پیشگاه رب خویش شتافتند، و سلام و درود بر شما پدران و مادران، همسران، فرزندان و بازماندگان شهدا که از بهترین عزیزان خود، در راه بهترین هدف که اسلام عزیز است، بزرگوارانه گذشته‌اید و در امر دفاع از دین خدا آن‌چنان صبر و مقاومت نشان داده‌اید که رشادت و استقامت یاران سیّد شهیدان، حضرت امام حسین(ع)را در خاطر جهانیان تجدید کردید.

این‌جانب با عرض تبریک و تسلیت به مردم قهرمان و شهید پرور استان نیروخیز اصفهان و همه ملت ایران که وفاداری خود را به اسلام و خدای متعال، به نحو احسن به اثبات رسانیده‌اید؛ اطمینان دارم که این فداکاری‌ها و جانبازی‌ها در آیندۀ نزدیک، شجره طیبه اسلام را بیش از پیش بارور می‌کند و دشمنان قسم خورده اسلام را به نابودی و اضمحلال محکوم خواهد ساخت.

از خداوند متعال برای شهیدان عزیز، رحمت و مغفرت و برای جانبازان مجروح و معلول، شفای عاجل و برای خانواده‌های آنان صبر و اجر مسألت دارم.»

در کجای دنیا می‌توانند در یک روز 370 شهید را تشییع کنند؟

حضرت امام خمینی (ره) در سخنانی با اشاره به حماسه مردم اصفهان در روز 25 آبان سال 1361 اظهار داشتند: «... شما در کجای دنیا می‌توانید جایی را مثل اصفهان پیدا کنید؟ همین چند روز پیش، فقط در شهر اصفهان حدود 370 نفر را تشییع کردند. مع ذالک همین شهید داده‌ها و داغ‌دیده‌ها همچنان به خدمت خود به اسلام ادامه می‌دهند. امروز مردم ما فهمیده‌اند که تا فداکاری نباشد، اسلام را نمی‌شود پیش برد و می‌دانند که همه ما باید برای اسلام فدا شویم ...».

برخی از گره‌های کور ما در نیروهای مسلح، در مراکز علمی و تحقیقاتی اصفهان باز شد

مقام معظم رهبری نیز در دیدار با مردم اصفهان در سالگرد روز 25 آبان بیان داشتند: «لازم می‌دانم در همین زمینه - مناقب اصفهان، مناقب مردم اصفهان - چند جمله‌ای عرض کنم؛ این‌ها شناسنامه این مردم مؤمن و غیرتمند و ایستاده پای کار به حساب می‌آید. مردم اصفهان در یک روز 370 شهید را تشییع کردند و خم به ابرو نیاوردند. بماند که همان روز اعزام به جبهه داشتند، پشتیبانی داشتند و حرکت کردند.

این خیلی مهم است، همان طور که [آیت الله طباطبایی] فرمودند، امام از این حرکت اصفهان تجلیل کردند. در آبان سال 1361 که در یک روز 370 شهید در اصفهان تشییع شد. تعداد شهدای اصفهان در همان ماه بیش از 1000 نفر است. هزار و اندی شهید در یک ماه ! خب، چه کسی شهید می‌شود؟ آن کسی که در میدان است، در میدان خطر است، پیشرو است.

نتیجه این می‌شود که بعد از انقلاب، در عرض جنگ تحمیلی هشت ساله و بعد از جنگ تحمیلی هشت ساله، در میدان‌هایی که برای کشور میدان‌های حساسی بوده است، اصفهانی‌ها جزو پیشروان محسوب می‌شده‌اند؛ در رتبه رشد و توسعه کشور، در مسائل علمی کشور. برخی از گره‌های کور ما در نیروهای مسلح، در مراکز علمی و تحقیقاتی اصفهان باز شد».

25 آبان روز افتخارآمیز برای ملت شهیدپرور اصفهان است

آری بی‌شک 25 آبان ماه روزی پرافتخار بر دفتر خاطرات مردم نصف جهان خواهد بود، زیرا آسمان در این روز مزین به نور حقیقت‌طلبی جوانان برومندی شد که امام خامنه‌ای این فرموده را برازنده آن دانستند که: «حقیقتاً چهره‌های شهدای برجسته اصفهان همین حالا مثل ستاره دارند می‌درخشند. همین حالا راه انقلاب را به ما نشان می‌دهند. بالنجم هم یهتدون. با این ستاره‌ها می‌شود راه را پیدا کرد».

نام‌گذاری روز 25 آبان با عنوان روز حماسه ایثار مردم اصفهان یادی از دلاور مردانی است که استقلال و سربلندی ایران اسلامی مرهون خون‌های پاک آن‌هاست و رمز موفقیت جوانان اصفهان در انقلاب و دفاع مقدس را می‌توان در دین‌باوری و ریشه‌دار بودن مردم اصفهان دانست. این روز روزی است که مردم اصفهان فرزندان خود را در آغوش کشیدند تا نغمه عندربهم یرزقون و تحقق وعده الهی را سر دهند و این وعده را برازنده فرزندان خود بدانند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها