یک استاد دانشگاه تهران گفت: تصویب سی.اف.تی پذیرفتن برده‌داری مدرن است.
کد خبر: ۹۰۷۷۴۲۶
|
۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، یکی از موضوع‌های داغ کشور در فضای سیاسی و رسانه‌ای پیوستن یا نپویستن ایران به لایحه سی.اف.تی Hست به طوری که این موضوع اخیرا همه محافل حتی علمی و دانشجویی را هم تحت شعاع قرار داده است.

همچنین شورای نگهبان لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون را در جلسات متعدد بررسی کرده و برای آن ایرادات شرعی، قانونی و مواردی ابهام هم وارد دانسته است.

بنابراین با یکی از اساتید حقوق و علوم سیاسی دانشگاه امام حسین تهران و تحلیل گر مسائل استراتژیک« ناصر جوکار» مصاحبه‌ای انجام شده است که چکیده آن در ذیل می‌آید.

لطفا تحلیل‌تان را در باره سی.اف.تی بفرمایید.

از این مصوبه می‌توان به عنوان کاپیتولاسیون اقتصادی یاد کرد، چرا که رویکرد سی.اف.تی جاسوسی است؛ از طرف دیگر این لایحه در صدد جاسوسی اقتصادی از بین کشورهای عضو است.

 چند کشور در آن عضویت دارند؟

یک دروغ بزرگ عضو بودن 185 کشور در آن است حال آنکه چنین چیزی صحت ندارد، برخی به دنبال القا این باور هستند که تعداد زیادی از کشورها در آن عضویت دارند بنابراین مصوبه مفیدی است حال آنکه 30 و اندی کشور  آن را پذیرفته‌اند که رویکرد همه آنها سیاسی بوده و جنبه مالی و اقتصادی ندارد.

راهکارتان برای مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم را بفرمایید.

من در این جا از فرمایشات مقام معظم رهبری وام می‌گیرم که فرموده‌اند در جمهوری اسلامی ایران و مجلس آن قدر ظرفیت وجود دارد که مصوبات و ابتکارات قانونی برای مقابله با تامین مالی تروریسم ارائه دهند..

وقتی کشورهای نامحرمی و پشت درهای بسته برای سایر کشورها تصمیم ‌می‌گیرند به طوری که سایر کشورها صرفا باید عضو باشند و نمی‌توانند در روند تصمیم‌گیری دخالت کنند پس چنین مصوباتی قابل اعتماد نیست.

هدف تصویب‌کنندگان سی.اف.تی را چه می‌دانید؟

وقتی سی.اف.تی را به صورت علمی و کارشناسی واکاوی کنیم ردپای صهیونیسم بین الملل را به طور کاملا عریان می‌بینیم؛ کسانی که آن را تصویب و به دنیا تحمیل کرده‌اند به دنبال این هستند که هرجا ردپایی از گشایش و رونق اقتصادی مشاهده کردند آنجا مشکل ایجاد کرده و دامنه تحریم‌ها را در آن نقطه بیشتر کنند.

بنابراین سی.اف.تی به دنبال این است که کشورها را در قالب مستعمره مدرن زیرسلطه خود قرار دهد؛ برخی از کنوانسیون‌ها به دنبال این هستند که کشورهای آزاده را بیش از پیش تحت فشار قرار دهند و اجازه ندهند در حوزه مالی و اقتصادی رشد، شکوفایی و بالندگی رخ دهد.

جمهوری اسلامی ایران قدرت دور زدن تحریم‌ها را تاکنون داشته اما سی.اف.تی در روز روشن در حضور عقل و غیاب مناقشه‌ها تراکنش‌های مالی کشور را رصد خواهد کرد تا به دنبال آن برای مسدود کردن مسیر رونق اقتصادی بمباران فکری کند.

درباره اف.ای.تی.اف تحلیل‌تان را بفرمایید.

سی.اف.تی مسائل اقتصادی را مدنظر قرار می‌دهد اما اف.ای.تی.اف رویکردی کاملا امنیت مآبانه‌ای دارد و چنین ادعا می‌شود که برای مقابله با جریان تروریسم در نظام بین الملل باید عضو این کنوانسیون شویم در حالی که معنا و مفهوم تروریسم از منظر آن با نگاه ما متفاوت است.

عوامل این کنوانسیون تعداد زیادی از فرزندان این ملت را تهدید کرده و در لیست تحریم قرار داده‌اند، بنابراین اگر عضو اف.ای.تی.اف شدیم باید فرزندان خودمان را دست و کتف بسته تحویل آنها دهیم، هدف واقعی این است حال آنکه برخی تعاریف و مطالب دیگری را از آن مطرح می‌کنند.

واقعیت محض این است که در صورت تصویب این کنوانسیون به جای مبارزه با تروریسم باید با جریان تروریسم همکاری کنیم؛ تعریف تروریسم را کسانی ارائه می‌دهند که خودشان تروریسم بالذات هستند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله در لیست تروریسم قرار گرفته‌اند در حالی که آنها خودشان را فدای این راه کرده‌اند و بیشترین شهید را در این راستا داده‌اند.

متاسفانه از اف.ای.تی.اف. برداشت‌‌های سیاسی و مشمئزکننده‌ای توسط برخی ارائه می‌شود.

در مواجهه با چنین کنوانسیون‌ها دست‌اندرکاران چه وظیفه‌ای دارند؟

مهم‌ترین مسئولیت عوامل اجرایی و تقنینی این هست که حریت و آزادی کشورمان را حفظ کنند و برای خلاءهای موجود در داخل وضع قانون کنند چرا که برخی مسائل اگر نادیده گرفته شود به بردگی مدرن منجر خواهد شد.

اگر برای تصویب قوانین موردنیاز کشورمان اقدام نکنیم باید تابع محض جریان‌هایی باشیم که در آنها تفکر انگلوساکسون و انگلوآمریکن متمرکز شده است.

در صورت تصویب کشورمان در معرض چه تهدیدهایی قرار می‌گیرد؟

برخی از فعالان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی کشور تحریم شده‌اند و این موضوع در سی.اف.تی عنوان شده و حتی نقطه عطف و نگران‌کننده اینجا است که اگر نقشه ترور و حذف بزرگان ما را کشیدند ما باید به نوعی مماشات کنیم تا عملیات خودشان را انجام دهند.

بنابراین باید رفتار سیاسی خودمان را متناسب با مولفه‌های قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف کنیم و در حوزه رفتار و خواست آنها رویکرد خودمان را شکل ندهیم و دولت هم به صورت فعال وارد گود شده و منفعل نباشد.

زمانی کشورمان آماج ترکش‌های سیاسی و اقتصادی قرار می‌گیرد که بدون بررسی علمی و دقیق چنین کنوانسیون‌هایی را بپذیریم.

گفت و گو سونیا بدیع

انتهای پیام

ارسال نظرات