کد خبر: ۹۰۷۶۸۲۹
|
۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳

 به گزارش سرویس بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت خبرگزاری بسیج،  

   ۲۱ آبان ۹۶ زلزله مهیب استان کرمانشاه علاوه‌بر «سرپل ذهاب»، «ازگله» و «قصر شیرین»، دل‌های تمام مردم ایران را لرزاند، زلزله‌ای که با مقیاس ۷/۳ ریشتر، خانه و زندگی مردم را بر سرشان خراب کرد و بیش از ۶۰۰ کشته و ۹ هزار و ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت.
همین موضوع باعث شد مردم نوع‌دوست و خیر کشور، به هر نحوی که شده برای کمک به هموطنان خود دست به کار شوند و در حد توان خود باری از دوش مردم زلزله زده بردارند. در این میان، سفر رهبر انقلاب اسلامی به کرمانشاه و دیدار چهره به چهره ایشان با مردم زلزله‌زده (برخلاف برخی مسئولان که با کفش داخل کانکس مردم رفته بودند) نیز دلگرمی خوبی به مردم این مناطق داده بود.
در همین جهت، حتی رئیس ‌بنیاد مسکن اخیرا اذعان کرد که سفر به‌هنگام رهبر انقلاب انگیزه فراوانی برای بازسازی مناطق مذکور ایجاد کرد.
در پی این همراهی همگانی که از سوی مردم و رهبری ایجاد شده بود، برخی افراد مشهور و بعضا سیاسی بلافاصله به شهرهای آسیب دیده رفتند و پس از عکاسی با مردم زلزله زده! مجددا به محل سکونت خود برگشتند؛ البته این عکس‌ها هم بخاطر چهره ناراحت زلزله‌زدگان در کنار خنده‌های این افراد، نتوانست آبی از راهِ- مثلا- همدردی این افراد با مردم داغدیده کرمانشاه گرم کند.
البته برخی دیگر از این افراد هم به بهانه کمک به ساخت خانه در این مناطق برای جمع‌آوری مبالغی دست به کار شدند که هنوز (با گذشت یکسال) مشخص نیست دقیقا چه کمکی به مردم کرده‌اند؟! سلبریتی‌هایی که با اعلام شماره حساب در صفحات شخصی خود در برخی شبکه‌های اجتماعی هریک به نوعی وارد صحنه جمع‌آوری مبالغی شدند، امروز از طرف دستگاه‌های نظارتی احضار می‌شوند تا مشخص شود با این پول‌ها چه کاری کرده‌اند!
در همین زمینه چند ماه پیش، فرهاد تجری، نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفته بود: «برآورد این است که حدودا ٣٠ میلیارد یا شاید بیشتر کمک‌های مردم به حساب سلبریتی‌ها و شخصیت‌ها واریز شده است. بخشی از این مبالغ هزینه شده است ولی بخشی از آن برای بهبود وضعیت این مردم هزینه نشده و شاید در حساب‌ها مانده است. به هرحال این موضوعی است که مطرح شده است. ٩ میلیارد به حساب یکی از آقایان واریز و نزدیک به سه تا پنج میلیارد به حساب دیگری واریز شده است و شخصیت‌های دیگر هم مبالغ دیگری را جمع‌آوری کرده‌اند.»
اوضاع به‌گونه‌ای بود که برخی رسانه‌ها حضور این سلبریتی‌ها را دستمایه سوژه‌های طنز خود کردند و به عنوان نمونه یکی از آنها نوشته بود: «زلزله زدگان هنگام گرفتن سلفی لبخند بزنند تا خستگی را از تن سلبریتی‌ها بیرون رود.» یا: «یک سلبریتی: زلزله‌زدگان هجوم نیاورند نصف عکس‌هایمان خراب شد.»
سوءاستفاده برخی دولتمردان از احساسات مردم
همچنین در زمانی که مردم کرمانشاه درگیر مشکلات پس از زلزله بودند، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور تنها یک روز بعد از زلزله، اعلام کرد «بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله متعلق به ساختمان‌‌های مسکن مهر است.»
این اظهارات دقیقا زمانی گفته شد که بسیاری داغدار فرزند، والدین و... بودند و مانند بنزینی روی آتش ناراحتی مردم عمل کرد؛ در حالی که بعدها مشخص شد تلفات مسکن مهر در زلزله تنها دو نفر بوده و حتی برخی مسئولان دولتی هم مقاوم بودن این مسکن‌ها تاکید کردند.
به عنوان نمونه، سید احمد خادمیان، مشاور وقت قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی گفته بود: «ما ساختمان‌های غیر از مسکن مهر را که دقیقاً در کنار مسکن مهر قرار داشتند بازدید کردیم که کاملاً تخریب و با خاک یکسان شده بود و از آنها نیز عکس و فیلم گرفتیم، پس این نشان می‌داد که مسکن مهر توانسته از تلفات زیاد جلوگیری کند.»
حتی عباس آخوندی، وزیر مستعفی راه و شهرسازی که دشمنی دیرینه‌ای با مسکن مهر داشت هم گفته بود: «در زلزله اخیر، اگرچه شهر کرمانشاه از کانون زلزله فاصله داشت، پروژه‌های ساخته شده در این شهر مقاومتی مناسب داشت و حتی ترک نیز در آنها مشاهده نشد، اما در سرپل ذهاب ابعاد تخریب بیشتر بوده است.» تاکید خود مسئولان دولتی بر مقاوم بودن مسکن مهر در مناطق زلزله زده در شرایطی بود که برخی سوءاستفاده کنندگان با تمسک به جمله جهانگیری تا جایی که می‌توانستند از آب گل‌آلود ماهی‌گیری کردند، افرادی که به جای همدردی با مردم به عقده گشایی علیه دولت قبل روی آورده بودند و انگار نه انگار که معضل اصلی کشور، شرایط زلزله‌زدگان است. جالب اینجاست که یکی از ابزار‌هایی که برخی با تمسک به آن می‌خواستند به مسکن مهر حمله کنند، تصاویر ساختمان خراب شده آن را بازنشر می‌کردند، گویی انتظار داشتند بعد از زلزله ۷/۳ ریشتری ساختمان هیچ تکانی
 نخورد!
به هر شکل؛ این زلزله با وجود ترمیم بخش قابل توجهی از خسارات وارد آمده، نباید از کانون توجهات خارج شود و اظهارات حاشیه‌ای (که تنها از جهت منافع حزبی و گروهی بیرون می‌آید) اصل ماجرا را تحت‌الشعاع قرار دهد، چراکه اصل خدمت‌رسانی به مردم (برخلاف دیدگاه برخی دولتمردان که به نساختن خانه در دوره خود افتخار می‌کنند!) محور اساسی و مهم رویکرد انقلابی و جهادی است.
کمک واقعی به زلزله زدگان
 با حضور جهادی بسیجیان
از سوی دیگر عده‌ای هم پس از وقوع زلزله بدون هیچ جوسازی و هیاهوی رسانه‌ای، کار خود را برای ساخت و ساز مسکن برای زلزله زده‌ها آغاز کردند، عده‌ای که بدون عکس گرفتن و مانورهای تبلیغاتی سعی کردند در عمل برای مردم میراث ماندگاری بگذارند. بر همین اساس، پس از گذشت شش ماه از وقوع زلزله، جهادگران سپاه محمد رسول ا... تهران موفق شدند خط احداث منازل دائمی در مناطق زلزله کرمانشاه را بشکنند و برای زلزله زدگان روستای سرپل ذهاب خانه‌های دائمی بسازند. ضمن اینکه ۲۷ خانه‌ای که توسط جهادگران لشکر ۲۷ محمد رسول ا... به نیابت از ۲۷ خانواده شهید مدافع حرم و در ۲۷ روز ساخته شده‌اند، به صورت رایگان در اختیار زلزله‌زدگان روستاهای کوئیک عزیز و کوئیک حسن قرار گرفت.
افراد دیگری نیز همچون سعید قاسمی از یادگاران دفاع مقدس از نخستین لحظات زلزله در کنار مردم آسیب دیده قرار گرفتند و تاکنون اقدام به بازسازی مناطق مذکور کرده‌اند و کمیته امداد امام خمینی نیز اقدامات قابل ملاحظه‌ای برای مردم زلزله زده انجام داد.
همچنین، علی‌رضا تابش، رئیس ‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز دو روز پیش در نشست خبری خود گفت: اولین اقدام بنیاد مسکن بعد از سانحه، اسکان اضطراری و موقت بود. به‌طوری که در روستاها ۱۵ هزار و ۶۰۰ کانکس ظرف دو ماه بعد از زلزله افراد را در داخل خود جای داده و دارای سرپناه شدند. در شهرها نیز ۹ هزار و ۱۱۸ مورد اسکان موقت داشتیم که یا از طریق کانکس و یا با مبالغی برای اجاره یک واحد مسکونی دارای سرپناه شدند.
وی ادامه داد: اکنون هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات داده‌ایم که ۳۲۰ میلیارد تومان هم بلاعوض بوده است. در بحث واحدهای تعمیری نیز تاکنون ۵۵ هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده است که ۳۸ هزار واحد شهری و ۱۶ هزار واحد روستایی
 بوده است.
این مسئول نهاد انقلابی با تاکید بر اینکه تا آخرین لحظه بازسازی، در کنار مردم آسیب دیده خواهیم بود، گفت: میزان پیشرفت بازسازی‌ها به ۷۵ درصد رسیده که در نهایت تا نیمه اول سال آینده کلیه‌ها کارهای بازسازی مناطق آسیب دیده در شهرها و روستاها پایان می‌یابد.
همان‌طور که مشاهده می‌شود، علیرغم تمام کاستی‌ها، آنچه انجام شده و در اختیار مردم قرار گرفته حاصل همین تفکر انقلابی، بسیجی و جهادی می‌باشد؛ کسانی که با تلاش و پشتکار خود برای کمک به مردم وارد گود شدند و به دنبال عکس‌های یادگاری و پز دادن با آن نبودند.

 

 منبع: کیهان

ارسال نظرات