گیتی منش مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی استان:
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان مرکزی گفت: روند مصرف بنزین از سال 91 روند صعودی به خود گرفته که روند مصرف بنزین در امسال نسبت به سال گذشته 10 درصد صعود داشته است.
کد خبر: ۹۰۷۷۷۱۱
|
۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان مرکزی؛ عبدالله گیتی‌منش مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان مرکزی پیش از ظهر امروز در کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی گفت: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان مرکزی وظیفه تامین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآوده‌های نفتی مایع و تأمین نیازهای سوختی دیگر استان ها را در کنار 37 منطقه نفتی کشور را بر عهده دارد.

وی افزود: منابع نفت‌گاز و بنزین طبق استاندارد یورو چهار از سال 96 در حال توزیع است که در همه جایگاه های استان طرح ملی کهاب که شامل جمع آوری و بازیافت بخارات بنزین است که از ابتدا این طرح برای صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت و با اهداف زیست‌محیطی اجرا می شود.

گیتی منش بیان کرد: اجرای طرح کهاب از سال ۸۷ در کشو شروع شد و تا سال ۹۰ سه هزار و ٥٠٠ جایگاه در مرحله نخست به سیستم بازیافت بخارت بنزین مجهز شده اند.

وی با اشاره به اهداف طرح کهاب گفت: هدف کلی به منظورکاهش، منتشر نشدن و هدایت بخار بنزین حاصله در جایگاه‌های عرضه سوخت با ایجاد یک خط برگشت بخار مابین مخازن زیرزمینی جایگاه و مخزن نفتکش، از خروج بخار بنزین مخازن جایگاهها در زمان تخلیه نفتکش به اتمسفر جلوگیری و با اشاره به اصل «بالانس حجمی» بخار موجود به سمت نفتکش هدایت شده که در عمل یک مرحله تولید بخار از بین می‌رود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان مرکزی اضافه کرد: استان مرکزی دارای 4 ناحیه در شهرستان های اراک، ساوه، خمین و دلیجان است که 700 دستگاه نفت‌کش در انباری به وسعت 180 هکتار در سه راهی شازند-اراک و دارای ظرفیت یک میلیارد لیتر سوخت می باشد، که دارای 90 جایگاه عرضه سوخت و 62 جایگاه CNG در استان فعال است.

وی تأکید کرد: از سال 85 تا سال 91 روند کاهشی سوخت بنزین به ثبت شده ولی این روند از سال 91 روند صعودی به خود گرفته که روند مصرف بنزین در امسال نسبت به سال گذشته 10 درصد صعود داشته است.

گیتی منش با توجه به روند افزایشی سوخت از سال 92 گفت: طبق آمار روند مصرف سوخت نفت گاز از سال 92 به دلیل اقدامات موثر وزارت نفت کاهشی بوده است که طوری که با توجه به نیاز بالای سوخت در مجموعه عسلویه سوخت مایع نیروگاه‌ها در فازهای عسلویه حذف و گاز جایگزین شد.

وی تصریح کرد: به واسه اقدامات موثر درصد سوخت نیرو‌گاه‌های کشور که از سوخت مایع استفاده می کردند در سال 92 درصد 43 بوده است ولی این رقم به 12 درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان مرکزی با اشاره به افزایش بنزین در استان مرکزی گفت: در هفت ماهه گذشته امسال نسبت به مقایسه مدت مشابه سال گذشته مصرف بنزین 10 درصد افزایش داشته است و مصرف سوخت گاز نیز 7.1 افزایش داشته که با توجه به گاز رسانی در کشور مصرف نفت سفید و نفت‌کوره روند کاهشی داشته است.

وی افزود: در مصرف نفت سفید استان مرکزی روند کاهشی محسوسی در کشور داراست ودلیل آن هم در اختیار بودن نعمت گاز در بخش اعظم استان است که در مصرف نفت گاز استان مرکزی نزدیک متوسط میزان کشوری با 7 درصد است.

وی خاطر نشان کرد: بیشترین مصرف بنزین در کشور براری مناطق چابهار و زاهدان به ثبت رسیده است.

گیتی منش با اشاره به مصرف کمتر CNG نسبت به بنزین در استان گفت: در سال 96 مصرف CNG در کشور حدود 21 میلیون مترمکعب در روز است که مصرف استان 470 هزار مترمکعب می باشد که با این مصرف تنها 30 درصد از ظرفیت های موجود استان در بخش CNG استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان مرکزی ادامه داد: مدیریت استان باید سیاست های جدید در بخش مصرف سوخت CNG برای استفاده 100 درصدی از ظرفیت های این سوخت تدوین کند که اینکار سبب کاهش مصرف بنزین در استان خواهد شد.

وی عنوان کرد: طبق جدول استان مرکزی تنش بالایی در مصرف بنزین ندارد و با توجه به تأمین گاز مورد نیاز نیروگاه ها مصرف نفت‌گاز و نفت‌کوره کاهش داشته و با اقدامی که برای گازسوز کردن کوره های آجر پزی مصرف نفت‌سفید هم روند کاهشی داشته است.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت و افزایش نرخ ارز و تبادلات با کشورهای مجاور روند مصرف سوخت نفت گاز با قیمت 600 تومان یک افزایش بی رویه داشته است که البته اقداماتی در جهت کنترل آن اعمال شده است.

گیتی منش ادامه داد: در هفت ماهه نخست امسال مصرف نفت و گاز در بحث حمل‌ونقل که شامل جایگاه‌های سوخت است،رشد 7 درصدی، در بخش صنایع رشد 27 درصدی وجود دارد.

وی بیان داشت: در استان مرکزی تمرکز کار پخش نفت‌گاز بیشتر بر روی حمل و نقل با درصد مصرف 72 درصدی قرار گرفته است،همچنین درصد مصرف در بخش کشاورزی 18 و صنعت دارای 9 درصد است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان مرکزی تصریح کرد: بیشترین فرآورده قاچاق در استان نفت گاز است که سعی شده است اقدامات موثری در بخش کنترل و نظارت جایگاه های سوخت انجام شود و کمیته تخلفات در این بخش پرونده های مربوط به این حوزه را چدی پیگیری خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: در 6 ماهه نخست سال جاری مصرف CNG هفده میلیون لیتر که رقم مصرف آن در سال گذشته 35 میلیون لیتر در سال بوده است که مصرف روزانه آن در استان 500 هزار مترمکعب است.

گیتی منش در خصوص عملکرد کمیته رسیدگی به تخلفات بیان کرد: در هفت ماهه نخست سال جاری 271 مورد پرونده تخلف در کمیته ثبت تخلفات بوده است که 144 مورد آن مربوط به حوزه مجاری عرضه سوخت و 126 مورد آن مربوط به حمل و نقل بوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در بحث کشف قاچاق کالا 105 هزار لیتر گازوئیل کشف شده که این رقم در سال گذشته 8 هزار لیتر بوده و همچنین 125 هزار لیتر نفت‌کوره در کشفیات قاچاق کالا به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات