خبرهای داغ:
حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور گفت: در استان خوزستان، به ۱۰ هزار عالم فاضل توانمند که بتوانند در عرصه‌های مختلف دینی فعالیت‌های آموزش و پژوهشی ارائه دهند، نیازمندیم و در حال حاضر، جمعیتی که به‌عنوان روحانی در این رابطه مشغول به خدمت هستند، حدود ۲ هزار نفر است.
کد خبر: ۹۰۷۶۴۱۷
|
۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱

به گزارش  سرویس  طلاب  و روحانیون خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام و المسلمین مسعود بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، پیرامون اجرای طرح نظامات جامع حوزوی در خوزستان، اظهارداشت: یکی از اقدامات مؤثری که پس از مدیریت آیت الله اعرافی در حوزه‌های علمیه شکل گرفته است، تدوین نظامات جامع در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، تربیتی- تهذیبی، آموزش‌های مهارتی، تبلیغ و... می‌باشد.

وی با بیان اینکه اقدامات مطالعاتی از یک سال قبل اجرایی و هم اکنون بخشی از آن تدوین و بخشی دیگر نیز در شرف تدوین است، گفت: یکی از بخش‌هایی که به صورت کامل تدوین شده، نظام جامع آموزشی است که در این نظام، نگاه کلان به مسأله آموزش حوزه‌های علمیه معطوف است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، در ادامه افزود: امروز در حوزه‌های علمیه آنچه به‌عنوان برنامه‌های آموزشی اجرا و تدریس می‌شود رشته فقه و اصول است، که این دو رشته نیز از قدیم در حوزه‌های علمیه ساری و جاری می‌باشد! یعنی وقتی یک طلبه وارد حوزه می‌شود در قالب یک دوره مقدماتی و سطح ۱ آموزش خود را گذرانده و با طی کردن سطح ۲، ۳ و سطح ۴ به مرحله اجتهاد می‌رسد و در این مرحله می‌تواند هم در زمینه فقه و اصول فعالیت خود را طی کرده و به مرجعیت رسد و هم می‌تواند گرایش‌های دیگری را ادامه دهد.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، با اشاره به تفاوت نظام جامع آموزشی و نظام فعلی حوزه، گفت: در سالیان قبل، عمده مباحث حوزه در چند رشته کلام، تفسیر و مباحث فلسفه خلاصه می‌شد! اما امروز در نظام جامع آموزشی حوزه‌های علمیه، از همان ابتدای طلبگی، بعد از اینکه یک طلبه دوره مقدماتی و سطح ۱ را به اتمام رساند از همان نقطه می‌تواند گرایش‌های مختلفی را برای خود انتخاب کرده و در رشته‌های تخصصی آن‌ها شرکت کند! بدین ترتیب از سطح ۲ و ۳ و ۴، در هر کدام از رشته‌های چندگانه تا مقطع اجتهادش جلو رود.

وی با بیان اینکه نگاه حوزه، به سوی اجرای منویات رهبری در زمینه «تحول» سوق پیدا کرده، اظهارداشت: امروز یک طلبه در هر کدام از رشته‌های ۲۰ گانه موجود در حوزه که زیر مجموعه‌های آنان بیش از ۲۰۰ شاخه است، می‌تواند ادامه تحصیل داده و گرایش‌های تخصصی خود را در کنار سایر دروس عمومی از سطح ۲ تا سطح ۴ که مقطع دکتری حوزه می‌باشد، ادامه دهد.

حوزه علمیه تا ۲۰ سال آینده پاسخ دهنده نیازهای روز بشری است

مدیر حوزه علمیه خوزستان، با تأکید بر اینکه حوزه علمیه تا ۲۰ سال آینده پاسخ دهنده نیازهای روز بشری است، تصریح کرد: نظامات جامع حوزوی در واقع احصائی از همه ضرورت‌هایی است که در جامعه قدیم و امروز از نظر علوم دینی و انسانی مورد پرسش بوده و طلاب می‌بایست پاسخ‌گوی آن‌ها باشند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، اضافه کرد: می‌توانیم انتظار داشته باشیم که حوزه‌های علمیه تا ۲۰ سال آینده در رشته‌های مورد نیاز جامعه از نظر فقهی، حقوقی، علوم اجتماعی، سیاسی، تاریخی، ادبیات، قضا، فلسفه، کلام و دیگر رشته‌ها ورود کرده و بتواند در این زمینه‌ها پاسخ‌گو و رفع کننده شبهات و سؤالات مختلف باشد.

وی به نظام جامعه پژوهشی اشاره کرد و گفت: تا پیش از تدوین نظام جامع پژوهشی، به دلیل اینکه رشته‌های تخصصی در حوزه تعریف نشده بودند، محققین و طلاب در بخش‌هایی غیر از فقه و اصول، پژوهش‌های اندکی داشتند! اما با نظام جامع پژوهش که هم اکنون در حال تدوین است، طلاب به‌راحتی می‌توانند در رشته‌های تخصصی مرتبط با پژوهش ورود کند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: در نظام جامع پژوهشی، برنامه‌های آموزشی-پژوهشی محور آن، طلاب را به سمتی سوق می‌دهد تا در تمامی حوزه‌ها، کار تحقیقاتی انجام داده و این نویدی است برای همه حوزویان تا در افق ۱۴۱۴ که پایان چشم‌انداز ۲۰ ساله اول است، بتوانند در رشته‌های مرتبط، کار پژوهشی وسیع، مؤثر و دامنه‌دار ارائه دهند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، پیرامون افق ۱۴۱۴ حوزه علمیه خوزستان، گفت: در افق ۱۴۱۴، حوزه علمیه خوزستان باید بتواند نیاز مردم جنوب غرب کشور را برآورده و نیم‌نگاهی هم به کشورهای اسلامی حوزه خلیج‌فارس داشته باشد و در این رابطه، خدمات مطلوبی را از حیث فرهنگی و اعتقادی به نقاط مورد هدف سرازیر کند.

 

مسئولیت ویژه حوزویان در چشم‌انداز ۱۴۱۴

وی با بیان اینکه نگاه آینده حوزه در نظامات جامع منطقه‌ای، ملی و فراملی است، تصریح کرد: همه حوزویان دو مسئولیت ویژه را بر عهده دارند؛ مسئولیت اول نسبت به محیط پیرامونی خودشان است که بتوانند در این محیط نیازهای مردم را در حوزه علوم دینی و علوم انسانی، پاسخ دهند و در مسیر اهداف بلند اسلام گنجینه‌های منابع علوم انسانی را استنباط و در اختیار مردم قرار دهند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، افزود: مسئولیت دوم حوزویان نیز تلاش برای رفع نیازهای بشری است به گونه‌ای که هرآنچه را در اختیار محیط پیرامونی‌شان می‌گذارند، به بشریت نیز ارائه کنند.

 

حوزه خوزستان مبدأ و اجرا کننده طرح‌های کلان موفق در کشور

حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، با بیان اینکه حوزه علمیه خوزستان، از دیرباز تاکنون، مبدأ و اجرا کننده طرح‌های کلان موفق بوده است، اظهارداشت طبیعتاً هر منطقه‌ای نیازهای مختص خودش را داشته که مأموریت حوزه‌های منطقه‌ای، در مرحله اول، برآورده کردن این نیازهاست؛ از این رو همواره تلاش حوزه علمیه خوزستان برآن بوده تا متناسب با ضرورت‌های منطقه‌ای در عرصه علوم دینی و رفع نیازهای روز جامعه بشری پیشتاز باشیم.

وی گفت: همبستگی حوزه‌های علمیه منطقه‌ای برای رسیدن به یک هدف بزرگ و اجرای نظامات سراسری جامع حوزوی نیازمند عزمی ملی است؛ پس لازم است حوزه‌های استانی در کنار حوزه قم که مأموریت ملی و فراملی دارد تلاش کرده و اهداف بلند جمهوری اسلامی ایران را محقق سازند.

 

وجود ۵۰ مدرسه علمیه و اشتغال ۵ هزار طلبه به تحصیل، تبلیغ و تدریس

مدیر حوزه علمیه خوزستان، در ادامه به ارائه آماری از تعداد مدارس علمیه و طلاب استان پرداخت و اظهارداشت: استان خوزستان، در حال حاضر قریب به ۵۰ مدرسه علمیه دارد که در این مدارس، قریب به ۵ هزار طلبه اشتغال به تحصیل، تبلیغ، تدریس و فعالیت‌های دیگر دارند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، اضافه کرد: مجموعاً ۵ سطح در مدارس علمیه خوزستان وجود دارد که در برخی مدارس سطح مقدمات، ۱ و۲، برخی دیگر سطح ۲، ۳ و ۴ تدریس می‌شود.

وی ادامه داد: به‌طورکلی در این مدارس، آموزش دروس عمومی انجام می‌شود اما آن‌هایی که مجوز سطح ۳ و ۴ دارند، می‌توانند گرایش‌های تخصصی نیز ارائه دهند که در حال حاضر، ۶ رشته تخصصی در اهواز جریان دارد و امیدواریم به‌زودی رشته‌های دیگری را به این تعداد رشته اضافه کنیم.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، با تأکید بر اینکه رشته‌های تخصصی متناسب با ضرورت‌ها و نیازهای منطقه‌ای مدارس علمیه خوزستان است، گفت: مدارس علمیه سطح استان امروز این مجوز را دارند که گرایش‌هایی متناسب با ضرورت‌ها و نیازهای شهرهای خودشان را داشته باشند و بحمدالله مجوز رشته‌های تخصصی، برای شهرهای بزرگ و کوچک استان، صادر شده و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه همچنان نیز این آمادگی را دارد تا مجوزهای لازم برای راه‌اندازی رشته‌های تخصصی متناسب با نیازها و ضرورت‌هایی که ائمه جمعه و مدیران مدارس علمیه شهرستان‌ها احساس کرده‌اند را صادر نماید.

اعلام آمادگی برای دریافت مشارکت مردمی در ساخت و راه‌اندازی مدرسه علمیه و رشته‌های تخصصی

حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، با اعلام آمادگی برای دریافت کمک و مشارکت نخبگان دینی کشور برای راه‌اندازی مدارس علمیه و رشته‌های تخصصی در سطح استان خوزستان، اظهارداشت: از این رسانه دعوت می‌کنم تا هر فرهیخته‌ای که مایل به مشارکت در ساخت و راه‌اندازی مدارس علمیه و رشته‌های تخصصی حوزوی برای استان خوزستان می‌باشد، به‌عنوان سهمدار به کمک ما بیاید در ساخت قرارگاهی فرهنگی برای سربازان آقا امام زمان(عج) مشارکت نماید.

 

مأموریت کنونی حوزه خوزستان، توسعه کمی و کیفی از حیث تربیت طلاب و مدرسین است

مدیر حوزه علمیه خوزستان، در بخش پایانی این گفتگو، با تأکید بر اینکه مأموریت کنونی حوزه علمیه خوزستان، توسعه کمی و کیفی از حیث تربیت، طلاب و مدرسین است، بیان داشت: هم اکنون در استان خوزستان، به ۱۰ هزار عالم فاضل توانمند که بتوانند در عرصه‌های مختلف دینی فعالیت‌های آموزش و پژوهشی ارائه دهند، نیازمندیم و در حال حاضر، جمعیتی که به‌عنوان روحانی در این رابطه مشغول به خدمت هستند، چیزی حدود ۲ هزار نفر است.

وی ادامه داد و گفت: در افق ۱۴۱۴، باید بتوانیم این را حداقل به ۵ هزار نفر ارتقاء دهیم که این مهم نیز هم به توانمندی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بستگی دارد و هم به حضور جوانان پرشور و پرنشاطی که از نظر علمی، بتوانند در طراز خدمت و رفع نیازهای دینی مردم حرکت و کمک کنند! .

 

تا ده سال آینده به ۲ هزار طلبه دیگر احتیاج داریم

حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور در پایان با اشاره به پذیرش جوانان مستعد و دغدغه مند در مدارس علمیه سطح استان اضافه کرد: اگر میانگین حرکت علمی یک طلبه را برای رسیدن به کف نیاز حوزه علمیه خوزستان، ۱۰ سال در نظر گیریم، طبیعتاً می‌توانیم از امروز برای ده سال آینده عرض کنیم که حداقل به 2 هزار طلبه دیگر نیز احتیاج داریم.

 

حوزه نیوز

ارسال نظرات