خبرهای داغ:
رئیس میراث فرهنگی دهاقان خبر داد

ساماندهی خانه‌ها و بازار تاریخی دهاقان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان گفت: بازار قدیمی شهرستان دهاقان جهت مرمت و ساماندهی با مشارکت وزارت راه و شهرسازی در برنامه بازآفرینی شهری قرار می‌گیرد و خانه‌های تاریخی هم مرمت و بازسازی می‌شوند.
کد خبر: ۹۰۷۶۵۰۰
|
۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از دهاقان، مرتضی طیاری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان با اشاره به نگاه ویژه به میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دهاقان ، اظهار داشت: بازار قدیمی شهرستان دهاقان که نماد فرهنگ و قدمت  شهرستان دهاقان بوده مورد بازدید و بررسی دقیق قرار گرفته و همراه با چند سرای وابسته و مساجد موجود در این بازار قدیمی  جهت مرمت و ساماندهی با مشارکت وزارت راه و شهرسازی در برنامه بازآفرینی شهری قرار می‌گیرد و طرح ساماندهی بازار توسط میراث فرهنگی تهیه می‌شود.

وی خانه‌های تاریخی حجازی، حسین قلی خان خطایی و جهانگیری را جزء آثار ملی ثبت شده دانست و افزود: خانه‌های تاریخی و قدیمی دهاقان از جمله خانه‌های حجازی، حسین قلی خان خطایی و جهانگیری نیز مورد بازدید قرار گرفته و با توجه به اینکه به ثبت ملی رسیده‌اند مرمت خانه حجازی در فهرست پیشنهادی استان به معاونت میراث اعلام شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان اذعان کرد: خانه اصغرخان جهانگیری هم که به ثبت رسیده مقرر شده که جهت تملک آن با وزارت راه و شهرسازی در قالب پروژه‌های بافت تاریخی پیگیری‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به واگذاری خانه تاریخی حسین قلی خان خطایی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی، عنوان کرد: با توجه به اینکه مالکیت خانه تاریخی حسین قلی خان خطایی دهاقان در اختیار شهرداری دهاقان بوده، مصوب شد که شهرداری دهاقان با نظارت میراث فرهنگی نسبت به مرمت و بازسازی خانه اقدام نماید و سپس سازمان میراث فرهنگی در خصوص واگذاری این خانه به سرمایه‌گذار بخش خصوصی با شهرداری همکاری نماید.

طیاری تصریح کرد:درصدد هستیم مرمت بافت تاریخی و چهارسوق تاریخی روستای پوده که در زمینه گردشگری فعال بوده و از بافت تاریخی ارزشمندی برخوردار و از حمام، مسجد جامع و کاروان‌سرای تاریخی بهره‌مند است در قالب پروژه‌های بازآفرینی روستایی با مشارکت وزارت راه و شهرسازی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تکمیل موزه روستای پوده دهاقان در دستور کار قرار دارد، اعلام کرد: حمام تاریخی روستای پوده دهاقان نیز در راستای موزه آماده‌سازی شده و هماهنگی‌های لازم با گروه موزه‌های میراث فرهنگی به منظور تحت پوشش قرار دادن این موزه صورت گرفته و مکاتبات لازم با معاونت میراث فرهنگی به منظور تکمیل تجهیزات موزه انجام خواهد شد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان با تأکید بر اینکه بوم‌گردی روستای پوده آمادگی پذیرایی از توریست را دارد، مطرح کرد: شهرستان دهاقان در زمینه بوم‌گردی بسیار مستعد بوده و در روستای پوده و قهه در این خصوص فعالیت‌هایی صورت گرفته که بوم‌گردی خانه رباب در روستای پوده به زودی افتتاح می‌شود و   آماده پذیرایی از توریست خواهد بود، البته هم‌چنان پیگیر و حامی فعالیت بوم‌گردی در دهاقان هستیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار