خبرهای داغ:
گندم به عنوان یکی از مهمترین محصولات زراعتی از لحاظ سطح زیر کشت و میزان تولید در جهان بوده و نقش مهمی را در تامین نیاز غذايي جوامع بشری دارد و مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان اردبيل با معرفي ارقام اصلاحي گندم نقش مهمي در افزايش راندمان اين محصول مهم داشته است.
کد خبر: ۹۰۷۷۱۵۵
|
۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
اصلاح ارقام گندم گامي اساسي در تامين امنيت غذايي كشور / نقش مهم استان اردبيل در افزايش توليد با معرفي ارقام اصلاحي گندم 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از اردبيل؛ در راهبرد کشور که تأمین گندم به عنوان قوت اصلی اکثر مردم است، تکیه بر واردات به مصلحت آن ها نیست و بایستی با ایجاد اراده سیاسی توام با تدوین و اجراي برنامه هاي تحقیقاتی وابسته به تولید غذا و عرضه مطمئن آن با تکیه بر تولید داخلی، امنیت غذایی جامعه را تحکیم و تضمین نمایند البته تحقق این آرمان ملی با توسعه همه جانبه تحقیقات وابسته و عزم جدي در سرمایه گذاري کافی توأم با اتخاذ سیاست هاي مناسب اقتصادي امکان پذیر است .

تحقیقات کشاورزي به عنوان یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده تولید و توسعه تکنولوژي هاي بخش کشاورزي به ویژه در مؤسسات و مراکز تحقیقات دولتی، نقش مهمی در پاسخگویی به تقاضاي روزافزون جامعه ایفا می کند در بین تحقیقات کشاورزي، تحقیقات برنامه هاي اصلاح بذر ارقام به ویژه ارقام گندم آبی با هدف تولید و معرفی ارقام اصلاح شده به عنوان یکی از کاربردي ترین راهکار عملی در افزایش تولید در دو دهه اخیر، نقش بارزي را در تأمین غذاي افراد جامعه برداشته است. در بررسی برنامه هاي به نژادي به منظور گزینش مواد برتر، رقم ایده آل رقمی است که داراي عملکرد بالا و پایدار باشد به عبارت دیگر، رقم معرفی شده بایستی با محیط کشت سازگاري بالایی از خود نشان دهد.

در این میان آن چه در حال حاضر بیشتر مورد تأکید مسئولین سازمان ها، مؤسسات و مراکز تحقیقات کشاورزي و منابع طبیعی کشور است، توجه به جنبه هاي اقتصادي مسأله به ویژه آثار اقتصادي-اجتماعی سرمایه گذاري در تحقیقات برنامه هاي اصلاح ارقام می باشد بهبود ژنتیکی در عملکرد ارقام به منزله افزایش بهره وري یا تولید بیشتر براي هر سطحی از مصرف نهاده استبنابراین، بهبود ژنتیکی عملکرد یک رقم جدید نتیجه انتقال منحنی عرضه آن رقم به سمت راست یا عمودي خواهد بود. در ادبیات اقتصادي، اثرات افزایش بهبود ژنتیکی عملکرد یک رقم جدید نتیجه انتقال منحنی عرضه آن رقم می باشد . البته افزایش در بهره وري محصولات همان انتقال به طرف پایین در منحنی عرضه همراه با کاهش هزینه تولید هر تن محصول می باشد.

ارقام اصلاح‌شده زراعی و باغی در اردبیل معرفی می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: در راستای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی ارقام اصلاح‌شده و مقاوم زراعی و باغی در اردبیل معرفی می‌شود.

حسین کربلایی اظهار داشت: با توجه به محدودیت جدی منابع پایه به ویژه محدودیت اراضی زراعی و منابع آب، افزایش بهره‌وری یکی از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی است.

دبیر شورای تحقیقات استان اردبیل افزایش بهره‌وری را یکی از مهمترین برنامه‌های توسعه بخش کشاورزی برشمرد و افزود: در این راستا یکی از برنامه‌های راهبردی و موثر معرفی ارقام اصلاح شده زراعی و باغی مناسب برای شرایط اقلیمی مختلف است این ارقام بایستی با شرایط متفاوت محیطی از جمله مقاومت به تنش‌های زنده و غیرزنده قدرت سازگاری مناسبی داشته باشند.

وی اثربخشی فعالیت‌های تحقیقاتی به ویژه تحقیقات به‌نژادی محصولات کشاورزی را در راستای حفظ پایداری تولید، کاهش هزینه و افزایش عملکرد موثر دانست و گفت: هر ساله تعدادی ارقام زراعی و باغی جدید در جهان تولید و به کشاورزان معرفی می‌شوند، در ایران نیز موسسات تحقیقاتی دخیل در فرایند اصلاح و معرفی ارقام زراعی و باغی به این امر اشتغال دارند که با معرفی ارقام اصلاح شده در حوزه‌های مختلف سبب افزایش کمی و کیفی محصولات اساسی شده‌اند.

کربلایی خیاوی با اشاره به سومین جشنواره معرفی ارقام جدید زراعی و باغی که در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور برگزار شد، بیان کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل از بین 29 رقم معرفی شده در کشور، در معرفی 16 رقم زراعی رقم گندم آبی طلایی، سارنگ، زرینه، تیرگان، رقم گندم دوروم آران، ارقام گندم دیم آسمان و پرآو، ساورز، زهاب، رقم جو آبی نوروز و مهتاب، رقم جو دیم بهدان، رقم عدس دیم سپهر، رقم سویا پارسا، کنجد رقم شوین و رقم هیبرید ذرت طاها مشارکت فعال داشته که این امر در افزایش تولید و درآمدزایی کشور نقش مهم و اساسی داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تصریح کرد: از مهمترین شاخص‌های این ارقام می‌توان ظرفیت عملکرد بالا، کمیت و کیفیت دانه بالا و تحمل به تنش‌های زنده و غیرزنده به ویژه کم آبی اشاره کرد که تلاش و جدیت بر این است تا با معرفی چنین ارقامی بهره‌وری در بخش کشاورزی را افزایش دهيم.

ارسال نظرات