یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید توسعه شبکه های ریلی در جای جای ایران اسلامی است که در اکثر نقاط مسیر خود را طی کرده و می رود تا مرزهای کشور را نیز در نوردد.
کد خبر: ۹۰۷۶۸۴۵
|
۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، راهبرد دولت در توسعه شبکه ریلی و در عین حال تولید ریل راه آهن در کشور، به روند توسعه خطوط ریلی شتاب بخشیده و امروز قطار توسعه با سرعت در مسیر رو به جلو در حال حرکت است.
در این میان اما استان مرزی ایلام از معدود استان هایی بوده که بی نصیب از قرار گرفتن در شبکه ریلی کشور است، اردیبهشت ماه سال 1392 پروژه راه ‌آهن ایلام توسط رئیس جمهور وقت کلنگ زنی شد و از آن زمان تاکنون این وعده تحقق نیافته است.
این در حالی است که با توجه به مرز بین المللی مهران و صادرات و واردات کالا و اینکه سالانه بیش از چهار میلیون نفر از این مرز برای سفر به عراق تردد می کنند و به واسطه اهمیت رویداد بزرگ اربعین، چهره استان ایلام در زمینه زیرساخت ها بویژه راه های مواصلاتی متحول شده است اما دسترسی به شبکه راه‌آهن برای این استان از دید مسئولان امر بسیار مهم بوده است.
اکنون که استان ایلام با داشتن بیش از 420 کیلومتر مرز مشترک و به واسطه همجواری و نزدیکی با کشور عراق در کانون توجه مسئولان و مردم قرار دارد، بهترین فرصت است که با اجرایی کردن راه آهن چهره این استان و به تبع آن سایر نقاط منتهی به مرز مهران متحول شود چرا که بهره مندی از این مهم یکی از فاکتورهای اصلی توسعه است و نباید ساده از آن گذشت.
استان های همجوار و همسایه ایلام همگی به شبکه ریلی کشور متصل شده اند، 14 مردادماه امسال ریل قطار در کرمانشاه افتتاح شد و این استان نیز به جمع استان های ریلی کشور پیوست.

** تاکید وزیر جدید راه و شهرسازی بر اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور
وزیر راه و شهرسازی در اولین سفر استانی خود به ایلام در ایام اربعین امسال بر ضرورت اتصال ایلام و شهر مرزی مهران به شبکه ریلی کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد: هر چه سریعتر با کمک دولت و مسئولان این امر محقق خواهد شود.

** اتصال راه آهن کرمانشاه به ایلام جزء اولویت‌های استان است
استاندار ایلام روز گذشته به همراه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در دیدارهای متعدد خود با وزیر راه و شهرسازی به جد پیگیر اجرایی شدن اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور شد.
قاسم سلیمانی دشتکی اتصال راه آهن کرمانشاه به ایلام را جزء اولویت‌های استان ایلام اعلام کرد و گفت: برای ساخت راه آهن از بخش خصوصی استفاده می‌شود.
وی یادآور شد: سالانه بیش از 1.5 میلیارد دلار کالای ایرانی از مرز مهران به عراق صادر می شود و روزانه شاهد تردد 600 کامیون کالای ترانزیتی از مرز مهران هستیم، علاوه بر این صدها تاجر و بازرگان از نقاط مختلف کشور با حضور در این مرز، مهران را به عنوان دروازه تجاری ایران به عراق تبدیل می کنند.
سلیمانی دشتکی خواستار اتصال استان ایلام از سمت اسلام آباد به راه آهن سراسری شد و تصریح کرد: با اتصال این راه آهن به مهران می توان آن را تا کربلا و نجف برای انتقال سریع و امن زائران امتداد داد.

** تلاش نمایندگان استان برای اجرایی شدن تحقق راه آهن در ایلام
نماینده حوزه شمالی ایلام گفت: استان ایلام با داشتن پتانسیل ‌های عظیم در زمینه‌های مختلف از محرومیت پیوسته رنج می‌برد و فاقد یک متر راه آهن به عنوان یکی از عناصر توسعه استان است.
سلام امینی تاکید کرد: به برکت قرار گرفتن این استان در مسیر راه کربلا به عنوان دروازه عتبات عالیات و وجود پتانسیل های خاصی چون گاز، نفت، معادن، منطقه ویژه اقتصادی مهران و در آینده نزدیک منطقه آزاد تجاری مهران و وجود بازارچه‌های مرزی با استراتژی صادرات و پتانسیل بی نظیر در زمینه کشاورزی، نیازمند توجه مسئولان کشوری برای به فعلیت رسیدن است و دسترسی به شبکه ریلی کشور قطعا در توسعه استان نقشی بسیار مهم و بی بدیل خواهد داشت.
رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام یادآور شد: عزم دولت تدبیر و امید و شخص وزیر راه و شهرسازی و سایر مسئولان بر شروع به کار این پروژه حیاتی برای استان ایلام است تا از این طریق بخشی از مشکلات حمل و نقل و بن بست کنوی استان به واسطه راه‌های نامناسب مرتفع شود.
شادمهر کاظم زاده نماینده حوزه جنوبی مردم ایلام در مجلس شورای اسلام گفت: ایجاد راه آهن در استان مرزی ایلام یک مطالبه به حق مردم ایلام است، در دیدارهای متعدد با مسئولان کشوری به طور مکرر مشکلات و نیازمندیهای متعدد استان ایلام از جمله وجود احداث راه ‌آهن به صورت تفصیلی بیان و قول های مساعدی نیز گرفته شده است که امیدواریم به زودی استارت کار در این پروژه زده شود.

** پروژه راه آهن ایلام به ‌زودی کلیک می‌ خورد
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به اقدام ها و تلاش های مدیریت ارشد استان به همراه نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در دیدار روز گذشته با وزیر راه و شهرسازی قول های مساعدی برای اجرایی شدن این پروژه دریافت کردیم که بر اساس پیش بینی ها عملیات اجرایی این پروژه در سال آینده اجرایی خواهد شد.
با این اوصاف و در ادامه تحقق وعده های دولت دوازدهم و پیگیری های مجدانه نمایندگان مجلس و مسئولان ارشد استان قرار است عملیات اجرایی خط ریلی غرب کشور از اسلام آباد غرب از توابع استان کرمانشاه به طرف ایلام انجام شود.
به عبارتی می توان گفت که در صورت اجرای این پروژه و اتصال آن به مرز بین المللی مهران و با توجه به این که کشور عراق نیز در اجرای راه آهن از مرز مهران به راه آهن سراسری خود بسیار جدی است این خط آهن می تواند دریچه های جدیدی را برای مبادلات اقتصادی، بازرگانی و تردد افراد بین دو کشور ایجاد کند.
آنچه مردم ایلام انتظار دارند توجه مسئولان ارشد استان ایلام و نمایندگان ایلام برای پیگیری و تحقق این مطالبه به حق و فراموش شده است تا شاید تحقق آن استان ایلام را از بن بست خارج کند و راه‌های توسعه را برای استان به ارمغان آورد.

 

 

ارسال نظرات