خبرهای داغ:
مرکز تولیدکننده نرم افزارهای اسلامی ایرانی توانسته در تمام مدخل‌های علوم اسلامی؛ عقاید، فلسفه، کلام، جغرافیا، طب اسلامی، ادبیات و شعر، اصول و فقه بیش از ۴۰۰ نرم افزار همراه با آثار اندیشمندان و بزرگان دین اسلام تولید و در اختیار علاقمندان علوم اسلامی قرار دهد.
کد خبر: ۹۰۷۶۴۸۲
|
۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
آشنایی با بزرگترین مرکز تولیدکننده نرم افزارهای اسلامی ایرانی در جهان 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی  از سیستان و بلوچستان، تاکنون 18 پایگاه اطلاع رسانی اسلامی و مجلات اسلامی در سه فاز فارسی، عربی، انگلیسی ایجاد شده است.

زیرساخت اساسی مورد نیاز الگوی دانش پایه و برخورداری از دانش پیشرفته، شکل گیری جامعه اطلاعاتی با بهره گیری گسترده و همه جانبه از فناوری اطلاعات در کلیه سیستم های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور می باشد. رشد و توسعه این فناوری شامل دو بخش توسعه صنعت و فناوری و گسترش کاربری آن در حوزه های مختلف بخشی و فرابخشی از قبیل آموزش، بهداشت، پژوهش، تجارت، صنعت، خدمات عمومی (اداری، بانک، بیمه، امور قضایی، گردشگری و...) می باشد، به طوری که از این فناوری به عنوان فناوری متحول کننده اجتماع و اقتصاد نیز نام برده می شود.

از این منظر، جامعه اطلاعاتی را جامعه ای می دانند که در آن فناوری های ارزان تولید داده های دیجیتالی، ذخیره سازی، انتقال، فراوری و پردازش آنها استفاده عمومی داشته و این عمومیت یافتگی با نوآوری سازمانی، علمی، فنی، تجاری، اجتماعی و حقوقی همراه شده و تحولات همه جانبه ای را در زندگی بشر به وجود آورده است.

مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری علوم اسلامی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری به طور رسمی از سال 1368با ماموریت تجمیع علوم اسلامی به صورت موضوع بندی و عرضه آنها به صورت نرم افزار و کتابخانه‌های دیجیتال راه اندازی شد. این مرکز توانسته در طول 22 سال فعالیت به عنوان بزرگترین تولید کننده نرم افزارهای اسلامی جهان اسلام شناخته شود، به طوری که در سال 2009 از سوی همایش جایزه اجلاس جهانی سازمان ملل متحد(w s a) به عنوان برترین تولید کننده نرم افزار در منطقه خاورمیانه معرفی و مورد تشویق قرار گرفت. این مرکز در22 سال فعالیت خود، 50 سال عقب­ماندگی نرم افزاری ایران را جبران نموده و امروز همطراز با کشور‌های پیشرفته همچون فرانسه، ژاپن، آمریکا و انگلیس پیش می‌رویم و از کشور‌های اسلامی جلوتر هستیم.

این مرکز توانسته در تمام مدخل‌های علوم اسلامی، عقاید، فلسفه، کلام، جغرافیا، طب اسلامی، ادبیات و شعر، اصول و فقه بیش از 400 نرم افزار همراه با آثار اندیشمندان و بزرگان دین اسلام تولید و در اختیار علاقمندان علوم اسلامی قرار دهد.

500 بانک اطلاعات نرم افزارهای علوم اسلامی در مراکز معتبر دانشگاهی، حوزوی، فرهنگی، پژوهشی و مذهبی در بیش از 180 شهر در داخل کشور و راه اندازی 350 بانک اطلاعات نرم افزار علوم اسلامی در 80 کشور در پنج قاره آمریکا، اروپا، آسیا، اقیانوسیه و آفریقا از افتخارات این مرکز به شمار می‌رود.سالانه بیش از 40 رویداد مهم IT و سمینار و همایش در کشور برگزار می‌شود که از سال 1371 تاکنون در بیش از 45 کشور با رقبای خارجی رقابت کرده و با اعزام450 نفر از متخصصین و محققین این مرکز برای عرضه محصولات و تبادل اطلاعات علمی، گام وسیعی در این زمینه برداشته شده است.

انتشار نشریه انفورماتیک علوم اسلامی، فصلنامه ره‌آورد نور با بیش از 50 شماره به عنوان اولین شروع کننده انفورماتیک در کشور بوده است که آثار تولیدی این مرکز در آن منعکس می‌شود. امروز با توجه به گستره علم و دانش، رجوع دانش پژوهان، نخبگان، و محققین به نرم افزارهای تولیدی این مرکز اجتناب ناپذیر است. در گذشته بسیاری از علما برای تبلیغ دین مجبور بودند تعداد بسیاری از کتاب‌ها را با خود حمل کنند، ولی امروز به لطف خدا و همت محققین و متخصصین این مرکز، دهها هزار جلد کتاب در ‌هارد کوچکی قرار گرفته و مبلّغ می‌تواند از محتوای آن استفاده کند.بزرگترین خدمتی که این مرکز ارائه داده است، گسترده کردن سطح علم با عمق بخشیدن به مفاهیم آن است که در تمام مدخل‌های علوم اسلامی، تحولی را در حوزه علوم دینی رقم بزند.

ارسال نظرات