خبرهای داغ:
رئیس کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح گفت: منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا درگیر جنگ است و تلاش‌های سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از تجاوزها نه به‌اندازه کافی است و نه توان اجرایی بر آن متصور است.
کد خبر: ۹۰۷۷۳۶۳
|
۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از شیرازه؛ دکتر محمدهادی ایمانیه در نخستین کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح که در مجتمع ولایت برگزار شد، اظهار داشت: جنگ و خشونت دنیا به‌ویژه در منطقه خاور‌میانه و شمال آفریقا میلیون‌ها انسان‌ها را درگیر کرده و بسیاری از آنان به دلیل سوءتغذیه درگیر بیماری‌هایی هستند که بحران‌های بسیاری در دنیا ایجاد کرده است.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه مظلوم‌ترین حقیقتی که به آن ظلم شده حقیقت دین اسلام و جمهوری اسلامی ایران است، گفت: آیین اسلام که همه را به آرامش و صلح دعوت می‌کند به شرطی که رفع ظلم و تعدی شود امروز با گروه‌های دست‌ساز جهان خواران عالم مانند داعش روبه‌رو است، کسانی که آبروی اسلام را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

وی با اشاره به حدیث پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) که «اصلاح بین انسان‌ها از یک سال نماز و روزه بالاتر و ارزشمندتر است» و نیز با اشاره به سخنی امام علی (ع) که «اجر و پاداش کسانی که بین مردمان آشتی ایجاد می‌کنند شبیه مجاهدین در راه خداست»، ادامه داد: نگاه ایران و ایرانی در فرهنگی غنی که به‌ویژه در ادبیات فارسی ما نهفته شده، نگاه صلح و آرامش و عدم تعدی و تجاوز و ظلم به دیگران بوده و ما ایرانی‌ها با آنکه همیشه سردمداران صلح و دوستی بوده‌ایم، همواره موردتعدی قرار گرفتیم که در جنگ 8 ساله، با خون شهدای بسیاری پاسخ آن داده شد که خداوند ارواح مطهر ایشان را قرین رحمت کند.

ایمانیه بیان داشت: امروز کودکان ما در سایه امنیتی که شهدای عزیز برای ما ایجاد کردند با امنیت و آرامش تحصیل می‌کنند و شعر می‌خوانند و به مدرسه می‌روند درحالی‌که کودکان یمنی و سوری در جنگ و خاک و خون غلط می‌زنند؛ بنابراین این امنیت مرهون خون شهدای پاک‌بازی است که از هستی خود گذشتند.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: امروز متجاوزان و جهان خوران با همکاری سران قدرت‌طلب و طمع‌کار منطقه، جان انسان‌ها را می‌گیرند و بردارکشی و جنگ‌های نیابتی راه انداخته و مسلمانان را به جان هم انداختند، بدون آنکه خودشان در منطقه حضور داشته باشند.

ایمانیه خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد مشکلات جهانی در خاورمیانه و شمال آفریقا است و سازمان‌های بین‌المللی نیز تلاش‌هایشان نه به‌اندازه کافی است و نه توان اجرایی بر آن متصور است که بتوانند جلوی این تجاوز‌ها را بگیرند.

رئیس کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح به وضع فجیع کودکان یمنی اشاره کرد و در گزارشی تکان‌دهنده از وضعیت تاسف‌بار یمن گفت: طبق آخرین گزارش‌ها، کودکان یمنی روی زمین بیمارستان معالجه می‌شوند و روی هر تخت 6 کودک یمنی خوابیده‌اند. صحنه‌هایی که در بیمارستان‌ها دیده می‌شود بسیار رقت‌انگیز و تأسف‌بار است و والدین کودکان با مظلومیت شاهد مرگ کودکان خود هستند.

وی با اشاره به ممانعت از ورود دارو و غذا از طریق مرز هوایی و یا از طریق کشتی به یمن ادامه داد: حدود 60 درصد ساکنان یمن از گرسنگی رنج می‌برند و بمباران مکرر باهدف به ستوه درآمدن مردم یمن ادامه دارد و محاصره بندرها، اوضاع اسفناکی را در این کشور به وجود آورده است که قبل از هر مذاکره‌ای باید بنادر یمن گشوده شود.

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: سازمان ملل گزارش کرده در هر ده دقیقه یک کودک یمنی به دلیل سوءتغذیه و بیماری جان خود را از دست می‌دهد و ۲ میلیون کودک از تحصیل محروم و یک میلیون نفر نیز آواره شده‌اند. یونیسف اعلام کرده که در سال 2016 عربستان تنها 23 هزار نوزاد و 270 مادر در حال زایمان را به خاک و خون کشیده است.

عدم آگاهی اندیشمندان جهان از وقوع فاجعه در یمن و سوریه/ تلاش ناکافی سازمان‌های بین‌المللی برای خاتمه جنگ در خاورمیانه

ایمانیه افزود: مجله گاردین در انگلستان اعلام کرده بمب‌افکن‌های عربستان موجب شده‌اند که 14 میلیون یمنی شامل 8 میلیون کودک، به آب سالم دسترسی نداشته باشند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری تعداد بیماران مبتلا به وبا به 600 هزار نفر افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرده یک‌میلیون کودک سوری در اثر جنگ یتیم شده و 10 درصد کودکان والدین خود را ازدست‌داده‌اند. 7 میلیون و 600 هزار سوری خانه خود را ازدست‌داده و راهی کشورهای دیگر شده‌اند و صدها هزار کودک نیز در مناطق تحت محاصره به سر برده و هر لحظه منتظر بمباران هستند.

ایمانیه با اشاره به اهداف کنگره بین المللی سلامت برای صلح نیز گفت: برگزاری این همایش را فرصت مناسبی است، امیدواریم استمرار یابد، دبیرخانه دائمی داشته باشد، به شعار اکتفا نکنیم و بتوانیم آغازی باشیم تا گروهی از پزشکان و فرهیختگان بتوانند نقش بزرگ خود را در پیشگیری از جنگ ایفا کرده و در پایان جنگ‌ها نیز رسیدگی به آسیب‌دیدگان را دنبال کنند.

وی همچنین گفت: برقراری دبیرخانه دائمی به اهداف عالی این کنگره کمک خواهد کرد و از رسانه‌ها نیز انتظار می‌رود مانند همیشه پیام‌های این کنگره را به‌خوبی منعکس کنند.

به گزارش شیرازه، تعدادی از دانشجویان حاضر در این مراسم با در دست داشتن دستنوشته‌هایی خواستار پایان دادن به جنایات جنگی در کشورهای یمن و سوریه شدند. یکی از این دانشجویان در گفتگو با خبرنگار ما با مطرح کردن این سوال که اصلا چرا باید جنگی آغاز شود که پس از آن به دنبال صلح باشیم، گفت: مدعیان حقوق بشر بیشترین جنایات را علیه بشریت مرتکب می‌شوند و برای منافع خود بیرحمانه ده‌ها کشور جهان را درگیر جنگ و خونریزی کرده‌اند.

 

 

نخستین کنگره بین المللی سلامت برای صلح با حضور صاحب‌نظران و فعالان اجتماعی و فرهنگی و استادان دانشگاه شامگاه سه شنبه 22آبان‌ماه جاری در شیراز آغاز به کار کرد. شبکه‌سازی سازمان‌های غیردولتی برای صلح از طریق سلامت، همکاری بین‌المللی سازمان‌های سلامت‌محور برای صلح، نقش دولت‌ها و نظام‌های ملی سلامت در ایجاد صلح، ارزش‌های انسانی، اخلاق پزشکی و صلح‌گستر، نقش متخصصان سلامت در صلح گستری و

ارسال نظرات
پر بیننده ها