خبرهای داغ:
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به این مطلب که مواد غذایی می توانند نقش مهمی در مراحل مختلف بروز سرطان توسط عوامل سرطان زا داشته باشند، گفت: بعضی از عوامل غذایی با کاهش صدمه به DNA خاصیت ضد سرطانی دارند که از جمله آنها می توان به مواد شیمیایی موجود دارچین و یا کلروفیلین موجود در کلروفیل ها (سبزی ها) اشاره کرد.
کد خبر: ۹۰۷۷۱۸۴
|
۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
خواص ضد سرطانی دارچین و سبزی ها/ اصلاح رژیم غذایی و انجام منظم فعالیت های بدنی، عوامل مهمی در پیشگیری هستند 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان خوزستان، سرطان به مجموعهٔ بیماری‌ هایی اطلاق می‌شود که از تکثیر مهار نشدهٔ سلول‌ ها پدید می ‌آیند.

 سلول ‌های سرطانی از ساز و کارهای عادی تقسیم و رشد سلول ‌ها جدا می‌ شوند که علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ ها می‌شوند در هسته سلول اشکال وارد کنند.

مصرف دخانیات را بزرگترین عامل ایجاد سرطان

به منظور آشنایی بیشتر با بیماری سرطان گفت و گویی با دکتر مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز انجام دادیم تا توضیحاتی در این زمینه ارائه دهد.

وی در این زمینه اظهار کرد: در راستای معرفی بیماری سرطان واژه سرطان به فرآیند تکثیر کنترل نشده بافت ها اطلاق می شود که عوامل مختلفی در بروز سرطان موثر شناخته شده اند.

 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز مصرف دخانیات را بزرگترین عامل ایجاد سرطان دانست و بیان کرد: اصلاح رژیم غذایی و انجام منظم فعالیت های بدنی، عوامل مهمی در پیشگیری و کنترل سرطان به شمار می روند.

وی با اشاره به این مطلب که مواد غذایی می توانند نقش مهمی در مراحل مختلف بروز سرطان توسط عوامل سرطان زا داشته باشند، تصریح کرد:  بعضی از عوامل غذایی با کاهش صدمه به DNA   خاصیت ضد سرطانی دارند که از جمله آنها می توان به مواد شیمیایی موجود دارچین و یا کلروفیلین موجود در کلروفیل ها (سبزی ها) اشاره کرد.

چربی های اشباع و حیوانی عوامل مهم در شیوع سرطان پروستات

شریفی در ادامه به برخی دیگر از مواد خنثی سازی سرطان اشاره کرد و گفت:  بعضی دیگر از ترکیبات نیز با غیر فعال کردن مواد سرطان زا، خاصیت ضد سرطانی دارند که از جمله آنها ویتامین  Eبا خاصیت آنتی اکسیدانی خود و یا ویتامین C  با نقشی که در مورد نیتریت ایفا می کند، است.

وی در همین زمینه توضیح داد که مواد غذایی همچنین ممکن است منجر به پیشرفت و یا مهار سرطان شوند که اثر آن ها توسط تاثیری است که بر وضعیت سیستم ایمنی بدن می گذارند. 

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در بخش دیگری از سخنان خودعوامل غذایی که در پیشگیری از انواع سرطان موثر شناخته شده اند را به صورت مختصر معرفی کرد و ادامه داد: سبزی ها به ویژه سبزی های برگ سبز، هویج و میوه ها منجر به کاهش موارد ابتلا به سرطان ریه، معده و روده می شوند.

وی با تاکید بر این نکته که فعالیت بدنی نیز در کاهش بروز سرطان روده موثر شناخته شده است، خاطرنشان کرد: چربی زیاد در رژیم غذایی و چربی های اشباع و حیوانی در احتمال افزایش شیوع سرطان پروستات موثر هستند.

آویشن و دارچین ادویه های ضد سرطان

شریفی با یادآوری این مطلب که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، فیتواستروژن های سویا نیز از عوامل موثر در کاهش شیوع این سرطان هستند، عنوان کرد:  به طور کلی سبزی ها، میوه ها، آنتی اکسیدان، فیتوکمیکال ها، سیر، پیاز، کاهش چربی دریافتی، فیبر غذایی ،کنترل وزن و فعالیت بدنی در کاهش بروز انواع سرطان موثر شناخته شده اند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در ادامه سخنان خود با اشاره به این نکته که سالیسیلات موجود در بعضی از مواد غذایی نیز در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان موثر هستند، یادآور شد: قارچ، کشمش، توت فرنگی، سیب، ادویه ها مثل آویشن، دارچین، از جمله این مواد غذایی هستند.

وی روش های طبخ و نگهداری مواد غذایی را نیز در کاهش خطر ابتلا به سرسطان موثر اعلام کرد و افزود: روش های نادرست طبخ مانند دوددادن، نمک سود کردن، حرارت دادن شدید مواد غذایی با ایجاد ترکیبات سرطان زا باعث افزایش شیوع سرطان خواهند شد که هموطنان باید از این موارد پرهیز کنند.

شریفی در پایان خواص برخی از لبنیات ضد سرطان را نیز برشمرد و اظهار کرد: پروبیوتیک های موجود در ماست و شیر از عوامل غذایی موثر در کاهش ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش مثل سرطان معده محسوب می شوند.

ارسال نظرات