بازار متلاطم آبزیان در دست سودجویان:

صید ماهی در هرمزگان عرضه در کشورهای عربی

دندان تیز طمع ورزان برای کسب سود بیشتر موجب التهاب در بازار آبزیان هرمزگان شده که رد پای ماهی های صید شده را باید در کشورهای عربی و عراق جست.
کد خبر: ۹۰۷۷۲۷۰
|
۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸

 

 
 

 

 

به گزارش خبرنگار بسیج هرمزگان به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز، مساله قاچاق ماهی از هرمزگان به کشورهای همسایه یا خروج بیش از حد ماهی از استان به سایر نقاط کشور سالهاست که واکنش ها و انتقادات بسیاری را به دنبال داشته که مشابه تمام بخش های بازار باید پای دلالان را در این مساله جست.

هرمزگان به عنوان استان برتر در زمینه تولید ماهی و آبزیان رکوردار کشور بوده و بخش بسیاری از محصولات خود را به اقصی نقاط کشور ارسال می کند همچنین با توجه به وجود گونه های غیر خوراکی و صنعتی در آب های خلیج فارس و دریای عمان صادارات این ارقام رونق دارد.

تن ماهیان و ساردین ماهیان مهم ترین ارقام آبزیان ارسالی به مناطق مختلف کشور هستند که برای تبدیل کنسرو، تولید پودر ماهی و انواع فرآورده های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که این مساله علاوه بر رونق صیادی و بازار فروش مناسب موجب برخورداری هموطنانمان از طعم فوق العاده ماهی جنوب می شود.

 

ورود صنعت پروروش ماهی و میگو به آب های گرم خلیج فارس زمینه دیگری برای تولید حداکثری این محصول با ارزش غذایی است که سایت های پرورش ماهی و میگو از غربی ترین نقاط هرمزگان در بندرلنگه و کیش تا سواحل مکران در سیریک و جاسک  بر مدار فعالیت قرار دارند از این رو علاوه بر اشتغالزایی و رونق در مناطق، مازاد آن به سایر کشورها صادر می شود.

سفره های مردم هرمزگان با ماهی و آبزیان عجین شده و مصرف مدام آن توسط جنوبی های یک ارزش محسوب می شود اما کاهش محسوس عرضه  و افزایش سرسام آور قیمت ماهی و آبزیان در روزهای اخیر موجب انتقادات و گلایه های اقشار جامعه شده که این بار مسئولان نیز همصدا با مردم نسبت به این مساله موضوع گیری شدیدی داشته اند.

نوسانات جوی و بروز طوفان در هفته های اخیر دستاوزیری برای دلالان بازار آبزیان شده تا به این بهانه کمبود شدید ماهی در بازارهای هرمزگان را توجیه کنند اما پشت پرده این مساله قاچاق ماهی از هرمزگان به کشورهای عربی است که این روزها بازار داغی را برای سودجویان رقم زده است.

 

درست زمانی که مردم در اوج مشکلات معیشتی به سر می برند و سفره های مردم هر روز کوچکتر از قبل می شود، دندان تیز طمع ورزان برای کسب سود بیشتر موجب التهاب در بازار آبزیان استان شده که رد پای ماهی های صید شده در هرمزگان را باید در کشورهای عربی و عراق جست.

شاید یکی از عوامل گرایش صیادان نسبت به فروش ماهی به دلالان بی سروسامانی بازار و عدم حمایت از ماهیگران است از این رو برای کسب درآمدی بیشتر و بی اطلاع از عواقب آن وارد کار شده اند و حقیقتا اغلب آنان اطلاعی از عواقب سوء ناشی از این بازار سیاه را ندارند.

عبدالکریم ستوده معاون برنامه ریزی و توسعه شیلات هرمزگان قاچاق آبزیان به آبادان و عراق را علت اصلی کمبود عرضه در بازارهی استان  اعلام کرد.

 

ایرج حیدری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان با هدف قرار دان جامعه صیادی استان اظهار کرد:با توجه به تحویل سوخت یارانه ای به صیادان، کمبود آبزیان در بازار پذیرفتنی نیست در صورت نرساندن آبزیان به بازار مجوزهای صیادی آنان باطل و سهمیه سوختشان قطع خواهد شد.

افزایش لحظه ای قیمت های کالای اساسی در ماه های اخیر و فعالیت بی شرمانه عده ای سود جو در احتکار و یا خروج غیرقانونی از کشور طبعات سنگینی را برای عامه مردم به دنبال داشته که این روزها بازار آبزیان هرمزگان را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است.

موضوع صادرات و عرضه محصولات تولیدی به سایر کشورها با توجه با افزایش نرخ ارز نقش بسزایی در درآمدزایی کشور دارد لذا می طلبد با ورود صحیح دستگاهها به مساله و کوتاه کردن دست سودجویان علاوه بر خواباندن التهابات اخیر و ایجاد زمینه صادرات موجب رونق اقتصادی را فراهم کنند.

ارسال نظرات