خبرهای داغ:
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند خبر داد

پیش‌بینی برداشت ۳۹ کیلوگرم زعفران از اراضی نهاوند

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند از برداشت ۳۹ کیلوگرم زعفران از 6.5 هکتار اراضی این شهرستان خبر داد و گفت: ۲۵ نفر بهره‌بردار زعفران در شهرستان نهاوند مشغول به کشت این محصول هستند.
کد خبر: ۹۰۷۶۹۹۶
|
۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰

پیش‌بینی برداشت ۳۹ کیلوگرم زعفران از اراضی نهاوندحسین خردمند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در نهاوند از کسب رتبه نخست تعداد کلنی و تولید عسل در طرح سرشماری توسط شهرستان نهاوند در سطح استان همدان خبر داد و اظهار داشت: در طرح سرشماری کلنی‌های زنبور عسل سال 97 شهرستان نهاوند تعداد بیش از ۶۹ هزار کندو از 299 بهره بردار در زمینه پرورش زنبور عسل با تولید بیش از ۸ تن به ثبت رسیده است.

وی افزود: خوشبختانه شهرستان نهاوند با توجه به پتانسیلی که در زمینه پروش زنبور عسل در سطح استان دارد حائز رتبه اول با این میزان کندو و تولید عسل شد .

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند در ادامه در بحث تولیدات باغی شهرستان نهاوند گفت: این شهرستان در سال زراعی و باغی ۱۳۹۷ بیش از ۱۲ تن تولیدات باغی داشته است .

وی تصریح کرد: بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت انواع محصولات باغی است که ۱۲ هزار هکتار بارور و مابقی غیر بارور هستند .

خردمند بیان کرد: از مجموع این ۱۳ هزار هکتار باغ ۳ هزار هکتار به کشت میوه‌های دانه‌دار نظیر سیب، گلابی و به با میزان تولید ۶۱ هزار تن، بیش از ۴ هزار هکتار به کشت میوه‌های هسته‌دار نظیر آلبالو، گیلاس، انواع آلو، گوجه، هلو، شلیل و زردآلو با میزان تولید بیش از ۲ هزار تن، ۴ هزار و ۳۸۵ هکتار به کشت میوه‌های خشک نظیر گردو، بادام آبی و دیم، پسته و سنجد با میزان تولید ۹ هزار تن و ۹۸۵ هکتار به کشت سایر محصولات باغی اختصاص یافته است .

وی ادامه داد: شهرستان نهاوند در سال زراعی باغی ۱۳۹۷ با ثبت رکورد برداشت ۲۵۲ تن سیب درختی در هکتار رتبه اول در سطح کشور و همچنین برداشت ۹۵ تن هلو انجیری در هکتار رتبه نخست استانی را به خود اختصاص داده است .

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به خشکسالی و کم آبی در ایران گفت: این یک واقعیت اقلیمی است و با توجه به روند روزافزون نیاز بخش‌های مختلف به آب، مشکل خشکسالی در سال‌های آینده حادتر نیز خواهد شد بنابراین در چنین شرایطی یکی از راهکارهای موثر و عملی، استفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف آب است.

وی تصریح کرد: در این میان، مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی که بخش عمده‌ای از مصارف آب در ایران و جهان را نیز شامل می شود، می‌تواند بسیار موثر و راهگشا باشد.

خردمند اظهار داشت: بسیار روشن است که برای دستیابی به این مهم، شناسایی شاخص‌های اصلی مدیریت مصرف آب و تعیین این شاخص به روش‌های مناسب است.

وی یادآور شد: اولین و مهم‌ترین گام، تعیین راندمان سامانه‌های آبیاری موجود و ارزیابی نحوه کار آنها برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌های مرتبط با مصرف بهینه آب، ایجاد آبیاری نوین والگوی کشت و کاهش تلفات آب آبیاری است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه خوشبختانه با توجه به اهمیت بحث آبیاری نوین تا سال ۱۳۹۶ میزان ۱۱ هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی کشاورزی تحت پوشش انواع مختلف سیستم‌های آبیاری نوین قرار گرفته‌اند، گفت: از ابتدای سال ۹۷ تاکنون بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان نهاوند در دست اجرا است .

وی افزود: متاسفانه با وجود عدم ثبات قیمت اتصالات در بازار و با گران شدن قیمت مواد پلی اتیلن و عدم افزایش یارانه کمکی دولت سطح اجرا کاش کاهش محسوسی را داشته است.

خردمند رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند در ادامه از برداشت ۳۹ کیلوگرم زعفران از 6.5 هکتار اراضی این شهرستان خبر داد و گفت: ۲۵ نفر بهره‌بردار زعفران در شهرستان نهاوند مشغول به کشت این محصول هستند.

وی با بیان اینکه میزان اراضی زیر کشت زعفران در نهاوند 10.1 هکتار است و از این مقدار 6.5 هکتار بارور می‌شود، افزود: زمان کشت زعفران اوایل تابستان و زمان برداشت این محصول مهر و آبان است .

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند بیان داشت: پیش بینی می‌شود از 6.5 هکتار اراضی شهرستان نهاوند ۳۹ کیلوگرم زعفران با عملکرد نسبی ۶ کیلو در هر هکتار شهرستان نهاوند برداشت شود .

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار